Nästan 9 av 10 vaknar enklare med ljus-Resultat från den hittills största fältstudien av Philips Wake-up Light klara

januari 26, 2011

I projektet Wake up the town har Philips undersökt hur invånarna i Longyearbyen på Svalbard upplever att vakna till ljus istället för ljud. Nästan 9 av 10 (87%) uppger att de nu vaknar enklare och med mer energi jämfört med tidigare. Studien är världens hittills största av Philips Wake-up Light och syftet har varit att se om man även på Svalbard, med mörker 24 timmar om dygnet vintertid, upplever att ljuset påverkar uppvaknandet.

 

 

 

Inför studien, i oktober 2010, uppgav nästan 3 av 4 (72%) att de tyckte det var besvärligt att komma upp ur sängen på morgonen. I denna grupp anser hela 97% att de har lättare att komma ur sängen och att de har mer energi på morgonen. Också en del andra resultat visar att ljuset har haft stor betydelse för att vakna lättare, för energinivån och humöret.

 

  • 81% anser att de fått mer energi på morgonen
  • 86% anser att Philips Wake-up Light har en positiv effekt på humöret
  • 87% anser att de känner sig mer utvilade
  • 97% kommer att fortsätta använda Wake-up Ligh

 

- Många undrar om ljusterapi faktiskt fungerar eller om de verkligen behöver det, särskilt i kombination med att komma upp på morgonen. Resultaten från fältstudien i Longyearbyen visar tydligt att deltagarna känner en märkbar effekt när de vaknar på morgonen, men också under resten av dagen. Och detta i den värsta av miljöer – totalt mörker dygnet runt, säger Daniel Adams, ljusexpert och Senior Application Scientist på Philips.

 

 - Deltagarna i fältstudien har talat om för oss att Wake-up Light är ett “mjukare sätt att vakna”, de känner sig “gladare” när de kommit ur sängen och att de “ser fram emot solljuset” när de ska vakna. Undersökningen visar att Wake-up Light och ljus är ett mer naturligt sätt att vakna på, jämfört med högljudda alarm som ofta gör att man känner sig groggy när man kliver upp. Jag är väldigt glad att se att hela 97% inte kommer gå tillbaks till den väcknings-metod de tidigare använde. Det är väldigt ovanligt att få ett så tydligt svar i en fältstudie, eftersom vi inte kan kontrollera omständigheterna som vi kan i ett laboratorium. Och efter många år av kliniska studier kan vi se att Wake-up Light inte bara är kliniskt bevisad att kunna väcka oss mer naturligt, det är även bevisat av riktiga människor under verkliga omständigheter.
 

Samtliga resultat från Philips Wake up the Town projekt finns samlade i Wake up the Town: Arctic Experiment Results som kan laddas ner här. Det finns också filmer från Longyearbyen på www.philips.se/wakeup och på Youtube. En del av invånarna i Longyearbyen delar också med sig av sina erfarenheter på Facebook, www.facebook.com/philips.wakeup.

 

För mer information, kontakta Max Hellström, PR-manager, på telefon +46 708 32 21 05 eller e-post max.hellstrom@philips.com.

 

För bilder och tester till media, kontakta Signhild Petrén, Geelmuyden.Kiese, på telefon +46 707 688 04 eller e-post sip@geelmuyden-kiese.se 

Om Philips

Royal Philips Electronics, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer. Företaget är världsledande inom området hälsa, livsstil och ljus. Philips förenar teknik och design i lösningar som sätter människan i centrum som grundar sig på förståelse för individen och Philips varumärkeslöfte ”sense and simplicity”. Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 119 000 anställda i mer än 60 länder. Med en försäljning på 25.4 miljarder euro 2010, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som livsstilsprodukter för personligt välbefinnande och nöje. Philips är dessutom ledande inom platt-TV, rakning och grooming för män, bärbar underhållning och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på adressen www.philips.com/newscenter

.