Philips kommer att bedriva forskning inom kvinnors hälsa i Sverige - Philips

juni 22, 2010

Tillsammans med World Village of Women Sports i Malmö kommer Philips att bedriva forskning inom nutrition, ortopedi och fysiologi för kvinnor. De första projekten kommer att presenteras redan i augusti.

Philips Research är en av världens största privata forskningsorganisationer och kommer att bidra med forskning och fungera som ett nav mellan forskare för World Village of Women Sports. Philips samarbete med världens största satsning för kvinnoidrott innebär nya möjligheter att hitta banbrytande kvinnospecifika forskningsresultat.

Philips har under lång tid jobbat med två stora forskningsområden, cardiology carecycle och oncology carecycle. Dessa två har kompletterats med ett tredje; womens carecycle. Kunskaperna kring orsaker, symptom och behandling av kvinnosjukdomar och skador är idag ofta baserad utifrån forskning på män och tillsammans med World Village of Women Sports ser Philips stora möjligheter att samarbeta för att utveckla viktiga forskningsresultat för kvinnors hälsa.

Idag erbjuder Philips bland annat banbrytande verktyg för bild- och informationshantering för att upptäcka bröstcancer – den vanligaste cancerformen som leder till dödsfall bland kvinnor. Philips har även en komplett portfolio av kardiologiprodukter, baserade på könsspecifika forskningsresultat, för att tidigt kunna upptäcka hjärtsjukdomar hos kvinnor.

1. Jørn Kværness, Clinical Science Manager Nordic, Philips Healthcare. Vi kommer att bidra med tid, pengar, forskning och utrustning till ett område som har varit eftersatt alltför lång tid.

De specifika forskningsprojekten kommer att presenteras av World Village of Women Sports Scientific Board i augusti.

Bildbank Philips och the World Village of Women Sports > Gå dit

Länkar:

Philips Research http://www.research.philips.com/

Philips och hjärtsjukdomar hos kvinnor > Läs mer här

Philips forskningsprojekt tillsammans med Södersjukhuset i Stockholm > Läs mer här

För ytterligare information vänligen kontakta:

Pia Lindhe, Communication Director Corporate Communications, Philips Nordic

Tel:  +46 8 598 520 03

E-mail: pia.lindhe@philips.com

Mårten Hedlund, VD  the World Village of Women Sports

E-mail: marten.h@womensportvillage.com

Royal Philips Electronics, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer. Företaget är världsledande inom området hälsa, livsstil och ljus. Philips förenar teknik och design i lösningar som sätter människan i centrum som grundar sig på förståelse för individen och Philips varumärkeslöfte ”sense and simplicity”. Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 116 000 anställda i mer än 60 länder. Med en försäljning på 23 miljarder euro 2009, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som livsstilsprodukter för personligt välbefinnande och nöje. Philips är dessutom ledande inom platt-TV, rakning och grooming för män, bärbar underhållning och tandvård.