PHILIPS BLIR HUVUDSPONSOR FÖR ROSA BANDET

september 21, 2010

Philips satsar årligen ca 7 miljarder kronor på forskning inom medicinsk teknik. Därför väljer Philips nu att gå in som huvudsponsor i Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Som globalt företag inom människors hälsa och välbefinnande är detta ett sätt för Philips att stödja kampen mot bröstcancer och öka resurserna till forskningen.

Philips kommer att skänka en del av sin försäljning under oktober månad till Rosa Bandet, vilket kommer att ge ca 1 miljon kronor. Alla som köper en Philipsprodukt, vilken som helst, bidrar därmed till kampen mot bröstcancer. Företaget kommer också att anordna tävlingar, där folk uppmanas att skänka pengar till Rosa Bandet-kampanjen. De som deltar i tävlingarna kan vinna Philipsprodukter.

- Världen står inför stora utmaningar vad gäller människors hälsa och välbefinnande. För Philips är en viktig del av lösningen att satsa mer på forskning, utveckling och ny teknik. Därför är det naturligt för oss att stödja Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj och kampen mot bröstcancer, säger Ronald Maagdenberg, Nordisk VD för Philips.

Kampanjen utgör också ett tillfälle för Philips anställda att socialt engagera sig i kampen mot bröstcancer. Under oktober månad kommer därför personalen att besöka butiker, sjukhus m m och på andra sätt sprida information samt uppmana allmänheten att donera pengar och därmed ge sitt stöd till kampanjen.

Philips består av tre sektorer; Consumer Lifestyle, Lighting och Healthcare. Philips Healthcare, som bland annat bedriver forskning inom cancer diagnostik, har en global försäljning på 7,8 miljarder euro och fler än 34 000 anställda.  9 procent av försäljningen återinvesteras i forskning och utveckling.

Philips är även huvudsponsor för Rosa Bandet i Danmark och Norge.

För mer information, kontakta:

Pia Lindhe
Philips Corporate Communications, Norden
Tel: + 46 702 04 22 18
Email: pia.lindhe@philips.com

Royal Philips Electronics, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer. Företaget är världsledande inom området hälsa, livsstil och ljus. Philips förenar teknik och design i lösningar som sätter människan i centrum som grundar sig på förståelse för individen och Philips varumärkeslöfte ”sense and simplicity”. Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 116 000 anställda i mer än 60 länder. Med en försäljning på 23 miljarder euro 2009, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som livsstilsprodukter för personligt välbefinnande och nöje. Philips är dessutom ledande inom platt-TV, rakning och grooming för män, bärbar underhållning och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på adressen www.philips.com/newscenter

Om Rosa Bandet-kampanjen 2010

Rosa Bandet-kampanjen pågår under oktober månad. Kampanjen inleds med ett antal ljusmanifestationer runt om i landet den 1 oktober och avslutas med en direktsänd gala i TV3 från Göteborg den 28 oktober. Varje år får cirka 7 000 kvinnor beskedet att de har bröstcancer. Det innebär att var nionde kvinna drabbas någon gång i livet. Tack vare forskningens framsteg botas i dag 80 procent av alla kvinnor i Sverige som får bröstcancer. Sedan starten 2003 har Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj samlat in 265 miljoner kronor till cancerforskning.

Mer om Rosa Bandet-kampanjen www.cancerfonden.se