Philips senaste "blå" tillskott bland billampor förbättrar din stil

oktober 8, 2010

På Automechanika-mässan i Frankfurt presenterade Philips nyligen billampan BlueVision ultra. Med denna innovation sätter sig Philips i ledningen för det prestanda- och stilmedvetna ”blå” segmentet av billampor. Genom att simulera dagsljus ökar bilförarens säkerhet genom möjligheten att upptäcka faror lättare och snabbare.

Högkvalitativa strålkastare är mycket viktiga för en säkrare trafikmiljö. Bluevision ultra är den enda ersättningslampan på marknaden som kan erbjuda ett starkt vitt ljus tillsammans med en eftertraktad och stilfull blå effekt, för en nära xenonliknande upplevelse. Den ökar inte bara säkerheten utan den har också en distinkt framtoning – en mycket viktig faktor då även strålkastarnas utseende är ett viktigt sätt för många bilägare att utmärka sig i mängden.

Starkt ljus för säkrare körning
Med sin avancerade, tonade ytbeläggning (Gradient Coating Technology) och färgtemperatur på över 4000° K ger Bluevision ultra ett starkare ljus på vägen och ett blåare ljus i strålkastaren. Detta garanterar den ultimata xenoneffekten –starkt ljus som liknar dagsljus. Ett ljus som får föraren att att känna sig säkrare och mer avslappnad vilket därmed också ökar säkerheten för övriga trafikanter. Eftersom ljuset inte är bländande, är det heller inte obekvämt för mötande bilister.

Stil som förstärker identiteten

Att sticka ut med sin stil är – och kommer att fortsätta vara – en av de viktigaste och drivande trenderna inom fordonsindustrin. För att attrahera nya kunder måste biltillverkare och underleverantörer, mer än någonsin, se vikten av att differensiera sig – såväl efter målgrupp som efter region. Belysning, fram för allt BlueVision ultra, erbjuder fantastiska möjligheter för lösningar som skapar en identitet till bilen – och bilisten.

Hans-Alo Dolhmen, Innovation Program manager säger ”Med BlueVision ultra introducerar Philips för första gången inom billjus användandet av sin patenterade tonade ytbeläggning, (Gradient Coating technology). Den gör det möjligt att maximera den blå effekten i strålkastarna samtidigt som man bibehåller en EU-godkänd ljusstråle.

Philips X-tremeVisionlampor är ett av de två senaste tillskotten till den innovativa serien av Philips 12V bilhalogenlampor. I sortimentet ingår BlueVision ultra, Ecovision, NightGuide DoubleLife, Vision Plus och Premium. Philips är det primära valet för alla större biltillverkare, något som garanterar en oöverträffad kvalitet för den enskilde bilisten. Varannan bil i Europa är utrustad med billampor från Philips Automotive Lighting.

Tillgänglighet
Philips BlueVision ultra 12V lampor kommer att finnas i H1, H4 och H7 hos Philips auktoriserade distributörer och återförsäljare från och med den 1 oktober 2010.

Pia Lindhe
Philips Corporate Communications, Norden
Tel: + 46 702 04 22 18
Email: pia.lindhe@philips.com

Presskit

Royal Philips Electronics, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer. Företaget är världsledande inom området hälsa, livsstil och ljus. Philips förenar teknik och design i lösningar som sätter människan i centrum som grundar sig på förståelse för individen och Philips varumärkeslöfte ”sense and simplicity”. Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 116 000 anställda i mer än 60 länder. Med en försäljning på 23 miljarder euro 2009, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som livsstilsprodukter för personligt välbefinnande och nöje. Philips är dessutom ledande inom platt-TV, rakning och grooming för män, bärbar underhållning och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på adressen www.philips.com/newscenter.