Wake up the town: Philips utmanar mörkret i Longyearbyen

oktober 20, 2010

Med hösten och vintern kommer kyla och mörka, korta dagar. För invånarna i Longyearbyen på Svalbard står den mörkaste tiden på året för dörren, då solen helt lyser med sin frånvaro i flera månader. För att hjälpa dessa personer att komma upp på morgonen inleder Philips sin kampanj – Wake up the town.

      

– Vi är på väg mot den del av året då många har som svårast att gå upp på morgonen. Problemet är det samma i hela Norden, men utmaningen blir betydligt större för dem som inte alls får se solen på några månader, säger Max Hellström, PR-manager, Philips Consumer Lifestyle.

Philips kampanj Wake up the town pågår oktober-december. Under den tiden får närmare 200 utvalda testpersoner i Longyearbyen möjlighet att i sin hemmiljö vakna till ljus med Philips Wake-Up Light. Deras erfarenheter och upplevelser kommer att dokumenteras i en serie filmer gjorda av dokumentärfilmaren Doug Pray. På kampanjsidan www.philips.se/wakeup och på Facebook får du möjlighet att dag för dag följa deras kamp mot mörkret.


Ser ljust på den kommande vintern
I de förstudier* som gjorts med invånarna i Longyearbyen säger hela 72 procent att de har svårigheter att komma upp ur sängen under den mörkaste tiden på året. Men samtidigt är de hoppfulla. 94 procent tror att Philips Wake-Up Light kommer att ha en positiv inverkan på deras uppvaknande.

– Det är nu utmaningen börjar. Vi ska få invånarna i Longyearbyen att vakna piggare och på så sätt förhoppningsvis även få dem att må bättre hela dagen, avslutar Max Hellström.

 

Så fungerar Philips Wake-Up Light
Med en Wake-Up Light imiteras den effekt som uppkommer under sommaren då solen går upp. Ljus reducerar kroppens produktion av ämnet melatonin, som är vårt naturliga sömnhormon. Under de mörkare perioderna av året producerar kroppen mer melatonin vilket påverkar bland annat aptiten och energinivåerna negativt. Med ljus kan vi balansera produktionen och på så sätt må bättre hela dagen.

Wake-Up Light imiterar den effekt som uppkommer under sommaren genom att lysa upp sovrummet en halvtimme före det att du ska vakna. Ljuset blir gradvis starkare och sätter då igång kroppens fysiska uppvakningsprocess. Ljuset sänder en signal till hjärnan som börjar producera energihormonet Cortisol. Vid angiven tidpunkt spelas ett självvalt ljud upp som på ett behagligt sätt väcker dig till en ny dag.

* I undersökningen ingick 115 invånare (motsvarar 6,5% av befolkningen) från Longyearbyen. Undersökningen genomfördes av Opinion Matters under september 2010.

 

Fakta om Longyearbyen:

  • Longyearbyen är beläget på Svalbard (78°N och 16°Ö)
  • Longyearbyen har en population på 1 800 invånare och är det mest nordliga samhälle med över 1 000 invånare
  • I Longyearbyen finns den nordligast belägna skolan, bankomaten, puben, mataffären, konstgalleriet, biografen
  • Medeltemperaturen i augusti är 6 grader celisius och i januari -13 grader celisius
  • Medeltalet för antal soltimmar i augusti är 24 och i januari 0

 


För mer information om Philips Wake-Up Light, klicka här.
Följ kampanjen och möte invånarna i Longyearbyen på Facebook, klicka här.

För mer information om Philips Consumer Lifestyle, kontakta Max Hellström, PR-manager, på telefon
 +46 708 32 21 05 eller e-post max.hellstrom@philips.com

För bilder och tester till media, kontakta Maria Hansson, Geelmuyden.Kiese, på telefon
+46 70 795 58 95 eller e-post mah@geelmuyden-kiese.se

Om Philips

Royal Philips Electronics, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer. Företaget är världsledande inom området hälsa, livsstil och ljus. Philips förenar teknik och design i lösningar som sätter människan i centrum som grundar sig på förståelse för individen och Philips varumärkeslöfte ”sense and simplicity”. Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 118 000 anställda i mer än 60 länder. Med en försäljning på 23 miljarder euro 2009, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som livsstilsprodukter för personligt välbefinnande och nöje. Philips är dessutom ledande inom platt-TV, rakning och grooming för män, bärbar underhållning och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på adressen www.philips.com/newscenter.