Philips Wake-up Light – en sol för alla morgontrötta

november 5, 2010

Solen lyser med sin frånvaro och vintern och mörkret står för dörren.  Men för vissa är det värre än för andra, exempelvis om du bor där solen inte går upp alls på flera månader. Ulrika Sjöö Frantzen är från Göteborg, men sedan drygt 1,5 år bosatt i Longyearbyen på Svalbard.

– Bor du här klagar du inte på vädret, och inte på mörkret, säger Ulrika Sjöö Frantzen. Men visst är det en utmaning att komma upp ur sängen när det är mörkt dygnet runt.

Ulrika är en av drygt 200 personer som under ett par månader ska testa Philips Wake-up Light. Syftet är att ta reda på om en gryningssimulator gör uppvaknandet enklare i den mest extrema av miljöer – totalt mörker i flera månader.

– Bor man här kan man inte ha anlag för vinterdepression, men samtidigt är det väldigt skönt när solen kommer tillbaka i slutet av februari. Och mörkret är jobbigt på morgnarna, så jag hoppas verkligen att Wake-up Light fungerar för mig, säger Ulrika Sjöö Frantzen.

– Vi vet att det är naturligare och bekvämare att vakna till ljus än till ljud, berättar Max Hellström, PR Manager Philips Consumer Lifestyle. Men vi har aldrig testat Wake-up Light på så här många personer samtidigt, i deras egna hem, under så här extrema förhållanden och under så här lång tid. Detta är verkligen tuffast möjliga test för vår Wake-up Light.

Väckarklocka med ljus
De allra flesta tycker både att det är enklare att gå upp på sommaren och att de har mer energi i kroppen. Wake-up Light imiterar den effekt som uppkommer under sommaren genom att lysa upp ditt sovrum en halvtimme före det att du ska vakna. Ljuset blir gradvis starkare och sätter då igång kroppens fysiska uppvakningsprocess. Ljuset sänder en signal till hjärnan som börjar producera energihormonet Cortisol. Vid angiven tidpunkt spelas ett självvalt ljud upp som på ett behagligt sätt väcker dig till en ny dag.

Anpassa uppvaknandet till dina favoritljud
Nytt för i år är att du kan anpassa väckningsupplevelsen med hjälp av ljud och musik via USB. På det medföljande USB-minnet finns fyra olika behagliga väckningsljud och inbyggt i lampan finns även en FM-radio. Vill du byta ut ljud kan du enkelt lägga in egna ljud eller ladda ner dem gratis från Philips hemsida. Här finns en samling ljud som stimulerar positiva känslor när du vaknar. Välj mellan att vakna upp på den afrikanska savannen, i rofylldhet till en morgon i klostret eller med en semesterkänsla i det romantiska Paris.

– Med vår nya Wake-up Light kan du vakna till just dina favoritljud. Och skulle du behöva lite extra sovmorgon behöver du bara knacka någonstans på produkten för att starta den smarta snooze-funktionen. Gör någon lite piggare i vinter och ge bort en sol i form av en Wake-up Light, avslutar Max Hellström.

Philips Wake-up Light HF3485 finns tillgänglig i handeln. Rekommenderat cirkapris: 1 299 kr.

 


För mer information om Philips Wake-up Light, klicka här.
För mer information om Philips kampanj Wake Up the town, klicka här.
Följ kampanjen och möte invånarna i Longyearbyen på Facebook, klicka här.
För att komma direkt till Philips pressrum, klicka här.

För mer information om Philips Consumer Lifestyle, kontakta Max Hellström, PR-manager, på telefon
 +46 708 32 21 05 eller e-post max.hellstrom@philips.com

För bilder och tester till media, kontakta Eric Uggla, Geelmuyden.Kiese, på telefon
+46 704151525 eller e-post eug@geelmuyden-kiese.se

Om Philips

Royal Philips Electronics, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer. Företaget är världsledande inom området hälsa, livsstil och ljus. Philips förenar teknik och design i lösningar som sätter människan i centrum som grundar sig på förståelse för individen och Philips varumärkeslöfte ”sense and simplicity”. Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 118 000 anställda i mer än 60 länder. Med en försäljning på 23 miljarder euro 2009, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som livsstilsprodukter för personligt välbefinnande och nöje. Philips är dessutom ledande inom platt-TV, rakning och grooming för män, bärbar underhållning och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på adressen www.philips.com/newscenter.