NordLED sätter fokus på framtidens ljus

november 11, 2010

Idag startar NordLED, norra Europas största konferens om ljus och belysning, på Tivoli kongresscenter i Köpenhamn. På NordLED samlas inhemska och utländska experter för att diskutera framtidens ljus med fokus på LED-teknologi. LED-ljus har under de senaste åren vuxit i popularitet då det är energieffektivt och skapar nya förutsättningar för belysning. Arrangerar NordLED gör Nordic Lighting Commitee och Philips är huvudsponsor.

Philips förutser att framtidens belysning kommer innebära specialanpassade lösningar och vara en naturlig del i inredningsdesign. Ljusstyrka och färg kommer att anpassas för olika behov och miljöer, vilket resulterar i förbättrade arbetsförhållanden på arbetsplatser och i skolan, ökad trafiksäkerhet och behagligare hemmiljö. LED-teknologin har genomgått en snabb utveckling och gett nya lösningar för belysning, som fler människor väljer att använda sig av.

– De senaste tio åren har utvecklingen av LED-teknologin gått snabbt framåt, vilket gör att vi idag kan erbjuda LED-lösningar av högsta kvalité som löser aktuella och framtida behov, samtidigt som det ökar livskvalitén i vardagen. På Philips tror vi på en fortsatt utveckling av LED och att det blir det självklara alternativet i framtiden, säger Johan Lång, chef för Philips Lighting i Sverige.

NordLED kommer under två dagar att ta upp olika teman om framtidens ljus. Ett av dem är hur LED kan integreras i dagens ljusdesign. Ett exempel är Arlanda flygplats som integrerat LED-armaturer i deras design.

LED skapar ett miljövänligare Arlanda
Luftfartverket har valt Philips LED-armatur, LuxSpace downlight, för allmänbelysning på Arlanda. Installationen ingår som en viktig del av enheten Arlanda Energis arbete med att sänka energiförbrukningen och arbetskostnaden för underhåll av belysningen. Idag har Arlanda som Sveriges största flygplats, en energiförbrukning som ligger i nivå med en genomsnittlig svensk småstad. Tusentals lampor som i stort sett lyser dygnet runt bidrar till den höga energiförbrukningen. Resultatet av installationen har visat sig mycket positivt.

– Energiförbrukningen har halverats samtidigt som underhållskostnaden har minskat väsentligt, säger Lars-Olof Nilsson, affärsutvecklare på Arlanda Energi.

LuxSpace ger dessutom ett jämnt ljusflöde, stabil ljusfärg och god färgåtergivning.
Arlanda Energis projekt med LuxSpace har idag resulterat i att det finns över 1000 armaturer installerade på flygplatsen, t.ex. i SAS VIP Lounge och i rulltrappor.

För mer information, var vänlig kontakta:
Pia Lindhe
Philips Corporate Communications, Nordics
Tel: + 46 702 04 22 18
Email: pia.lindhe@philips.com

Mer om NordLED

Idag och imorgon kommer NordLED-konferensen att hållas i Köpenhamn. Konferensen kommer främst att fokusera på LED-teknologi, LED och design, energieffektivitet och andra potentiella fördelar med LED. Huvudtalare från Philips Lighting är chefdesigner Rogier van der Heide, teknikchef och chefarkitekt Kees van der Klauw och chefen för energi och klimatförändringar Harry Verhaar. NordLED arrangeras av Nordic Lighting Commitee. Som marknadsledande inom LED, är Philips huvudsponsor av årets NordLED-konferens.

Om Philips LED-lampor

LED-lampan har en kompakt form vilket gör den lämplig att användas för nya kreativa ljuslösningar. Philips LED-lampor finns i flera färger vilket gör dem ideala för att skapa atmosfär och ökat välbefinnande i ett rum. Philips LED-lampor har lång livstid och har en potentiell kostnadseffektivisering med upp till 90 procent i jämförelse med traditionella glödlampor. Därför är LED ett miljövänligt alternativ som minskar energikostnaderna..

Royal Philips Electronics, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer. Företaget är världsledande inom området hälsa, livsstil och ljus. Philips förenar teknik och design i lösningar som sätter människan i centrum som grundar sig på förståelse för individen och Philips varumärkeslöfte ”sense and simplicity”. Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 118 000 anställda i mer än 60 länder. Med en försäljning på 23 miljarder euro 2009, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som livsstilsprodukter för personligt välbefinnande och nöje. Philips är dessutom ledande inom platt-TV, rakning och grooming för män, bärbar underhållning och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på adressen www.philips.com/newscenter.