Första resultaten från den hittills största studien av Philips Wake-up Light: Wake-up Light får en stad i totalt mörker att vakna lite bättre

november 25, 2010

Just nu genomför Philips den hittills största fältstudien av gryningssimulatorn Wake-up Light i Longyearbyen på Svalbard. Longyearbyen är extremt på många sätt, inte minst därför att det råder totalt mörker under ett par månader varje vinter.

– Vi vill testa Wake-up Light under de mest extrema förhållanden vi kunde komma på, säger Max Hellström, PR manager på Philips Consumer Lifestyle. Och ingenstans kan det vara värre än där det är totalt mörker 24 timmar om dygnet.

   Nu finns de första resultaten
Studien kommer att pågå året ut, men redan efter de två första veckorna har 115 personer av de totalt drygt 200 som testar Wake-up Light fått säga sitt om hur de upplever att vakna till ljus istället för ljud. Och resultaten är entydiga! 78 procent av de som före undersökningen drog igång*, sa att de hade problem att komma ur sängen, säger nu att det är enklare att komma upp. Och det är inte bara vuxna som gillar att vakna till ljuset, hela 74 procent av dem med barn i skolåldern säger att Wake-up Light förenklar att få barnen ur sängen.


– Tidigare studier har visat liknande siffror, men det här är första gången vi genomför en fältstudie under så lång tid och med så många testpersoner, säger Max Hellström. Och dessa första resultat visar att Wake-up Light verkligen får människor som bor i totalt mörker att vakna betydligt mer naturligt, tack vare ljuset.

Dan Adams är ljusexpert och Senior Application Scientist på Philips:

– Philips genomför fältstudien för att validera det som vetenskapen känt till i decennier, att vi behöver ljus för att fungera normalt. När vi vaknar utan ljus producerar vår kropp inte tillräckligt med ”vaken-hormoner”, vilket gör att de flesta känner sig groggy. Med Philips Wake-up Light har vi kliniskt bevisat att en imiterad soluppgång hjälper till att vakna mjukare och mer naturligt.


Vill du veta hur det är i Longyearbyen?
En helt ny film med personerna som testar Wake-up Light finns på YouTube. Du kan också besöka www.philips.se/wakeup för mer information, eller Facebook.

* svar från undersökning utförd av Opinion Matters i september, 2010




För mer information om studien på Svalbard, eller om Philips Consumer Lifestyle, kontakta Max Hellström, PR-manager, på telefon +46 708 32 21 05 eller e-post max.hellstrom@philips.com

För bilder och tester till media, kontakta Eric Uggla, Geelmuyden.Kiese, på telefon
+46 704151525 eller e-post eug@geelmuyden-kiese.se

Om Philips

Royal Philips Electronics, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer. Företaget är världsledande inom området hälsa, livsstil och ljus. Philips förenar teknik och design i lösningar som sätter människan i centrum som grundar sig på förståelse för individen och Philips varumärkeslöfte ”sense and simplicity”. Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 118 000 anställda i mer än 60 länder. Med en försäljning på 23 miljarder euro 2009, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som livsstilsprodukter för personligt välbefinnande och nöje. Philips är dessutom ledande inom platt-TV, rakning och grooming för män, bärbar underhållning och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på adressen www.philips.com/newscenter.