Borra brunn, skänka bufflar eller odla energiskog: Philips satsar på en riktigt grön jul

december 15, 2010

Philips nordiska julkampanj är i full gång. Kanalerna är utomhus, print och online, och målet är att sätta fokus på företagets omfattande arbete med mer miljövänliga produkter. Köper du en av företagets miljövänligare produkter i julklapp får du välja en grön bonus, till exempel en buffel till en familj i Pakistan, energiskog i Sudan eller brunnsborrning i Uganda.

 

- Hållbar utveckling är ett mycket viktigt område för oss, säger Max Hellström, PR manager på Philips Consumer Lifestyle. Det handlar inte bara om energiförbrukningen i en tv, utan lika mycket om effektivare transporter, mindre förpackningar och ofarliga material i produkterna.

 

- Vi vill att alla ska veta att Europas miljövänligaste tv 2010 är Philips Econova, byggd av återvunnen aluminium helt utan miljöfarliga ämnen. Fjärrkontrollen drivs utan batterier, med hjälp av solceller och bland annat detta gjorde att Philips numera är trea på Greenpeace lista ”Guide to greener electronics”, säger Max Hellström.

 

I butikerna är alla produkter som genererar en grön bonus märkta med loggan ”Grön bonus till alla”. Beroende på priset på produkten kan man sedan välja bland fem olika bonusar som skänks till välgörande ändamål. Valet görs på www.philips.com/greenbonus.

- För att vara säkra på att alla bonusar verkligen kommer fram, arbetar vi tillsammans med Läkarmissionen, säger Max Hellström. De har ett utmärkt program för att se till att precis varenda buffel, brunn eller energiskog hamnar där den ska. Vi hoppas att varenda buffel försvinner så fort det bara går.

För online-kampanjen är huvudkanalerna Spotify, msn och Facebook. Print i Metro samt utomhus vecka 50-52.

Om kampanjen:
Uppdragsgivare: Philips, projektgrupp Sina Neubrandt och Stefan Backlund
Byrå: CP+B
Mediabyrå: Carat

 



För mer information om Philips Gröna jul, eller om Philips Consumer Lifestyle, kontakta Max Hellström, PR-manager, på telefon +46 708 32 21 05 eller e-post max.hellstrom@philips.com 

Om Philips

Royal Philips Electronics, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer. Företaget är världsledande inom området hälsa, livsstil och ljus. Philips förenar teknik och design i lösningar som sätter människan i centrum som grundar sig på förståelse för individen och Philips varumärkeslöfte ”sense and simplicity”. Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 118 000 anställda i mer än 60 länder. Med en försäljning på 23 miljarder euro 2009, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som livsstilsprodukter för personligt välbefinnande och nöje. Philips är dessutom ledande inom platt-TV, rakning och grooming för män, bärbar underhållning och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på adressen www.philips.com/newscenter

.