Kasta ljus över årets mörkaste dag:Wake-up Light – ett ljus i mörkret

december 20, 2010

Den 21 december är årets mörkaste dag och många kämpar med att komma upp ur sängen på morgonen. Omgiven av mörker behöver kroppen extra hjälp för att förstå att dagen har börjat. Med hjälp av Philips gryningssimulator Wake-up Light väcks du av ljus istället för ljud, vilket gör dig betydligt piggare på morgonen.

– Vi genomför årligen en nordisk undersökning* för att få en inblick i människors sätt att vakna på. Det visar sig att nästan hälften av alla svenskar har problem med att komma upp på morgonen. Men forskningsresultat kring ljusets påverkan på oss människor visar att det inte behöver vara så, säger Max Hellström, PR manager på Philips Consumer Lifestyle.

Utmanar mörkret i Longyearbyen

Årets mörkaste dag i Sverige ljusnar genast när man jämför med hur invånarna i Longyearbyen har det.

– Vi utsätter just nu Wake-up Light för det ultimata testet. Under flera månader testar 200 personer i Longyearbyen på Svalbard Wake-up Light. De första resultaten därifrån visar att 76 procent tycker att det är lättare att gå upp på morgonen. Och då handlar det om människor som lever i totalt mörker flera månader varje vinter, säger Max Hellström.

Dan Adams är ljusexpert och Senior Application Scientist på Philips:

– Philips genomför fältstudien för att validera det som vetenskapen känt till i decennier, att vi behöver ljus för att fungera normalt. När vi vaknar utan ljus producerar vår kropp inte tillräckligt med ”vaken-hormoner”, vilket gör att de flesta känner sig groggy. Med Philips Wake-up Light har vi kliniskt bevisat att en imiterad soluppgång hjälper till att vakna mjukare och mer naturligt.

Vill du veta hur det är i Longyearbyen?
En helt ny film med personerna som testar Wake-up Light finns på YouTube. Du kan också besöka www.philips.se/wakeup för mer information, eller Facebook.

* Undersökningen (Morgonbarometern) är utförd av SnabbaSvar i Sverige, Norge, Danmark och Finland i juni 2010. I Sverige deltog 1 097 personer.

För mer information om Morgonbarometern, om studien på Svalbard, eller om Philips Consumer Lifestyle, kontakta Max Hellström, PR-manager, på telefon +46 708 32 21 05 eller e-post max.hellstrom@philips.com

För bilder och tester till media, kontakta Eric Uggla, Geelmuyden.Kiese, på telefon
+46 704151525 eller e-post eug@geelmuyden-kiese.se

Royal Philips Electronics, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer. Företaget är världsledande inom området hälsa, livsstil och ljus. Philips förenar teknik och design i lösningar som sätter människan i centrum som grundar sig på förståelse för individen och Philips varumärkeslöfte ”sense and simplicity”. Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 118 000 anställda i mer än 60 länder. Med en försäljning på 23 miljarder euro 2009, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som livsstilsprodukter för personligt välbefinnande och nöje. Philips är dessutom ledande inom platt-TV, rakning och grooming för män, bärbar underhållning och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på adressen www.philips.com/newscenter