Philips vinner tävling med energieffektiv LED-lampa


Philips 10 watts LED-lampa har utsetts som vinnare i amerikanska energidepartementets tävling Bright Tomorrow Lighting Prize, som bästa energieffektiva alternativ att ersätta dagens glödlampor.

augusti 10, 2011

Amerikanska energidepartementet (DOE) lanserade 2008 Brigh Tomorrow Lighting Prize, också kallad L-Prize, för att få fram ett alternativ till 60-watts glödlampan som är den vanligast blandkonsumenter och motsvarar ungefär hälften av den inhemska marknaden för glödlampor. Philips Lighting i Nordamerika har utsetts tävlingens vinnare för bästa alternativ till den traditionella 60-watts lampan.

 

Energidepartementet lanserade L-Prize för att utmana belysningsbranschen att utveckla högpresterande och energisnåla ersättare till traditionella glödlampor. L-Prize ambition är att uppmuntra till innovationer inom belysning för ökad valmöjlighet till energieffektiva alternativ. Samtidigt stödjer L-Prize energidepartementets mål att minska USA:s totala energikonsumtion, skapa arbetstillfällen och minskakostnader för privatpersoner och företagare. Om varje 60-watts glödlampa i USA ersattes med den vinnande Philips 10-watt LED-lampa, skulle landet spara cirka 35 terawattimmar el eller $ 3,9 miljarder per år och undvika 20 miljoner ton koldioxidutsläpp.

 

Philips LED-lampa lämnades in till tävlingen 2009 och har under 18 månader genomgått krävande fält-, laboratorium- och produkttester för att mätas mot de stränga kraven på prestanda, kvalitet, livslängd, kostnadsbesparingar och möjlighet till anpassning och masstillverkning för den kommersiella marknaden.

 

– Att delta i L-Prize såg vi som en möjlighet att förnya och utveckla ett energieffektivt alternativ till en produkt som i stort sett varit oförändrad i över hundra år, säger Zia Eftekhar, VD för Philips Lighting, Nordamerika.  

 

–Genom att vi är det första och enda företag som lämnat in en produkt som uppfyller 18 månader av noggranna tester, så visar Philips sitt engagemang för innovation och kvalitet och förmåga att göra nya tekniker tillgängliga för marknaden, fortsätter Zia Eftekhar.

 

Som vinnare av L-Prize, belönas Philips med $10 miljoner och får möjlighet att delta i marknadsföring och aktiviteter arrangerade av L-Prize partners. Idag finns det 31 partens bestående av energiföretag och energieffektivitetsprogram som kommer att främja och utveckla marknader för Philips vinnande produkt.

För mer information, vänligen kontakta:

 

Pia Lindhe
Philips Corporate Communications, Nordics
Tel: + 46 702 04 22 18      
E-mail: pia.lindhe@philips.com

.

Om Philips

 

Royal Philips Electronics, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer. Företaget är världsledande inom området hälsa, livsstil och ljus. Philips förenar teknik och design i lösningar som sätter människan i centrum som grundar sig på förståelse för individen och Philips varumärkeslöfte ”sense and simplicity”. Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 119 000 anställda i mer än 60 länder. Med en försäljning på 25,4 miljarder euro 2010, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som livsstilsprodukter för personligt välbefinnande och nöje. Philips är dessutom ledande inom platt-TV, rakning och grooming för män, bärbar underhållning och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på adressen www.philips.com/newscenter

 

 

 

.