Philips stärker sin ställning på anestesimarknaden genom förvärv av Dameca

mars 9, 2011

Amsterdam, Nederländerna, och Köpenhamn, Danmark – Royal Philips Electronics (AEX: PHI, NYSE: PHG) tillkännagav i dag att man förvärvat Dameca, en global leverantör av anestesiapparater och operationssalstillbehör. Förvärvet utgör ett viktigt steg i genomförandet av Philips strategi att utöka sitt utbud med integrerade, avancerade anestesivårdslösningar.

Tillsammans med Philips expertis och etablerade ställning inom patientövervakning, interventionell radiologi och klinisk informatik kan Dameca bredda Philips utbud ytterligare och möjliggöra innovationer inom exempelvis anestesirelaterat kliniskt beslutsstöd. I nuläget säljer Philips anestesiapparater i utvalda länder via Dixtal Medical, som förvärvades av Philips 2008.

”Förvärvet av Dameca är ett led i Philips tillväxtstrategi och ambition att utöka vårt utbud inom anestesivård genom att kombinera våra styrkor inom patientövervakning, terapeutisk vård och klinisk informatik”, sa Steve Rusckowski, CEO för Philips Healthcare. ”Damecas anestesiapparater utgör ett viktigt komplement till vårt nuvarande sortiment av operationssalstillbehör och gör det möjligt för oss att erbjuda en integrerad lösning som kommer att förenkla det kliniska arbetsflödet, förbättra våra kunders ekonomiska resultat och bidra till att förbättra patientvården.”

Dameca, som har sitt huvudkontor i Köpenhamn, grundades 1947 och är ett privatägt företag med omkring 70 anställda. I dess nuvarande sortiment ingår anestesiapparater, väggpaneler, hängande system, flödesmätare, sugutrustning och andra tillbehör. Företaget använder sig av direktförsäljningskanaler i de nordiska länderna och har återförsäljare i över 60 länder världen över. De finansiella detaljerna kring förvärvet avslöjades inte.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Steve Klink
Philips Corporate Communications
E-post: steve.klink@philips.com

Pia Lindhe
Philips Corporate Communications Nordics
Tel.: +46 859852003
E-post: pia.lindhe@philips.com

Om Royal Philips Electronics

Royal Philips Electronics, Nederländerna (NYSE: PHG, AEX: PHI) är ett mångsidigt företag inom hälsa och välbefinnande med fokus på att förbättra människors liv genom innovationer i tiden. Philips är världsledande inom hälsovård, konsumentprodukter och belysning. Företaget integrerar teknik och design i användarvänliga lösningar baserade på kundperspektiv och varumärkets löfte – ”sense and simplicity”. Philips har sitt huvudkontor i Nederländerna och har 119 000 anställda i fler än 60 länder runt om i världen. Under 2010 hade Philips en omsättning på 25,4 miljarder EUR och företaget är marknadsledande inom kardiologivård, akutvård och hemsjukvård, energisnåla och nyskapande belysningslösningar samt konsumentprodukter för personligt välbefinnande, exempelvis platta TV-skärmar, rakning och trimning för män, bärbar underhållning och tandvård.

Framtidsinriktad information
Detta pressmeddelande kan innehålla framtidsinriktad information som utgår från Philips ekonomiska situation, resultat och verksamhet samt från vissa av Philips planer och mål som baseras på dessa faktorer. Framtidsinriktad information är av naturliga skäl förbunden med risker och osäkerhet, eftersom den är relaterad till framtida händelser och beror på framtida omständigheter. Många olika faktorer kan leda till att de faktiska resultaten och den verkliga utvecklingen kan komma att skilja sig avsevärt från vad som uttrycks eller antyds här.