Philips Sonicare Munhälsobarometer visar: Få unga gör rent mellan tänderna varje dag

mars 21, 2012

Bara 4 av 10 svenskar rent mellan tänderna varje dag. I åldern 18-35 är det än värre, bara 2 av 10 gör det, enligt Philips Sonicare Munhälsobarometer, en undersökning om svenskarnas munhälsa. Det positiva är att viljan finns där. Över 6 av 10 (18-35 år) anger att de har dåligt samvete för att de inte rengör oftare.

– Att bara 2 av 10 unga rengör mellan tänderna varje dag är en varningsklocka. På sikt riskerar tandhälsan att ta ett steg bakåt, säger professor em. Birgitta Söder.

Tandvård är kostsammare för den enskilde än annan vård. Trots det slarvar många med sin dagliga munhälsa. Philips Sonicare Munhälsobarometer visar att 81 procent av unga vuxna struntar i att göra rent mellan tänderna varje dag.  Bara varannan i gruppen gör rent mer än en gång i veckan. Benägenheten att göra rent mellan tänderna ökar dock med stigande ålder. I den äldsta åldersgruppen i undersökningen (äldre än 65 år) rengör 69 procent mellan tänderna varje dag.

– Att rengöra tändernas sidoytor mot mellanrummen mellan tänderna är mycket viktigt, här startar ofta processen som leder till både hål i tänderna och inflammation i tandköttet, säger Birgitta Söder.
 Birgitta Söder, Professor emeritus och leg. tandhygienist

Viljan att göra rent mellan tänderna finns dock där. 63 procent av de tillfrågade anger att de inte rengör mellan tänderna så ofta som de skulle vilja och 8 av 10 säger att de har dåligt samvete för att de inte gör rent mellan tänderna. Det vanligaste skälet att inte göra rent är att man glömmer bort det.

– Att viljan finns är mycket positivt, men att tidigt grundlägga goda munhygienvanor hos unga vuxna måste vi bli bättre på, avslutar Birgitta Söder.

Se bifogad sammanfattning för att ta del av fler resultat från undersökningen, klicka här.

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes av Sinitor på uppdrag av Philips Sonicare i Mars 2012. I undersökningen deltog 1182 svenskar över 18 år och svaren är nationellt representativa. http://www.sinitor.se

Philips Sonicare Munhälsobarometer

Max Hellström

PR manager

Philips Consumer Lifestyle
Tel: + 46 708 32 21 05
E-post: max.hellstrom@philips.com

Royal Philips Electronics, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer. Företaget är världsledande inom området hälsa, livsstil och ljus. Philips förenar teknik och design i lösningar som sätter människan i centrum som grundar sig på förståelse för individen och Philips varumärkeslöfte ”sense and simplicity”. Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 122 000 anställda i mer än 100 länder. Med en försäljning på 22,6 miljarder euro 2011, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som livsstilsprodukter för personligt välbefinnande och nöje. Philips är dessutom ledande inom rakning och grooming för män, bärbar underhållning och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på adressen www.philips.com/newscenter