Philips Softone 12W lågenergilampa innehåller bara 1,2mg kvicksilver

maj 8, 2012

Onsdagen den 21 mars hade NRK-programmet Forbrukerinspektørene (FBI) ett test av kvicksilverinnehållet i tolv lågenergilampor. Philips Softone var en av produkterna som testades, och uppmättes till över EU: gräns på 3,5 mg (4,41mg). Detta värde stämde dåligt med vårt egna grundliga testresultat.

Efter programmet har vi låtit ett externt oavhängigt testlab göra ett nytt test av Philips Softone. I motsats till FBI har man som brukligt gjort testet med 10 lampor och inte bara ett exemplar. De har också använt sig av den internationella standarden IEC 62554 för alla tester och mätningar av kvicksilverinnehåll. Denna standard rekommenderas också av European Lighting Confederation (ELC). Deras test bekräftar att Philips Softone ligger långt under EU:s gräns och har fått fram ett genomsnittsvärde på bara 1,2mg. Hade FBI kommit fram till samma resultat skulle Philips Softone funnits bland de sex lampor med lägst kvicksilverinnehåll.

Vi har flera gånger varit i kontakt med FBI för att diskutera den testmetod de använt vid sitt test. Vi har också visat resultaten som visar att Philips Softone ligger långt under EU:s gräns om 3,5mg och ännu längre under FBI:s eget testresultat. Tyvärr vill inte FBI göra en uppföljning på detta.

Rapport från testlaboratoriet VDE:
Test Report Philips Softone 

För mer information, ta vänligen kontakta:

Pia Lindhe

Corporate Communications Director

Philips Norden
Tel: +46 702 04 22 18
E-mail: pia.lindhe@philips.com

.

Om Philips

Royal Philips Electronics, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer. Företaget är världsledande inom området hälsa, livsstil och ljus. Philips förenar teknik och design i lösningar som sätter människan i centrum som grundar sig på förståelse för individen och Philips varumärkeslöfte ”sense and simplicity”. Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 122 000 anställda i mer än 100 länder. Med en försäljning på 22,6 miljarder euro 2011, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som livsstilsprodukter för personligt välbefinnande och nöje. Philips är dessutom ledande inom rakning och grooming för män, bärbar underhållning och tandvård.

.