Se upp för Svenssons andedräkt i sommar

juni 18, 2012

Hur kyssvänliga är vi svenskar egentligen? Enligt Philips Munhälsobarometer* så bör man vara försiktig med vem man flirtar med i sommar. Över hälften av alla svenskar upplever nämligen att de ibland eller ofta har dålig andedräkt.

– Illaluktande andedräkt beror nästan uteslutande på dålig munhygien. Orsaken är bakterier som sitter i hela munnen och framförallt på svåråtkomliga områden som mellan tänderna, säger Birgitta Söder, legitimerad tandhygienist och professor emeritus i odontologisk profylaktik vid Karolinska Institutet.

Philips munhälsobarometer visar att hela 53 procent av svenskarna ofta eller ibland upplever den egna andedräkten som illaluktande. Dessutom störs var tredje svensk av sin partners andedräkt. Mest lider kvinnor, där 4 av 10 uppger att de ofta eller ibland störs av sin partners andedräkt.

 

Trots det är vi svenskar dåliga på att rengöra mellan tänderna. Endast fyra av tio svenskar rengör mellan tänderna dagligen, och bland 18-34 åringar är siffran så låg som två av tio.

Dumpa den dåliga andedräkten

 För att råda bot på den dåliga munhygienen lanserar Philips den första produkten av sitt slag på marknaden. Philips Airfloss är kort sagt en mycket avancerad tandtråd, med skillnaden att det är enkelt att göra rätt och att AirFloss istället blåser bort plack och bakterier med en hastighet av 60 km/h. Med hjälp av snabba luftpuffar, högt tryck och mikroskopiska vattendroppar tvingar AirFloss bort plack och bakterier som gömmer sig mellan tänderna. Kliniska studier visar att AirFloss tar bort 99 procent mer plack och bakterier mellan tänderna än en vanlig tandborste**

– Att borsta tänderna två gånger om dagen är något de flesta gör och med AirFloss kommer förhoppningsvis fler att börja göra rent mellan tänderna lika ofta, säger Max Hellström, pressansvarig på Philips Consumer Lifestyle.

Rekommenderat pris för Philips AirFloss är 999 kr. Högupplösta bilder samt produktblad finns på Philips.se.

* Munhälsobarometern genomfördes av Sinitor på uppdrag av Philips Sonicare i Mars 2012. I undersökningen deltog 1182 svenskar över 18 år och svaren är nationellt representativa. För att ta del av fler resultat från undersökningen, klicka här.

** Jain V, Wei J, Jenkins W, DeLaurenti M, de Jager M. Effect of Sonicare AirFloss on interproximal plaque and gingivitis. Data on file, 2010

För mer information

Max Hellström,

Pressansvarig

Philips Consumer Lifestyle

på tel: + 46 708 32 21 05

e-post: max.hellstrom@philips.com 

För produktinformation, högupplösta bilder och testprodukter, kontakta;

 

Emilie Thorsén

Geelmuyden-Kiese

på tel +46 736 55 31 01

e-post eth@geelmuyden-kiese.se

Följ oss gärna på MyNewsdesk.

.

Om Philips

Royal Philips Electronics, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer. Företaget är världsledande inom området hälsa, livsstil och ljus. Philips förenar teknik och design i lösningar som sätter människan i centrum som grundar sig på förståelse för individen och Philips varumärkeslöfte ”sense and simplicity”. Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 122 000 anställda i mer än 100 länder. Med en försäljning på 22,6 miljarder euro 2011, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som livsstilsprodukter för personligt välbefinnande och nöje. Philips är dessutom ledande inom rakning och grooming för män, bärbar underhållning och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på adressen www.philips.se/press.