Högtryckstvätt kan rädda din mun

december 6, 2012

Närmar du dig 40-årstrecket är du i riskzonen för dålig munhälsa. Trots det hoppar allt fler blivande 40-åringar över tandläkarbesöket, och endast en av fyra rengör dagligen mellan tänderna. Philips AirFloss är högtryckstvätten för munnen som blåser rent mellan tänderna i 60 km/h. Plack och bakterier som kan orsaka tandlossning, spolas bort med hjälp av högt tryck och en vattendroppe.

Med åldern förändras kroppen och redan i 40-årsåldern kommer de första tydliga tecknen. Håret, huden och synen förändras. Men även i munnen kan problem dyka upp i samband med stigande ålder.

– Att ta hand om munnen är extra viktigt när du börjar komma upp i medelåldern. Den som missar att ta bort bakteriebeläggningar, alltså plack, får dålig andedräkt, tandsten och oftare inflammation i tandköttet, säger Ylva Eliasson, tandläkare i Stockholm.

Under senare år har det blivit allt vanligare att personer mellan 30-39 år låter bli att besöka tandvården och de blivande fyrtioåringarna har nu lägst besöksfrekvens av alla åldersgrupper.1 Enligt Folkhälsoinstitutet hävdar 11 procent av svenskarna att deras tandhälsa är mycket eller ganska dålig, vilket motsvarar 533 000 svenskar över 40 år.2

Farväl till plack och bakterier

AirFloss är den första produkten på marknaden inom sin kategori. Med hjälp av snabba luftpuffar, högt tryck och mikroskopiska vattendroppar blåser AirFloss bort plack och bakterier som gömmer sig mellan tänderna. Det räcker med en tesked vatten till varje användning och Airfloss kan dessutom laddas med samma laddare som används till Philips Sonicare eltandborstar.

Philips AirFloss rek pris är 999 kr.

1 Socialstyrelsen, Befolkningens tandhälsa 2009, publicerad 2010, http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18049/2010-6-5.pdf

2 Folkhälsoinstitutet. Hälsa på lika villkor. Nationell folkhälsoenkät.
Östersund: Folkhälsoinstitutet; 2009

Kontakta Max Hellström

Pressansvarig Philips Consumer Lifestyle

e-post: max.hellstrom@philips.com