Den mänskliga försökskaninen andas ut – trettio dagar av extrema väckningar över

december 14, 2012

Under 30 dagar har det extrema experimentet Philips Wake Up Experiment pågått, 30 tänkbara och otänkbara väckningsmetoder har testats för att ta reda på vilket som egentligen är det bästa sättet att vakna på.

 

https://onecms.philips.comhttp://www.philips.com/consumerfiles/newscenter/main/shared/assets/se/wakeuplight_body1.jpg      

 

Varje morgon under 30 dagar har Henrik Ljungqvist, som tidigare i höstas valdes till experimentets mänskliga försökskanin, väckts på olika sätt. Alla möjliga och omöjliga metoder har testats, såsom mjölning med 50 kilo mjöl, Woody Allens födelse återskapad, sumobrottare i slagsmål och 31 väckarklockor som går igång samtidigt.

– Det har varit en helt sinnessjuk tid, jag trodde ett tag att jag skulle förlora förståndet helt. Men nu kan jag andas ut, berättar Henrik, den mänskliga försökskaninen.

 

– Fast det har varit väldigt roligt också. Jag har definitivt fått vakna på fler sätt än någon annan gör på en livstid. Den värsta väckningen var helt klart när det amerikanska fotbollslaget hoppade på mig, nio man i en hög över mig liksom, inte så skönt. Absolut skönast var det att vakna till barbershop-kören, de var verkligen duktiga.

 

Experimentet genomfördes som en del i den nordiska lanseringen av den nya, förbättrade versionen av Philips Wake-up Light, den ljusbaserade väckarklockan som väcker på en naturligt och behagligt sätt, inspirerad av ljuset från en soluppgång.

 

 

 

– Vi har självklart gett en Wake-up Light till Henrik, efter denna månad av extrema uppvaknanden så förtjänar han att vakna på ett harmoniskt sätt. Vi förstår förstås att det är fantastiskt trevligt att vakna till en kör som sjunger för en, men det kan vara svårt att få till varje morgon och då är en Wake-up Light definitivt en värdig ersättare, säger Max Hellström, pressansvarig på Philips.

 

Henrik Ljungqvist har nu fullföljt sitt uppdrag och ska nu återhämta sig efter den intensiva experimentperioden. För den som vill ha inspiration till att väcka sina nära och kära under julledigheten finns samtliga väckningsmetoder dokumenterade på film på: www.wakeupexperiment.com. Kampanjen fortgår fram till den sista december och kan följas på: http://www.facebook.com/Philips.WakeUpLight

För mer information om Wake Up Experiment

Max Hellström, Pressansvarig Philips Consumer Lifestyle

Tel: +46 708 32 21 05

E-post: max.hellstrom@philips.com

 

Följ oss gärna också på MyNewsdesk.

.

Om Philips

Royal Philips Electronics, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer. Företaget är världsledande inom området hälsa, livsstil och ljus. Philips förenar teknik och design i lösningar som sätter människan i centrum som grundar sig på förståelse för individen och Philips varumärkeslöfte ”sense and simplicity”. Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 122 000 anställda i mer än 100 länder. Med en försäljning på 22,6 miljarder euro 2011, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som livsstilsprodukter för personligt välbefinnande och nöje. Philips är dessutom ledande inom rakning och grooming för män, bärbar underhållning och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på adressen www.philips.se/press

.