Blivande tandläkare och tandhygienister tilldelas Sveriges första tandtrådskonstverk

mars 20, 2013

Philips Sonicare har skänkt Sveriges första tandtrådskonstverk – ”Above and Beyond” – till den Odontologiska föreningen vid Karolinska Institutet i Huddinge. Konstverket består av tandtråd insamlad från privatpersoner från hela landet. Bakom skapelsen står konstnären Livia Esposito.

Konstverket "Above and Beyond"

av Livia Esposito
Foto: Nils Ask

Som en del av kampanjen "The Future of Tandtråd" samlade Philips Sonicare tidigare under vintern in oanvänd tandtråd från privatpersoner i hela landet. En del av de sammanlagt tre kilometer tandtråd som samlades in användes sedan för att skapa konstinstallationen "Above and Beyond”, som nu skänkts till den Odontologiska studentföreningen vid Karolinska Institutet i Huddinge.

Konstverket, som innehåller närmare 500 meter tandtråd, är monterat i taket på Karolinska Institutet. Konstnären Livia Esposito förklarar idén bakom verket:
– Min tanke var att skapa en installation som personer skulle kunna titta upp på, som från en tandläkarstol, och drömma sig bort i. Trådverkets konstruktion ger verket ett djup som låter betraktaren hela tiden upptäcka nya saker.

För Philips var beslutet att skänka konstverket till odontologistudenter självklart:

– Vad skulle kunna vara en bättre plats för Sveriges första tandtrådskonstverk än där framtidens tandläkare och tandhygienister utbildas? säger Matilda Åberg Wennerholm, på Philips.

Ett av syftena med kampanjen ”the Future of Tandtråd” var att öka antalet svenskar som rengör mellan tänderna genom att erbjuda dem att byta in sin oanvända tandtråd mot en rabatt på Philips AirFloss, en munvårdsprodukt som med hjälp av vatten och luft ”blåser” rent mellan tänderna.

– Alla vet hur viktigt det är att hålla rent mellan tänderna, och AirFloss är ett bra alternativ för alla dem som tycker att det är krångligt att använda tandtråd. Som en del av att få människor att bli bättre på att sköta om sin egen munhälsa, tyckte vi att den tandtråd som ända bara stod oanvänd i dessa människors badrumsskåp kunde användas på ett bättre sätt, säger Matilda Åberg Wennerholm.

Den officiella avtäckningen av konstverket och dess överlämnande till den Odontologiska föreningen skedde i samband med en föreläsning med professor emerita Birgitta Söder på Karolinska Institutet i Huddinge, den 13 februari 2013. Det finns nu för allmän beskådan utanför hissarna på plan fem.

Se dokumentationsvideon av konstverkets skapande på Philips Sveriges officiella YouTube-kanal: http://youtu.be/irZDustz9p0

För mer information

För mer information om konstverket, AirFloss och kampanjen The Future of Tandtråd, kontakta

Jonathan Willis, Philips
E-post: jonathan.willis@philips.com

Följ oss gärna också på MyNewsdesk.

Royal Philips Electronics, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer. Företaget är världsledande inom området hälsa, livsstil och ljus. Philips förenar teknik och design i lösningar som sätter människan i centrum som grundar sig på förståelse för individen och Philips varumärkeslöfte ”sense and simplicity”. Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 122 000 anställda i mer än 100 länder. Med en försäljning på 22,6 miljarder euro 2011, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som livsstilsprodukter för personligt välbefinnande och nöje. Philips är dessutom ledande inom rakning och grooming för män, bärbar underhållning och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på adressen www.philips.se/press