Ny eltandborste tar bort sex gånger mer plack mellan tänderna

Philips lanserar Flexcare Platinum

april 15, 2013

Philips lanserar Flexcare Platinum, det senaste tillskottet i Philips portfölj av soniska eltandborstar. Flexcare Platinum är utvecklad för att ge en ännu djupare rengöring mellan tänderna än någon tidigare modell, tack vare ett nytt borsthuvud. Kliniska studier visar att nya Flexcare Platinum tar bort upp till sex gånger mer plack mellan tänderna jämfört med en manuell tandborste.1 En inbyggd trycksensor hjälper patienten att inte trycka för hårt under borstningen.

Flexcare Platinum från Philips Sonicare har en ny typ av borsthuvud med extra långa borststrån som når djupare ner mellan tänderna och tar bort mer plack jämfört med en manuell tandborste.

Borsthuvudet är speciellt utvecklat för att skonsamt och effektivt ta bort upp till sex gånger mer plack mellan tänderna, och samtidigt rengöra och polera tändernas yta samt ge ett friskare tandkött på två veckor jämfört med manuell tandborstning.1

Flexcare Platinum har ett borsthuvud som är speciellt utvecklat för att skonsamt och effektivt ta bort plack mellan tänderna.

Flexcare Platinum har Philips patenterade soniska teknologi, som kombinerar en hög frekvens med en bred amplitud. Genom den soniska teknologin rör sig borsthuvudet i en svepande rörelse från sida till sida vilket för in vätska mellan tänderna samt längs tandköttskanten. Detta ger en effektiv och skonsam rengöring.

– Den inbyggda trycksensorn gör att handtaget vibrerar vid för hårt tryck under tandborstning. Patienten får en direkt återkoppling och kan på så sätt vara säker på att rengöringen blir den bästa möjliga, säger Matilda Åberg Wennerholm på Philips Oral Healthcare i Norden.

Flexcare Platinum från Philips Sonicare med inbyggd trycksensor för en skonsam och effektiv tandborstning.

Individuell rengöring

Flexcare Platinum har tre individuella borstlägen och tre intensitetsnivåer som ger patienten bättre kontroll över tandborstningen.

Den har tre rengöringslägen:

• Clean – standardläge för en helhetsrengöring av munnen
• White – tar bort ytliga fläckar för att göra tänderna vitare
• Gum Care – stimulerar och masserar varsamt tandköttet

Och tre anpassningsbara intensitetsnivåer för maximal kontroll och komfort:

• Normal – standardintensiteten för borstning
• Sensitive – en skonsam intensitet för känsliga tänder
• Extra soft – en extra skonsam intensitet för en ännu mjukare borstupplevelse

Philips soniska teknik stöds av över 175 kliniska studier och laboratoriestudier.

Den nya Flexcare Platinum kommer att finnas tillgänglig för tandvården att köpa från maj 2013 och hos återförsäljare cirka sex veckor senare.

I Philips Sonicare-portfölj finns även testvinnaren DiamondClean, med samma soniska teknologi som Flexcare Platinum.

Bäst i test i Wiseguide mars 2013. Bäst i test i Metro oktober 2012.

För mer information om Philips Sonicare besök Philips.se.

Följ oss gärna också på MyNewsdesk.

1Comparison of gingivitis and plaque reduction over time by Philips Sonicare FlexCare Platinum and a manual toothbrush”, Ward M, Argosino K, Jenkins W, Milleman J, Milleman K, Nelson M, Souza S, Data on file, 2012.

Max Hellström, Pressansvarig Philips Consumer Lifestyle

tel: +46 708 32 21 05,

e-post: max.hellstrom@philips.com

Matilda Åberg Wennerholm, Professional Relations Manager Oral Healthcare

Philips Consumer Lifestyle Nordics,

tel +46 709 800 740

e-post: matilda.aberg.wennerholm@philips.com

För bilder och testprodukter, kontakta Frida Lind, Geelmuyden.Kiese,
tel: +46 (0)73 543 25 25

e-post: fli@geelmuyden-kiese.se

Om Philips Oral Healthcare

Sedan 1992 har Philips utvecklat produkter för en bättre munhälsa under varumärket Philips Sonicare. I produktportföljen finns idag soniska eltandborstar, produkter för rengöring mellan tänderna och blekningsprodukter för både klinik- och hemmablekning. Philips Sonicare är den mest rekommenderade soniska eltandborsten bland tandvårdsprofessionen globalt, och portföljen består även av ett system för mellanrumsrengöring, Philips Sonicare AirFloss. Under varumärket Philips ZOOM finns avancerade tandblekningsprodukter avsedda för kliniker. För mer information besök: Philips Oral Healthcare

Royal Philips Electronics, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer inom hälsa, livsstil och ljus. Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 118 000 anställda i mer än 100 länder. Med en försäljning på 24,8 miljarder euro 2012, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som rakning och grooming för män, bärbar underhållning och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på adressen www.philips.se/press.