Philips och Gustavsberg i svart samarbete

november 27, 2013

– Vi är oerhört stolta över DiamondClean Black-tandborsten som med sin maskulina svarta design verkligen sticker ut i en produktkategori som annars domineras av vitt. Med Diamond Clean Black vill vi visa att en eltandborste inte behöver gömmas undan i ett skåp. Den är så snygg att den faktiskt blir en inredningsdetalj, säger Erica Lindhqvist marknadschef på Philips.

Under designprocessen arbetade Philips med tanken att lansera tandborsten i sitt sammanhang och ur detta föddes idén att låta Gustavsberg ta fram ett passande badrum. Gustavsberg vände sig till formgivaren Jon Eliason som fick uppdraget att designa ett svart badrum. Resultatet blev ett lyxigt BlackDiamond-badrum med svart badrumsporslin och svarta möbler i black oak.

– Då vi fortsätter att lägga mycket tid i badrummet är det viktigt att hitta en ny och personlig lösning som utstrålar innovation och nytänkande. Badrummet är en plats att vistas i, en plats för omsorg och funktion. Samarbetet mellan Gustavsberg och Philips känns som en självklarhet. Två varumärken som representerar kunskap, kvalitet och innovation, dock inom olika områden, möts i ett projekt som skapar ytterligare beröringspunkter, menar Jon Eliason.

Det svarta badrumsporslinet från Gustavsberg ingår i serien Artic och kommer att säljas i en begränsad upplaga. I samband med lanseringen producerades en film om själva designprocessen.

– Vi ser detta som en spännande möjlighet att prova intresset för svarta WC-stolar och svarta tvättställ. Det ska bli roligt att se hur många som kommer att våga hela vägen och inreda sitt badrum i svart men vi hoppas att Jons fantastiska BlackDiamond-badrum kommer att ge inspiration, säger Katharina Klotz, marknadschef på Villeroy & Boch Gustavsberg AB.

Philips Sonicare DiamondClean Black eltandborste finns i detaljhandeln från november och rek cirkapris är 2 000 kr. Gustavsberg Artic Black Edition WC och tvättställ lanseras i december. Rek cirkapris för vägghängd WC-stol är 9 200 kr och tvättställ i 55 cm bredd kostar 6 400 kr. Black oak badrumsmöbel med mått 75 cm har rek cirkapris 9 481 kr.

För mer information besök kampanjsidan samt se hela designprocessen på YouTube.

Länk till kampanjsida:

Länk till YouTube film:

För mer information och bilder vänligen kontakta

Gustavsberg:
Kristina Hellner, PR & Communications Manager Gustavsberg
tel: 076 -135 83 62. E-post: kristina.hellner@gustavsberg.com

Philips:
Max Hellström, presschef Philips Consumer Lifestyle
tel: 0708-32 21 05 E-post: max.hellstrom@philips.com

Om Gustavsberg

Villeroy & Boch Gustavsberg AB är en av Skandinaviens ledande producenter av badrumsprodukter. I koncernen ingår varumärkena Gustavsberg och Villeroy & Boch som har fokus på alla produkter inom badrummet; WC, tvättställ, blandare, badrumsmöbler, badkar och massagebadkar. Företaget är ett helägt dotterbolag till den tyska koncernen Villeroy & Boch AG och tillhör därmed en av Europas största producenter av badrumsinredningar. Läs mer på www.gustavsberg.se

Royal Philips Electronics, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer inom hälsa, livsstil och ljus. Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 115 000 anställda i mer än 100 länder. Med en försäljning på 24,8 miljarder euro 2012, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som rakning och grooming för män, och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på adressen www.philips.se/press