Philips vill förebygga tandköttsinflammation med små moln

juni 10, 2014

I en undersökning som Philips gjorde, anser majoriteten att rengöring mellan tänderna är alldeles för svår, tidskrävande och lätt att glömma bort. Samtidigt har folk positiva associationer till vattenstrålar som förknippas med friskhet. Det är bakgrunden till Philips Sonicare AirFloss – en innovation någonstans mellan tandborste och tandtråd för att enkelt och snabbt göra rent mellan tänderna "med snabba små moln".

 

Det finns liknande produkter på marknaden, men de flesta använder rikliga mängder vatten. Maskinerna är otympliga och kan inte hållas i handen. Philips forskare kom på att man inte behöver lika mycket vatten för att uppnå samma effektivitet om man skjuter vattendroppar mellan tänderna med högt lufttryck. Första förslaget bestod av en fotpump och spray inpackade i en stor låda.

 

"Vi visste att vi skulle kunna få det att fungera samtidigt som det just då inte fanns något som skulle kunna få den mindre", förklarar Joep Janssen, tidigare forskare.

 

Det räcker med snabba små moln: mikrodropptekniken!
Men på en ledig eftermiddag luskade Joep ut att det inte krävs ett konstant sprayflöde för att rengöra tänderna utan att det räcker med snabba små moln som skjuts mellan tänderna med en hastighet på 72 km per timme – den s.k. mikrodropptekniken. Med den tekniken i handen, började Philips designteam att formge en produkt som skulle vara liten, handburen, enkel att hantera och med laddningsbart batteri.

 

"Genom att förminska alla komponenter kunde vi utveckla en produkt som passar för Sonicare-varumärket, en perfekt balans mellan interdental överlägsenhet och en livsstilsprodukt", förklarar Bart Massee, Category Design Lead för munvårdsprodukter på Philips.

 

Viktiga komponenter i AirFloss blev den ergonomiska designen, inbyggda vattentanken och munstycket för precision mellan tänderna. Första versionen av Philips Sonicare AirFloss lanserades 2011 och året därpå belönad med flera internationella designpriser, däribland reddot Design Award, Good Design Award, Spark Product Design Award och IDEA International Design Excellence Award. Läs mer om hur AirFloss togs fram 

 

Ny och förbättrad version: Philips Sonicare AirFloss 1.5

Philips har därefter lanserat en förfinad version av Philips Sonicare AirFloss baserad på feedback från tandpraktiker och patienter. Bland förbättringarna finns:

  • Automatisk funktion som frigör ett jämt flöde av droppmoln för rengöring mellan tänderna på bara 30 sekunder.
  • Ett nytt munstycke för ännu mer precis inriktning mellan tänderna och mindre stänk;
  • Olika färger på munstycken för delning i familjen;
  • Förbättrad behållarlock med nivåindikator;
  • Förbättrad ergonomisk design för ökad stabilitet;

 

Internationella enkäter: 86 % tycker att AirFloss är enklare att använda än tandtråd
För att säkra sig om den förbättrade formen och funktionen, gjorde Philips nya kliniska utvärderingar och konsumenttester med följande resultat:

  • Ökat intresse: Efter tre månader använde 96 procent av de oregelbundna användarna AirFloss i fyra eller fler dagar i veckan.
  • Användarna rapporterade även att AirFloss 1.5 var mer skonsam mot tänder och tandkött och att den gjorde det lättare att komma åt den bakre delen av munnen än med traditionell tandtråd.
  • Enkel att använda: 86 procent av användarna rapporterade att AirFloss är enklare att använda än vanlig tandtråd.
  • Tre av fyra tandläkare/tandhygienister ansåg även att den var enklare att använda än andra verktyg.
  • Effektiv: AirFloss avlägsnar fem gånger mer plack än en manuell tandborste.

 

Svensk testpanel: 84 % rekommenderar nya Philips Sonicare AirFloss 1.5
"Men nu gällde det att undersöka om förbättrade Philips Sonicare AirFloss 1.5 också når upp till svenskarnas förväntningar", säger Linda Hjorth, marknadsansvarig för munhälsa på Philips i Norden.

 

April 2014 rekryterade Philips och Smartson därför testpiloter till en konsumentpanel. 10.774 personer över 18 år anmälde sig och 55 valdes ut att testa AirFloss. Bland testkriterierna fanns kvalitet, hållbarhet, ergonomi, användbarhet, batteritid och så klart:

  • Renhetskänsla efter en AirFloss-användning;
  • Hur bra konsumenten kom åt tandmellanrummen längst bak i munnen;
  • Känslan i tandköttet efter en AirFloss-användning;
  • Tidsåtgång för en AirFloss-användning;
  • Enkelhet att använda AirFloss;
  • Möjlighet att placera / sikta med munstycket mellan tänderna.

 

Resultatet blev att 84 % skulle rekommendera förbättrade Philips Sonicare AirFloss 1.5 till en vän – ett bevis att design och funktion i nya AirFloss också passar svenskar. Så här skriver några testpiloter:

 

"Lätt att använda kommer åt överallt i munnen där det är svårt att komma åt med tandtråd. Den var lätt att fylla på vatten och enkel att använda", skriver Lars Söderlind (betyg 9 av 10).

 

"Utmärkt komplement till tandpetare och mellanrumsborstar och man får en fräsch känsla i munnen! Mycket bra batteritid!", skriver Jörgen Carlsson (betyg 8 av 10).

 

"Man slipper sår som orsakas av vassa tandstickor eller att något fastnar", skriver Marie de Verdier Persson (betyg 10 av 10).

 

Mer information
Produktinformation: philips.se/AirFloss

Delta i diskussioner kring munhälsa: facebook.com/IloveSonicare

Titta på filmer kring AirFloss: youtube.com/PhilipsSweden

Köp AirFloss till rabatterad pris: tretti.se

Ladda ned designfakta om AirFloss: bit.ly/AirFlossDesign 

Philips Sonicare Airfloss Awards

Philips Sonicare Airfloss Designskiss

Philips Sonicare Airfloss Designskiss

Philips Sonicare Airfloss Patent

För mer information, kontakta:

Konstantinos C Irina
Senior Online Marketing Manager
Consumer Lifestyle Nordics
konstantinos.irina@philips.com
+46 70 57 96 96 1

.

Om Philips

Royal Philips, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom meningsfulla innovationer inom hälsa, livsstil och ljus. Philips, vars huvudkontor ligger i Holland, hade en försäljning på 23,3 miljarder euro 2013 och har över 112 000 anställda i mer än 100 länder. Företaget är marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som rakning och grooming för män, och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på adressen www.philips.se/press

.