Munhälsobarometern 2014 – En god munhälsa förbättrar din hälsa

september 22, 2014

 

För tredje året i rad har Philips Sonicare utfört en nationell undersökning om svenskarnas munvårdsvanor. I år ser man en avsevärd ökning i kännedomen om kopplingen mellan munhälsan och den allmänna hälsan då 6 av 10 säger sig känna till detta samband.

 

-  Det är glädjande att kännedomen ökar. Men det är fortfarande för få, och det är viktigt att vi fortsätter sprida kunskap om kopplingen mellan tandhälsa och god allmänhälsa, även bland yngre personer. God munhälsa måste ju grundläggas redan tidigt i livet, säger Stefan Renvert, övertandläkare, specialist i tandlossning och professor i oralhälsovetenskap vid Högskolan i Kristianstad.

 

De flesta borstar tänderna för att undvika hål i tänderna, men högt på önskelistan hos svensken ligger även fräsch andedräkt och vita tänder.

 

Nästan två tredjedelar av de tillfrågade har uppfattningen att en elektrisk tandborste gör bättre rent än en manuell tandborste. Det är en ökning från förra årets Munhälsobarometer, då samma siffra var 55%.

 

Den faktiska användningen av elektrisk tandborste är dock oförändrad och ligger kvar kring 40 %. Bland 50-plusare är användningen betydligt högre och här ser man även att de är nöjdare med sin munhygien än yngre.

 

-  Detta visar att vetskapen om eltandborstens fördelar får ett allt större genomslag, men att de yngre tenderar att vara mer skeptiska än de äldre, säger Kerstin Öhrn, professor i vårdvetenskap med inriktning på munhälsa och vicerektor på Högskolan Dalarna.

 

-  Vi vill genom denna undersökning lära oss mer om hur det står till med svenskarnas munhälsovanor då de är viktiga och påverkar allmänhälsan. Att använda eltandborste varje dag bidrar på ett enkelt och effektivt sätt till god munhygien och därmed en god hälsa säger Linda Hjorth, marknadsansvarig för Philips Sonicare.

 

För mer information, gå till www.philips.se/tandvard.

En god munhälsa förbättrar din hälsa

Om Philips

Royal Philips, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer inom hälsa, livsstil och ljus.

Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 113 000 anställda i mer än 100 länder. Med en försäljning på 23,3 miljarder euro 2013, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som rakning och grooming för män, och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på adressen www.philips.se/press.

.

Följ oss också på: