Nu vill vi laga mer (och bättre) mat hemma


Stockholm, Sweden

oktober 6, 2014

 

I den nya undersökningen som genomförts av Novus på uppdrag av Philips framkommer att en klar majoritet av svenskarna (72 procent) vill laga mer mat hemma, varav de flesta anger att de önskar laga mer mat för att de mår bra av det (23 procent). Att matlagningen har blivit mer än bara vardag visar sig också i att en av fyra svenskar uppger att de ser matlagningen som ett intresse. Dessutom svarar hela 42 procent att de oftast lagar mat från grunden med färska råvaror.

 

– Undersökningen visar bland annat att en stor del av svenskarna är medvetna konsumenter och aktivt väljer råvaror av högre kvalitet när de ska laga mat hemma. Enbart 25 procent uppger att det är priset som avgör när de handlar mat och en av tre svenskar väljer lokala och ekologiska råvaror över pris, säger Helena Björck från Novus.

 

Inspiration till matlagningen kommer enligt undersökningen främst från familj och vänner (47 procent), recept i kokböcker och tidningar (44 procent) samt recept på webben (40 procent). Samtidigt blir sociala medier en allt viktigare källa till matinspiration, speciellt bland unga svenskar. I gruppen 18-29 år hämtar var femte person inspiration i bloggar och sociala medier och 15 procent delar också med sig av egna matbilder i dessa kanaler.

 

– Jag märker på de reaktioner jag får på bloggen och i mina matlagningskurser att många har ambitionen att laga riktig mat på bra råvaror. Klassisk matlagning har gjort ett återintåg i människors liv och inte minst syns det på hur stort intresset är för att dela och kommentera minsta lilla ingrediens, säger matinspiratören Husmor Lisa som driver restaurang i sitt eget hem i Vaxholm och bloggar om äkta mat på Husmor Lisa.


Undersökningen visar också att hemmakocken lagar mat för att bjuda, 93 procent av svenskarna bjuder på mat hemma, och då oftast på middag. För att närma sig restaurangkvalitet tar 8 av 10 hemmakockar hjälp av köksapparater som numera har en given plats i svenska hem. Att kombinera hög teknik med bra råvaror skapar goda förutsättningar för den egna hemmarestaurangen.

 

– Undersökningen visar på en tydlig trend som även vi på Philips har lagt märke till i vad som efterfrågas av konsumenten. Vi arbetar aktivt för att ta fram produkter som förenklar hemmakockens möjlighet att skapa en kulinarisk upplevelse i det egna köket. Philips Juicer och SoupMaker är två exempel på produkter som hyllar bra råvaror och ger smakrika resultat, säger Louise Widmark, nordisk marknadsansvarig för hushållsmaskiner på Philips.

 

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Novus på uppdrag av Philips och är representativ för den svenska befolkningen. Undersökningen genomfördes online bland 1034 stycken män och kvinnor i åldrarna 18 – 79 år, riksrepresentativt urval mellan den 4-10 juni 2014. För att ta del av hela Philips rapport, läs här www.philips.se/RestaurangHemmet

 

Besök gärna Philips på FacebookInstagram och YouTube.

 

Philips på Mitt Kök-mässan
Rapporten kommer presenteras av Philips och Novus den 6 november 2014 på Mitt Kök-mässan klockan 10.30 och 13.00. Närvarar gör även matinspiratören Husmor Lisa som visar nyheter från Philips och det kommer även finnas möjlighet att själva prova produkterna.

För mer information, kontakta:

Louise Widmark
Nordisk marknadsansvarig för hushållsmaskiner, Philips.
Tel: 0708 32 22 52
E-mail: louise.widmark@philips.com

.

För bilder och produktprover, kontakta:

Linn Ulterman
Geelmuyden Kiese
Tel: 0737 76 56 92
E-mail: linn.ulterman@gknordic.com

.

Om Philips Restaurang Hemmet

Tänk att den allra bästa restaurangen finns i ditt eget hem. Här lagas mat varje dag. Här finns fräscha råvaror, glädje, nyfikenhet, värme och gemenskap. Här trivs hela familjen. Med våra köksapparater blir matlagningen så enkel och rolig att ni gärna lagar god och nyttig mat hemma varje dag. Och eftersom köksredskapen gör jobbet kan ni släppa loss kreativiteten i köket, experimentera och skapa nya smaker och upplevelser att njuta av tillsammans, så ofta ni vill.

 

Tävla om ett köks-kit från Philips Restaurang Hemmet till ett värde av 4000 SEK. Läs mer om tävlingen här.

.

Om Philips:

Royal Philips, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer inom hälsa, livsstil och ljus. Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 113 000 anställda i mer än 100 länder. Med en försäljning på 23,3 miljarder euro 2013, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya

.