Upplyst lekplats kan förbättra barns välmående

april 15, 2015

Idag publiceras resultaten av projektet “Philips Light Up the Dark”, vars syfte är att öka möjligheterna för utomhuslek för små barn. Den numera permanent upplysta lekplatsen i Tegnérparken i Uppsala innebär att mer tid kan spenderas utomhus även under mörkare tider, vilket i sin tur kan påverka barns välmående positivt.

 

Att få möjlighet att leka ute är både roligt och stimulerade för barn. Dock innebär de långa mörka perioderna i Sverige att många barn inte kan leka utomhus under långa tider på dagen. Genom installation av intelligenta LED-armaturer med det dynamiska belysningssystemet Philips CityTouch, kring Tegnérparkens lekplats i Uppsala kan barn i området idag leka utomhus även då mörkret faller tidigt.

 

– Som designer är det viktigt att försöka förstå oss på hur olika typer av ljus kan hjälpa människor att må bättre. Det var vår utgångspunkt för projektet i Uppsala – att förbättra människors humör och beteende genom ljus, säger Svante Pettersson, Kreativ chef och Ljusrådgivare på Philips.

 

I samband med projektet, som genomfördes tillsammans med Uppsala kommun och Bjerking - avdelning exteriör belysning, har Philips använt en fokusgrupp med familjer i området för att få mer information om hur den upplysta parken kan påverka barnens utelek. Av de som deltog i fokusgruppen uppgav 86 procent av föräldrarna att deras barn generellt spenderar mindre tid med att leka utomhus under vintern. Två veckor efter att den upplysta parken invigts spenderade barnen i fokusgruppen i genomsnitt 27 minuter mer tid utomhus varje dag, vilket mer än hälften av barnens föräldrar uppgav bidrog till en förbättring i barnens humör. I samband med projektet minskade även tiden som barnen i fokusgruppen spenderade inomhus framför dator- eller TV-spel med 15 procent.

 

 

– Att barn spenderar mindre tid stillasittandes framför exempelvis datorer och TV-skärmar är alltid goda nyheter. Allt som kan lyfta dem från vanan att komma hem och koppla upp måste uppmuntras, säger Louise Hallin, leg. Barnmorska och leg. Psykoterapeut med specialistutbildning inom barn- och ungdomspsykiatri.

 

Om projektet:

Projektet “Philips Light Up the Dark” är det första i en serie av experiment där Philips strävar efter att förbättra människors livskvalitet genom att tillhandahålla idéer och innovativa lösningar på specifika utmaningar. Tegnérparken är ljussatt med de senaste innovationerna inom energieffektiv LED-belysning vilket skapar god ljuskvalitet och gör parken mer levande. Philips har utvecklat en rapport som detaljerar resultaten av projektet “Philips Light Up the Dark”. Rapporten, mer information, videomaterial och kommentarer finns på www.livingexperiments.philips.com, #lightupthedark.

 

Om undersökningen:

Fokusgruppen bestod av sju familjer från Brune förskola, där föräldrarna fyllde i enkäter under perioden 2015-02-11 till och med 2015-02-20.

 

Ytterligare resultat från fokusgruppen inkluderar:

  • 100 procent av föräldrarna i fokusgruppen upplever att lek utomhus påverkar deras barns övergripande välmående positivt
  • 40 procent av föräldrarna lekte utomhus tillsammans med sina barn varje dag
  • 28 procent av föräldrarna angav att deras barn hade en ökad aptit efter lek utomhus
  • 43 procent upplevde att utelek fick en positiv påverkan på sömnen

För intervju med talespersoner och bilder, vänligen kontakta:

Linn Ulterman
Tel: 0709-10 50 95
E-mail: linn.ulterman@gknordic.com

.

Om Philips

Royal Philips, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHIA), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer inom Healthcare, Consumer Lifestyle och Lighting. Philips, med huvudkontor i Holland, hade 2014 en försäljning på 21,4 miljarder euro, cirka 105 000 anställda och försäljning och tjänster i mer än 100 länder. Företaget är ledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva belysningslösningar ochnya användsningsområden för belysning, såväl som rakning och grooming för män, och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på www.philips.se/press.

.