Sveriges första "supermagnetkamera" i bruk

juni 1, 2015

En helt ny 7T-magnetkamera, en så kallad “supermagnetkamera”, finns nu installerad i Sverige, på Lund University Bioimaging Center. Den nya kameran togs i drift denna vecka och möjliggör avancerad forskning inom sjukdomar som till exempel Alzheimers och MS. Universitetssjukhuset i Lund blir bland de första i Europa som kan utföra en helkroppsskanning av det här slaget.

Philips har levererat den nya 7 Tesla-magnetkameran (7T MR) till Universitetssjukhuset i Lund och den kommer att vara en nationell resurs, tillgänglig för forskare från hela Sverige och den är till nittio procent finansierad av Vetenskapsrådet. Svenska forskare kommer också att få tillgång till Philips internationella nätverk av 7T MR-forskare.

- Vi är oerhört stolta över att vara en del i den här nationella forskningssatsningen, säger Johan Höglund, Country Manager Sweden, Philips Healthcare. Den öppnar nya möjligheter för avancerad forskning och vi tror att den här tekniken kommer att leda till bättre vård genom tidigare diagnos, till exempel inom Alzheimer och demens.

Magneten i systemet är mer än dubbelt så stark som någon annan magnetkamera avsedd för människor i Sverige i dag. Med den nya kraftfulla kameran kommer till exempel hjärnans sjukdomar att kunna studeras med mycket hög upplösning.

- Den nationella 7T-magnetkameran i Lund kommer att bli en utomordentligt värdefull tillgång för forskare i hela landet. MR-kameran ger mycket hög upplösning, bortom vad som är möjligt att få med konventionella kliniska MR-kameror, och det goda samarbetet med Philips vid uppbyggnaden av denna facilitet, där de första 7T MR-bilderna någonsin i Sverige just genererats på forskningspersoner, är av central betydelse för oss, säger Freddy Ståhlberg

Centrumchef, Lund University Bioimaging Center.

Kameran kommer även att kunna användas för forskning i andra delar av kroppen. En förhoppning är att med en mer detaljerad bildtagning kunna upptäcka sjukdomar i ett tidigt stadium vilket kan leda till en snabbare och mer effektiv behandling.

42 ton tung

Den 42 ton tunga magnetkameran lyftes in redan i december och kom till Sverige med båt till Göteborg och sen långtradare till Lund. Magneten innehåller cirka 560 kilometer supraledande lindning och är installerad i ett specialbyggt hus.

För mer information välkommen att kontakta

Anna Ekholm

Philips Healthcare, Marketing Communications Manager Nordic

Email: anna.ekholm@philips.com

Om Lund University Bioimaging Center

Lund University Bioimaging Center öppnades 2010 för användare. Här finns en maskinpark för bildmedicin, bioimagning, som saknar motsvarighet i Sverige. Inom Lund University Bioimaging Center finns nu avancerade magnetkameror för studier av vävnadsprover, djur och människor, och två scanningsutrustningar av typerna PET/CT och SPECT/CT för djurförsök. Centret och dess utrustning finansieras av Lunds universitet och Region Skåne samt Vetenskapsrådet, Wallenbergstiftelsen, och flera andra externa finansiärer.

Om Royal Philips Electronics

Royal Philips, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHIA), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer inom Healthcare, Consumer Lifestyle och Lighting. Philips, med huvudkontor i Holland, hade 2014 en försäljning på 21,4 miljarder euro, cirka 108 000 anställda och försäljning och tjänster i mer än 100 länder. Företaget är ledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva belysningslösningar och nya användningsområden för belysning, såväl som rakning för män, och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på www.philips.se/press.