Invigning: Ett nytt center på KTH i Flemingsberg ska ge forskare tillgång till den senaste tekniken inom medicinsk avbildning

oktober 23, 2015

Det är en viktig del i att forskare ska kunna utveckla undersökningsmetoder som ger säkrare diagnoser och en mer effektiv behandling, säger Örjan Smedby, centrumföreståndare och professor i medicinsk bildbehandling och visualisering vid KTH Skolan för teknik och hälsa.

Måndagen den 26 oktober invigs Jonassons center för medicinsk avbildning – ett centrum med avancerad forskningsutrustning vid KTH Skolan för teknik och hälsa. Samtidigt invigs också centrets flaggskepp – en avancerad magnetkamera,  Ingenia 3.0T med HIFU (High Intensity Focused Ultrasound) från Philips som ska användas både i forskning och sjukvård.

Magnetkameran är den andra i sitt slag i Sverige.

Ett vetenskapligt symposium äger rum under eftermiddagen där KTH:s rektor invigningstalar. Då presenteras aktuell medicinteknisk forskning, den senaste tekniken inom magnetkamera, mikroskopi och andra bildgivande system samt de möjligheter tekniken ger.

Centret delas gemensamt av KTH, Karolinska Institutet och Stockholms läns landsting. Det består av avancerad utrustning för bildmedicinska metoder och mikroskopi, som ska kunna användas av forskare inom teknik och medicin för forskning och utveckling av nya metoder och behandling.

– Avsikten är att många av de metoder som utvecklas här en dag skall finnas i sjukvårdens vardag. Det handlar inte bara om att ställa diagnos – den nya magnetkameran är också utrustad för en ny sorts fokuserad ultraljudsbehandling, som kan komma att prövas för att behandla godartade eller elakartade tumörer, säger professor Örjan Smedby.

Jonassons center för medicinsk avbildning har kommit till med medel ur makarna Kerstin och Rune Jonassons generösa donation till KTH. Paret Jonasson närvarar vid invigningen.

När: Måndag 26 oktober 2015, 13.30-17.00

Var: Birkeaulan, Blickagången 9, Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge

Kontakt Philips: Anna Ekholm, Marketing Manager Philips Health Systems, 0708-322109, anna.ekholm@philips.com

Kontakt KTH: Örjan Smedby, centrumföreståndare och professor i medicinsk bildbehandling och visualisering vid KTH Skolan för teknik och hälsa, tel 08-790 96 20, orjan.smedby@sth.kth.se

More information about HIFU can be found at: http://www.healthcare.philips.com/main/products/mri/therapy/hifu/index.html

Royal Philips, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHIA), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer inom Healthcare, Consumer Lifestyle och Lighting. Philips, med huvudkontor i Holland, hade 2014 en försäljning på 21,4 miljarder euro, cirka 106 000 anställda och försäljning och tjänster i mer än 100 länder. Företaget är ledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva belysningslösningar ochnya användsningsområden för belysning, såväl som rakning och grooming för män, och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på www.philips.se/press.