Se vad som sker när Philips kreativa chef får fria händer

november 10, 2015

På Färgfabriken i Stockholm pågår fram till 29 november 2015 utställningen ”Experiment Stockholm” som inbjuder till dialog och tankar kring människans plats i staden. Det är helt unikt att Färgfabrikens konstnärliga ledning har bjudit in ett ljusföretag: Philips Lighting, till att bidra med ett konstnärligt verk I denna experimentella miljö. Installationen är ett av sex platsspecifika konstverk som gestaltar olika aspekter av staden.

 

Stockholm är en av de mest snabbväxande städerna i hela Europa och inflyttningen ställer stora krav på stadens utveckling. Men hur känns det att bo här? Vad gör staden med oss?

 

Philips gör med sina belysningslösningar för offentliga miljöer redan stora avtryck i svenska städer. Med installationen på Färgfabriken ges Philips även en stark roll i den kreativa bilden av Stockholm. Det är helt unikt att ett teknikföretag på detta sätt inbjuds att få en konstnärlig röst. Konstnären bakom verket Color trip – to be, to become är Svante Pettersson, Sveriges kände ljusentusiast, som även är kreativ chef på Philips Lighting Nordic.

 

Varför satsar Philips så mycket på detta, Svante Pettersson?

 

”Philips är mycket experimentella kring allt som rör belysning i det offentliga rummet. Färgfabriken har gett mig och Philips fria händer att skapa och själva skapandet ger i sin tur oss mycket tillbaka. För det är när vi provar på det extrema och tar ut svängarna som vi själva förstår ytterligare dimensioner av belysning och hur vi kan utveckla oss. Det är också ett viktigt sätt för oss att få kontakt med andra konstnärer och kreativa människor.

 

Belysning är en fråga som historiskt till stor del har ägts av ingenjörer. Man har ofta förlitat sig på mätvärden, medan själva upplevelsen av ljus har varit sekundär. Philips har en stark drivkraft att utöka det teknologiska perspektivet och de som är bäst på att se nya perspektiv med ljus är till exempel arkitekter, konstnärer och ljusdesigners. Med utställningens verk ämnar vi bredda makten över ljuset. Man ska hålla i minnet att ljusdesign är en väldigt ny yrkesinriktning. Sverige ligger i täten när det gäller utbildningar inom detta område och allt fler kreativa esteter får inflytande i syfte att få belysning att bli ännu bättre än vad den var förut. Med mitt verk Color trip på Färgfabriken vill vi bjuda även allmänheten att dela den upplevelsen. 

 

Ambitionen är att skapa en nyfikenhet hos betraktaren. Hur upplever man form, färg och rum? Hur upplever man det att flytta att till storstaden och formas som människa? Det finns en frihet i storstadens anonymitet, och en avsaknad av förutsägbarhet. Det är spännande, men det är verkligen inte roligt jämt! I resan att utvecklas mot att bli den vi vill vara finns det även ett mörker som sällan gestaltas. Men backspegeln ser vi inte en totalsumma av våra upplevelser utan vårt minne har selekterat ut en ljusare bild. Dessa minnets förskjutningar har jag använt i verket, som lever, växlar och ger betraktaren olika intryck av livets passager tack vare en livfull programmering av ljuseffekter. Besökaren passerar genom en korridor med fem portar, som var och en symboliserar den mall man är tvungen att passa in i och gå igenom för att slutligen komma ut som en mer klok, varm och öppen människa.

 

Utställningen på Färgfabriken, Lövholmsbrinken 1 i Stockholm pågår fram till 29 november.

 

 

För mer information, kontakta:

Louise Almlöf
Marketing Communication Manager Sweden & Nordic Digital Lead, Philips Lighting
Tel:+46 708 322 088
E-post: louise.almlof@philips.com

.

Om Philips

Royal Philips, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHIA), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer inom Healthcare, Consumer Lifestyle och Lighting. Philips, med huvudkontor i Holland, hade 2014 en försäljning på 21,4 miljarder euro, cirka 108 000 anställda och försäljning och tjänster i mer än 100 länder. Företaget är ledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva belysningslösningar och nya användsningsområden för belysning, såväl som rakning och grooming för män, och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på www.philips.se/press.

 

.