Philips och Cisco går samman om en marknad värd en miljard

december 9, 2015

Philips Lighting och det världsledande IT-företaget Cisco tillkännager idag att de ingår en allians med inriktning på miljardmarknaden för kontorsbelysning. Alliansen ska bidra till att fastighetsansvariga, fastighetsägare och kontorsanställda drar nytta av Internet of Things i kontorsmiljöer. De två företagen kommer bland annat att kombinera Philips connected lighting-lösningar med Ciscos säkra nätverksteknik. Målet är att optimera funktionen och förbättra kontorsmiljön.

 

Amsterdam, Nederländerna: Philips, globalt marknadsledande inom belysning och Cisco, världsledande inom IT, tillkännagav idag en global strategisk allians. Alliansen kommer att ge ökad energibesparing, mer energieffektiva byggnader och ökad produktivitet bland de kontorsanställda i moderna kontorsmiljöer via Internet of Things (IoT). Marknaden för kontorsbelysning, som Philips och Cisco tillsammans går in på, beräknas ha ett värde på en miljard euro.

 

Två gigantiska företag
Den globala alliansen genom IoT gör det möjligt för kunderna att få det bästa som belysnings- och IT-branschen har att erbjuda. Philips och Cisco kommer också att samarbeta genom en gemensam go-to-market strategi.

 

– Eftersom vi är två av världens största varumärken inom belysning och IT kommer våra kunder nu att få tillgång till den bästa tjänsten inom energisparande belysningssystem. Jag är övertygad om att IoT kommer att utgöra grunden i framtidens smarta kontor, säger Bill Bien, VD för strategi och marknadsföring på Philips Lighting.

 

Belysning är det första logiska steget att sprida IoT med till företag över hela världen. Utrustade med sensorer blir belysningen intelligent och kan på det viset både mäta och känna av kontorsmiljön. Sensorerna kan till exempel ge information om hur kontorsytorna är nyttjade, vilket bidrar till att minska kostnaderna.

 

– Världen blir allt mer digital och genom att samarbeta med Philips kan vi hjälpa fastighetsägare med att snabbare digitalisera sina belysningsnätverk till förmån för användarupplevelsen och effektiviteten. Samarbetet bidrar också till att vi levererar pålitliga datalösningar genom ett IT-nätverk med hög säkerhet, säger Edwin Paalvast, SVP EMEAR, Cisco och executive sponsor of the Cisco – Philips Alliance.

 

Normalt står belysning för 40 procent av energiförbrukningen i en byggnad. Genom att integrera Philips LED-belysning med nätverk från Cisco kan företag göra en energibesparing på nästan 80 procent. Genom IoT blir kontoret mer personligt då kontorspersonalen själva kan bestämma vilken typ av belysning de vill ha, enkelt via en app i mobilen.

För mer information, kontakta:

Louise Almlöf, Marketing Communication Manager
Louise.almlof@philips.com
Tel: 0708 322 088
E-post: louise.almlof@philips.com

.

Om Cisco:

Cisco (NASDAQ: CSCO) är världsledande inom IT och hjälper företag att utnyttja framtidens möjligheter. För pågående nyheter, vänligen gå till http://thenetwork.cisco.com 

 

 # # # 
Cisco och Cisco-logotypen är varumärken som tillhör Cisco och/eller dess dotterbolag i USA och andra länder. En lista över Ciscos varumärken finns på www.cisco.com/go/trademarks. Tredje partens varumärken som nämns tillhör även de sina respektive ägare. Användningen av ordet partner innebär inte en partnerskapsrelation mellan Cisco och något annat företag.

.

Om Philips

Royal Philips, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHIA), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer inom Healthcare, Consumer Lifestyle och Lighting. Philips, med huvudkontor i Holland, hade 2014 en försäljning på 21,4 miljarder euro, cirka 108 000 anställda och försäljning och tjänster i mer än 100 länder. Företaget är ledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva belysningslösningar och nya användsningsområden för belysning, såväl som rakning och grooming för män, och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på www.philips.se/press.

.