Svenskarna äter för lite frukt och grönt – bara två av tio följer rekommendationen för ett mer hälsosamt liv

Näringsrika grönsaksjuicer och ny hälsoapp ska ändra oddsen

april 20, 2016

Enligt Livsmedelsverkets kostråd, som grundar sig på Världshälsoorganisationens (WHO) rekommendationer, behöver man äta minst fem knytnävsstora portioner grönt och frukt om dagen för att må bra. Det kan dock vara svårt att hitta sätt för att få i sig allt varje dag, inte minst för ovilliga barn. Den nationella kostundersökningen Riksmaten visar att 80% inte äter tillräckligt med frukt och grönsaker. Philips lanserar nu en app om hälsosamma egengjorda juicer och smoothies för att underlätta det dagliga intaget av grönt och frukt.

– Att dricka egengjord grönsaksjuice är ett enkelt sätt att vara säker på att få i sig de näringsämnen som behövs för att må bra och därmed minska risken för kroniska sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och cancer. Varje grönsak har sin specifika hälsoeffekt, som tex att broccoli motverkar cancer och är bra för lederna, och gör man sin egen juice kan man göra sin egna skräddarsydda hälsoshot, säger Marlene Gustawson, kostrådgivare och näringsterapeut.

 

Enligt Livsmedelsverkets kostrekommendationer behöver vi äta fem portioner med grönt och frukt om dagen för att hålla oss hälsosamma, vilket motsvarar 500 gram för vuxna och 400 gram för barn. För många är det svårt att hitta inspirationen för att få i sig så mycket. Livsmedelsverkets senaste nationella kostundersökning Riksmaten (2010-2011) visar att snittsvensken endast äter 300 till 350 gram frukt och grönt per dag.

 

Att istället dricka den rätta kombinationen av färska grönsaker och frukter kan vara ett sätt att säkra sitt dagliga intag.

 

Egengjorda hälsosamma juicer

 

Det finns två olika metoder att göra färsk juice av frukt och grönsaker: råsaftcentrifugering och den relativt nya metoden slow juicing, som betyder att man kallpressar juicen.

 

Båda metoderna ger lika näringsrika juicer som är fulla av vitaminer, enzymer och antioxidanter, men metoderna passar olika personer med olika behov: Råsaftcentrifugen är för familjen som på ett enkelt sätt vill kunna smyga i familjens alla medlemmar näringsrika grönsaker och frukter. Slow juicers är utformade för att enkelt extrahera saft, inte bara från grönsaker och frukt, utan även från blad, örter och nötter. Av den anledningen passar slow juicern den mer erfarne användaren som vill få ett hälsotillskott av ”super” ingredienser man normalt inte får i sig, såsom grönkål, vetegräs och mandelmjölk. Juicen från kallpressaren blir mer fiberrik då grönsakerna långsamt och under ett starkt tryck pressas ihop, vilket frigör fibrer, viktiga vitaminer, antioxidanter och enzymer.

 

Ny hälsoapp om näringslära och recept på näringsrika drycker

 

Hälsoappen Healthy Drinks är ett hjälpmedel där användaren kan se vilka näringsvärden och hälsoeffekter som varje grönsak och frukt har, utmana sig själv inom olika områden och hitta recept och inspiration.

 

– För Philips är näringsrik mat en viktig del av en hälsosam livsstil som i längden motverkar ohälsa, och vi stödjer och erbjuder därför lösningar och hjälpmedel i hela hälsokedjan för att göra det enklare för människor i vardagen att leva sitt liv mer hälsosamt. Ett led i det arbetet är den här appen som både ger hälsosamma recept på näringsrika drycker och en överskådlig bild av det totala näringsinnehållet, säger Erica Lindhqvist, Nordisk Marknadsdirektör på Philips.

 

Appen Healthy drinks by Philips går att ladda ner gratis och finns tillgänglig för både Iphone och Android.

Télécharger ce communiqué en pdf

För ytterligare information kontakta:

Marlene Gustawson, kostrådgivare, näringsterapeut och författare,
Tel: 070-594 54 35,
E-post: marlene.g@optimal-halsa.se
 

Erica Lindhqvist, Nordisk Marknadsdirektör Philips,
Tel: 070-832 21 02 ,
E-post: erica.lindhqvist@philips.com

 

.

Om Philips

Royal Philips, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHIA), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer inom Healthcare, Consumer Lifestyle och Lighting. Philips, med huvudkontor i Holland, hade 2015 en försäljning på 24,2 miljarder euro, cirka 104 000 anställda och försäljning och tjänster i mer än 100 länder. Företaget är ledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva belysningslösningar och nya användningsområden för belysning, såväl som rakning och grooming för män, och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på www.philips.se/press.

.