Varannan kvinna tycker att informationen om amning under graviditeten är otillräcklig

Maj 09, 2016

Ny Sifo-undersökning bland ammande svenska kvinnor visar att varannan kvinna tycker att de får för lite information om amning under graviditeten. Bland annat får de inte kunskap om de hjälpmedel som finns. De flesta vill använda bröstpump som komplement till sin amning där den främsta anledningen är problem som mjölkstockning, såriga bröstvårtor eller trög mjölkproduktion. En växande grupp, främst i storstäderna, vill även kunna få avlastning och känna större frihet i vardagen genom att kunna dela på matningsansvaret.

– Bröstmjölk ger utan tvekan den bästa starten i livet. Men det är vanligt med amningsproblem i början, och den oro och frustration som nyblivna föräldrar då känner måste tas på allvar och respekteras. Inte minst skall vården och de forum som finns för nyblivna mammor och pappor erbjuda dem hjälp och informera om de evidensbaserade metoder och hjälpmedel som finns, säger Linda Kvist, fil. Dr och Leg barnmorska, Docent vid Lunds Universitet.

Hälften av kvinnorna tycker inte att de fått tillräckligt med information om amning under sin graviditet. De kvinnor som har amningsproblem söker främst hjälp genom att vända sig till närmaste barnavårdscentral (BVC) (48 %), söker själv information på internet (44 %) eller går till närmaste amningsmottagning (34 %). Endast nio procent av de som upplevt problem har inte vänt sig någonstans för att få hjälp.

Undersökningen visar också att merparten av landets BVC-mottagningar endast informerar en av fyra mammor om hjälpmedlet bröstpumpar och dess funktion och att nästan två av tre av BVC-sköterskorna inte har tillgång till en bröstpump för att kunna visa hur de fungerar.

De största tveksamheterna som kvinnor känner inför kommande amning är att man tror att det är svårt att få till en fungerande amning då man redan har upplevt problem med amningen. Nästan en av tre känner sig obekväma med att amma i offentliga sammanhang. Ändå är det enbart fem procent som inte har ammat sina barn överhuvudtaget.

Varför bröstpump

Sju av tio kvinnor använder bröstpump som komplement till sin amning. Det finns många anledningar till att det kan behövas: om bröstvårtorna är såriga och ömma kan det vara skönt med avlastning från bebisens sugande, samtidigt som mjölkproduktionen fortsätter att stimuleras. Genom att pumpa ut bröstmjölken kan mamman även få en paus i vardagen och ökad frihet att göra annat, medan partnern kan vara mer delaktig och nära barnet. Om det nyfödda barnet har svårt att få grepp (för att brösten är spända) kan pumpning hjälpa till att få mjölken att "rinna till".

Det snabbaste och lättaste sättet att pumpa mjölk är antingen med en elektronisk eller manuell bröstpump.

– Vi finns där och stöttar gravida kvinnor och föräldrar med innovationer för att underlätta deras vardag och samtidigt främja deras barns utveckling, vare sig mamman väljer att helamma, komplettera med en bröstpump eller flaskmata.”, säger Jenny Flodman, Marknadschef på Philips Avent.

Om undersökningen

På uppdrag av Philips har TNS Sifo intervjuat 1000 ammande kvinnor i Sverige kring deras erfarenhet av amning. Kvinnorna var i åldern 20-45 år och med barn under 3 år.

Parallellt har TNS Sifo intervjuat 142 sjuksköterskor och barnmorskor som kommer i kontakt med nyförlösta och ammande kvinnor, mestadels från BVC men även från amningscentraler och neonatalavdelningar. De båda undersökningarna finns tillgängliga.

För mer information, vänligen kontakta:

Linda Kvist,

fil. Dr och Leg barnmorska,

Docent vid Lunds Universitet:

Tel: 0702 361311,

E-post: linda.kvist@med.lu.se

Lina Faye,

Kommunikationsansvarig Philips,

Tel: 0708 32 21 3,7,

E-post: lina.faye@philips.com

Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) är ett ledande företag med högteknologiska produkter och tjänster inom hälsa och sjukvård. Fokus är att förbättra människors hälsa och att möjliggöra bättre resultat för hela hälsokedjan från en sund livsstil och förebyggande, till diagnos, behandling och vård i hemmet. Philips avancerade teknik i kombination med klinisk kompetens såväl som konsumentinsikt gör det möjligt att leverera integrerade helhetslösningar. Philips är ledande inom bilddiagnostik, behandling via avancerad bildvisualisering, patientmonitorering, e-hälsa och informationsteknologi, såväl som inom personlig hälsa och vård i hemmet. Philips helägda dotterbolag Philips Lighting är världsledande inom belysningsprodukter, system och tjänster. Philips, med huvudkontor i Holland, hade 2015 en försäljning på 24,2 miljarder euro, cirka 104 000 anställda och försäljning och tjänster i mer än 100 länder. Nyheter från Philips återfinns på www.philips.se/press.