Nyhetscenter | Sverige

Philips och Qualcomm inleder ett strategiskt samarbete gällande digitala hälsovårdslösningar

• Philips HealthSuite erbjuder en global och säker lagringslösning för Qualcomm Life’s medical-grade 2net™ Platform
  • Qualcomm Life’s 2net Platform erbjuder uppkoppling och integration för Philips och tredjepartsanslutna medicintekniska produkter i Philips Health Suite

Augusti 31, 2016

Philips och Qualcomm meddelar idag att företagen inlett ett strategiskt tekniksamarbete i syfte att främja digitala hälsovårdslösningar, en sund livsstil, förebyggande av kronisk vårdförvaltning och vård i hemmet.

Philips erbjuder uppkopplad hälsoinformatik, reglerad hälsovård samt moln- och datahantering och analyser. Qualcomm Life erbjuder expertis inom säker produktuppkoppling samt integration med bibehållen medicinsk kvalitet.

Det samlade erbjudandet gör det möjligt att kunna erbjuda olika vårdgivare förbättrade, skalbara och uppkopplade vårdlösningar och tjänster inom ett säkert och globalt ekosystem.

Qualcomm Life 2net-plattform fungerar som en medicinteknisk uppkopplingslösning för det molnbaserade hälsosystemet Philips HealthSuite, som består av enheter, appar och digitala verktyg.

Genom att ansluta sig till Qualcomm Life2net-plattformen får användarna tillgång till ett brett utbud av uppkopplade medicintekniska produkter såsom medicindispenders, biosensorer, fläktar, blodtrycksmätare, testapparater och blodsockermätare.

Philips kommer utnyttja 2net-plattformen för att koppla upp medicintekniska produkter från Philips och tredjepartsanslutna aktörer.

Säker anslutning och överföring via 2net-plattformen, 2net Hub och 2net Mobile gör det möjligt för HealthSuite-användare att anpassa och hitta skalfördelar i uppkopplade vårdprogram samt addera ytterligare medicinteknisk utrustning och få en bättre patientprofil över längre tidsperioder, stötta snabbare ingripande, bistå vid diagnos, personifiera behandlingsplaner och hjälpa till att bidra att förbättra behandlingsresultat.

Philips Trilogy-ventilator-familj och vårdhanteringsprogram Orchestrator, för att främja vård för patienter med KOL och andra luftvägsbesvär, kommer vara först ut i detta samarbete.

Som en del i detta samarbete kommer Qualcomm Life att använda Philips HealthSuite som en globalt säker data- och managementlösning för sin 2net-plattform. Detta ger Qualcomm Life åtkomst till hälsodata och att skapa fördelar via aggregerad data och analys. Qualcomm Life-kunder kommer även att få direkt tillgång till applikationer och kommer kunna integrera detta med elektroniska hälsoregister, lagra data, genomföra analyser och hantera auktorisering och tillstånd i en säker miljö.

– Hemmet har snabbt blivit en livskraftig vårdmiljö. Vårdgivare, hälsomyndigheter och andra institutioner använder sig allt mer av uppkopplad vård för att minska trycket på akutvård och för att hantera kroniska sjukdomar säger Jeroen Tas, vd Connected Care och Health Informatics på Philips. Genom att samarbeta med Qualcomm Life och genom att utnyttja möjligheterna med uppkopplad och trådlös expertis strävar vi efter att hjälpa vårdgivare att engagera sig mer i sina patienter och bidra till att förbättra resultaten. Att förstärka patienternas egenmakt i kombination med uppkoppling till ett vårdnätverk dygnet runt är en växande möjlighet som gör vården av kroniska sjukdomar skalbar för både patienter och vårdgivare.

– Philips är en ledare inom sjukvårdsindustrin och de står för teknisk expertis inom hälsa och sjukvård. Genom att samarbeta strävar vi efter att leverera intelligent vård till patienter och vårdgivare på en stor skala, säger Rick Valencia,VD, Qualcomm Life. Vi är glada att få arbeta med Philips, som gör det möjligt för Qualcomm Life att fortsätta växa som ekosystem och slutligen fungera som grund för Internet of Medical Things.

Jeroen Tas och Rick Valencia kommer att leverera en keynote-presentation på Qualcomm Lifes konferense om hälsoekosystem, Connect 2016, den 31 augusti, i San Diego.

För mer information besök http://www.qualcommlife.com/connect/ och följ @PhilipsLiveFrom, @QualcommLife och händelsen hashtag, #qualcommconnect.

För mer information om Philips HealthSuite, besök: https://www.usa.philips.com/healthcare/innovation/about-health-suite.

För mer information om Qualcomm Life 2net, besök: http://www.qualcommlife.com/mobile-medical-solutions.

För mer information, vänligen kontakta:

Lina Faye

Senior Communications manager

Philips Nordic

Mobile: +46 708 32 21 37

E-mail: lina.faye@philips.com

Kathy O’Reilly

Philips Group Communications

Tel.: +1 978-659-2638

E-mail: Kathy.Oreilly@philips.com

Twitter: @kathyoreilly

Joost Maltha

Philips Communications Healthcare Informatics, Solutions and Services

Tel.: +31 610-55-8116

E-mail: Joost.Maltha@philips.com

Twitter: @JoostMaltha

Jamie Eisinger

Qualcomm Life, Inc.

Tel.: +1 858-845-1033

E-mail: jeisinge@qti.qualcomm.com

Om Royal Philips

Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) är ett ledande företag med högteknologiska produkter och tjänster inom hälsa och sjukvård. Fokus är att förbättra människors hälsa och att möjliggöra bättre resultat för hela hälsokedjan från en sund livsstil och förebyggande, till diagnos, behandling och vård i hemmet. Philips avancerade teknik i kombination med kliniska kompetens såväl som konsumentinsikter gör det möjligt att leverera integrerade helhetslösningar. Philips är ledande inom bilddiagnostik, behandling via avancerad bildvisualisering, patientmonitorering, e-hälsa och informationsteknologi, såväl som inom personlig hälsa och vård i hemmet. Philips, med huvudkontor i Holland, hade 2015 en försäljning på 16,8 miljarder euro inom sin hälsoteknikportfölj och cirka 69 000 anställda med försäljning och tjänster i mer än 100 länder. Nyheter från Philips återfinns på www.philips.se/press.

About Qualcomm Incorporated

Qualcomm Incorporated (NASDAQ: QCOM) is a world leader in 3G, 4G and next-generation wireless technologies. Qualcomm Incorporated includes Qualcomm’s licensing business, QTL, and the vast majority of its patent portfolio. Qualcomm Technologies, Inc., a subsidiary of Qualcomm Incorporated, operates, along with its subsidiaries, substantially all of Qualcomm’s engineering, research and development functions, and substantially all of its products and services businesses, including its semiconductor business, QCT. For more than 30 years, Qualcomm ideas and inventions have driven the evolution of digital communications, linking people everywhere more closely to information, entertainment and each other. For more information, visit Qualcomm’s website, OnQ blog, Twitter and Facebook pages.

Qualcomm and 2net are trademarks of Qualcomm Incorporated, registered in the United States and other countries. Other product and brand names may be trademarks or registered trademarks of their respective owners.

You are about to visit a Philips global content page

Continue

Vår webbplats visas bäst i senaste versionen av Microsoft Edge, Google Chrome eller Firefox.