Svenskarna ska halvera sin energiförbrukning:

Stor okunskap kring nytt förbud mot halogenljuskällor


EU:s nya förbud mot försäljning av halogenljuskällor träder i kraft 1 september, men en ny undersökning från Philips Lighting visar att mindre än var femte svensk känner till den nya lagstiftningen.

September 1, 2016

Energibesparingar är verkligen ett ord i tiden, och nu kommer det nya åtstramningar från EU med syfte att sänka vår samlade energiförbrukning. Från och med 1 september i år är det förbjudet att sälja halogenljuskällor, men en ny undersökning som gjorts på uppdrag av Philips Lighting visar att det är något få svenskar känner till.

 

Hela 84 procent av de tillfrågade svenskarna svarade att de inte kände till den nya energilagstiftningen och endast 36 procent gör en medveten insats för att sänka sin energiförbrukning.

 

Den svenska regeringen satte tidigare i år upp ett ambitiöst mål - att halvera energiförbrukningen från belysning innan år 2020. Sverige har, som enda land i Skandinavien, gått samman med 14 andra länder i initiativet Global Lighting Challenge – en världsomspännande kampanj med målet att installera tio miljarder energieffektiva ljuskällor innan år 2020.

 

- Regeringen i Sverige visar initiativ med ambitiösa mål, vår undersökning pekar på att svenskarna saknar kunskap inom det här området, säger Johan Lång, country manager för Philips Lighting i Sverige som står bakom undersökningen.

 

- Belysning utgör nära en femtedel av världens energiförbrukning, och därför fokuserar vi på att utveckla energieffektiv LED-belysning. Tekniken har gjort stora framsteg sedan halogenljuskällorna lanserades, och numera kan vi sänka energiförbrukningen för både företag och privathushåll, tillägger Johan Lång.

 

Stort intresse för gröna lösningar

 

Av de fem länder som deltog i undersökningen är Sverige det land med mest okunskap kring det stundande förbudet mot halogenljuskällor. Svenskarna är dock positivt inställda till energiförbättringar. 97 procent av invånarna kan tänka sig att ersätta sina befintliga ljuskällor med LED, om det finns alternativ som liknar deras nuvarande produkt.

 

- LED-teknologin har utvecklats enormt de senaste åren, och idag kan vi erbjuda lösningar som WarmGlow, med 90 procent energibesparingar jämfört med halogenteknologin. De nya LED-ljuskällorna är designade för att likna de gamla halogenspotarna, så att människor kan spara energi utan att ändra på stilen i hemmet. Dessutom visar vår undersökning att många svenskar tror att LED-lampor avger ett kallt ljus vilket inte är sant. LED-ljuset är varmt och behagligt ljus vilket kommer att ge en positiv överraskning till många, säger Kenneth Grönholm, Commercial Leader, Philips Consumer Lighting, Nordic.

 

Philips Lighting deltar i initiativet Global Lighting Challenge, och har som målsättning att sälja två miljarder LED-ljuskällor innan 2020.

 

Om undersökningen:
Utförd av ResearchNow för Philips Lighting, med 5 015 respondenter från Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Sverige och Belgien.

För mer information, kontakta:

Anne-Cathrine Tjørnehøj
Pr & Communication Manager
Tel: +45 40330806
E-post: Anne-Cathrine.Tjornehoj@philips.com

Om Philips Lighting

Philips Lighting, del av Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) är världsledande inom belysningsrelaterade produkter, system och tjänster. Vår förståelse för ljusets positiva effekt på människor och vår gedigna teknologiska kunskap gör att vi kan leverera digitala belysningslösningar som möjliggör nya affärsvärden, berikar användarnas upplevelser och hjälper till att göra människors liv bättre. Vi riktar oss till såväl den professionella som konsumentmarknaden och säljer mer energieffektiv LED-belysning än något annat företag. Vi är ledande inom uppkopplade belysningssystem- och tjänster, och använder oss av the Internet of Things för att ta belysning till en nivå där det är mer än ljus: det förvandlar hem, byggnader och stadsmiljöer. År 2015 hade vi en omsättning på 7,4 miljarder Euro och 33 000 anställda världen över.