Philips ingår nytt avtal med Stockholms läns landsting

Philips meddelar idag att deras distributör Vingmed har ingått ett nytt avtal med Stockholm läns landsting för att leverera defibrillatorer till samtliga sjukhus och vårdcentraler i Stockholms län och region Gotland. Philips kommer att leverera produkterna och Vingmeds uppgift är att hantera genomförandet av avtalet, vilket fortlöper i två år med chans till ytterligare två års förlängning. Avtalet innehåller även ett kontrakt på förbrukningsvaror vilket fortlöper i fyra år.

November 23, 2016

Stockholm, Sverige  – Philips har genom sin distributör Vingmed ingått i ett nytt avtal med Stockholms läns landsting för att tillgodose sjukhus och vårdcentraler med en enhetlig kedja av livräddningsutrustning. I utrustningen ingår automatiska externa defibrillatorer för snabb och enkel första hjälpen vid hjärtstillestånd, samt mer avancerad livräddningsutrustning som hjärtstartare/monitor (ALS). Philips kommer även att förse sjukhus och vårdcentraler med elektroder och batterier till defibrillatorerna, vilket resulterar i en standardiserad kedja av utrustning för användning i ambulanser samt på sjukhus och vårdcentraler.

– Vi är stolta och glada över att Stockholms läns landsting och Gotland har valt Philips som sin leverantör av pålitliga AED och ALS defibrillatorer med tillhörande förbrukningsvaror. I avtalet ingår möjlighet till förlängning av kontraktsperioden,” säger Johan Folkunger, Sverigechef, Philips Health Systems, och fortsätter:

– Det är mycket framåttänkande av Stockholms läns landsting att standardisera hela kedjan av livräddningsutrustning, vilket kommer förenkla för vårdpersonalen att bli bekant med utrustningen och förenkla användandet, något som kan spara viktiga kritiska sekunder i akutsituationer.

Avtalet innefattar en leverans av cirka 300 AEDs (Philips HeartStart FR3 ECG) och 110 ALS enheter (Philips HeartStart XL+) samt de batterier och elektroder som behövs.

Sjukhusen som ingår i avtalet är Norrtälje sjukhus, Visby lasarett, Södersjukhuset, Karolinska Universitetsjukhuset Solna, Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge, Nya Karolinska sjukhuset, Södertälje sjukhus, Danderyds sjukhus och SLSO – Stockholms läns sjukvårdsområde. Avtalet hanteras av Philips distributör Vingmed.

Philips Nordic

E-mail: lina.faye@philips.com

Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) är ett ledande företag med högteknologiska produkter och tjänster inom hälsa och sjukvård. Fokus är att förbättra människors hälsa och att möjliggöra bättre resultat för hela hälsokedjan från en sund livsstil och förebyggande, till diagnos, behandling och vård i hemmet. Philips avancerade teknik i kombination med kliniska kompetens såväl som konsumentinsikter gör det möjligt att leverera integrerade helhetslösningar. Philips är ledande inom bilddiagnostik, behandling via avancerad bildvisualisering, patientmonitorering, e-hälsa och informationsteknologi, såväl som inom personlig hälsa och vård i hemmet. Philips, med huvudkontor i Holland, hade 2015 en försäljning på 16,8 miljarder euro inom sin hälsoteknikportfölj och cirka 70 000 anställda med försäljning och tjänster i mer än 100 länder. Nyheter från Philips återfinns på www.philips.se/press.