Consumer
Produkter

Vilka näringsämnen finns i juice?

 

Frukt och grönsaker är en mycket bra källa till många vitaminer och näringsämnen som vi behöver för att leva ett aktivt liv. Världshälsoorganisationen rekommenderar att vi ska: "äta en mängd olika grönsaker och frukter vilka tillgodoser oss med de flesta mikronäringsämnen, såsom vitaminer och mineraler, kostfiber och en mängd så kallade ”icke-näringsämnen" - dessa ämnen är inte nödvändiga för att våra kroppar ska fungera, men de har positiva effekter och främjar hälsan, som exempelvis antioxidanter. 

Frukt och grönsaker innehåller många näringsämnen som bidrar till en god hälsa. Några av dem är: 

 

  • Rika mängder av vitamin C, B, K and karotin (som beta-karoten, även känd som provitamin A), viktiga för vårt immunförsvar. 

 

  • Naturligt socker ger oss energi, fungerar som bränsle till hjärnan, musklerna och andra organ.

  

  • Järn, magnesium, jod, klor, selen med flera. Dessa mineraler och spårämnen är nödvändiga för vår kropps biologiska process. 

 

  • Vätskan inne i fruktens/grönsakens celler tas lätt upp av vårt matsmältningssystem, och spelar en viktig roll i att återfukta kroppen.
 

Frukt och grönsaker innehåller även fytokemikalier, även kallade sekundära växtmetaboliter. Dessa fytokemikalier, som polyfenoler och antocyaner, hjälper till att skydda matsmältningskanalen och också stötta vårt immunförsvar. Slutligen - frukt och grönsaker består av cellulosa, hemicellulosa, lignin och pektin, även kallat kostfiber, vilket är väsentligt för en normal tarmrörelse och tarmhälsa.

Är det någon skillnad i vitaminnivå mellan juice från Råsaftcentrifug och Slowjuicer?

Vitaminnivån i juice som framställts med användning av en råsaftcentrifug är i genomsnitt likvärdig den från slowjuicers. Däremot kan det finnas variationer beroende på vilka ingredienser som använts, det vill säga – råsaftcentrifugen är bättre på att extrahera vitamin A från morötter medan slowjuicers är bättre på att extrahera vitamin E från tomater.

Vilka hälsofördelar ger fibrer?  
Cellväggarna som ger struktur och stabilitet till frukt och består huvudsakligen av cellulosa och pektin, som är svårt för kroppen att smälta. Men de har fortfarande ett antal näringsmässiga fördelar för kroppen:

 

  • Vattenlösliga fibrer kan ha positiv (prebiotiska) effekt på tjocktarmen.
  • Olösliga fibrer (som inte löser sig i vatten) ger substans till matsmältningsprocessen vilket underlättar att massan rör sig lättare genom matsmältningssystemet.
 
Hur mycket fibrer bör man äta varje dag? 
 
Världshälsoorganisationen rekommenderar ett dagligt intag av 25-30 g kostfibrer. Denna rekommendation på grund av hälsofördelarna av att äta fibrer: 
  • Fibrer bidrar till att bromsa nedbrytning av kolhydrater (som socker) för att undvika för höga sockerhalter i blodet och för att kolhydraterna i kroppen ska räcka längre vilket ger en längre energiförsörjning. 
  • Det hjälper till att reglera kolesterolhalten i blodet. 
  • Det ger näring till godartade bakterier som finns i tarmen, så kallade mikrobiota, och säkerställer en sund tarm och fungerande näringsupptag. 
  • Det kan bidra till att förhindra tillväxten av cancerceller i tjocktarmen 
  • Eftersom det adderar volym till ingredienserna och även stöttar normal tarmrörelse kan fibrer hjälpa oss att bibehålla en normal vikt.

    Vi bör inte underskatta vad kostfiber gör för vår hälsa och vårt välbefinnande. Globala sett får vi i oss 20 – 50 % för lite kostfiber från frukt, grönsaker och spannmål.

Vilka hälsofördelar ger antioxidanter? 

Frukt och grönsaker är en bra källa för vitaminer, bland annat provitamin A, C, K och flera olika B-vitaminer. De är också en bra källa för mineraler som natrium, kalium, kalcium, magnesium, svavel, fosfor, järn, mangan, jod och koppar. Utöver dessa grundläggande näringsämnen, innehåller frukt även speciella fytokemikalier (även kallade sekundära växtmetaboliter). 

Fytokemikalier har flera funktioner inom själva fruktorganismen, exempelvis att producera smak och arom, att signalera att frukten är mogen, att försvara frukten mot inkräktare som sporer samt att skapa fruktens färg. 

I denna grupp av sekundära växtmetaboliter finns även polyfenoler och antocyaniner, dessa har också har positiva hälsoeffekter på kroppen. De kan stötta immunförsvaret, stärka vårt matsmältningssystem och dessutom bidra till att övervinna oxidativ stress – den stress som uppstår när fria radikaler i kroppen börja angripa friska cellvävnad och skapar en obalans i kroppssystemet. Polyfenoler och antocyaniner, liksom vitaminer, kan neutralisera fria radikaler och därigenom skydda cellvävnaden. Denna funktion kan mätas genom ORAC (= Oxygen Radicals Absorbance Capacity) eller ORP (= Oxidation Reduction Potential).

Frukt och grönsaker är med andra ord värdefulla för att kroppen ska fungera normalt, och färskpressad juice är ett mycket smidigt sätt att få i sig med grönsaker i den dagliga kosten.

Därför är det bra att juica?

Därför är det bra att juica?

Hur mycket socker innehåller juice?

Hur mycket socker innehåller juice?