Gör livet lite ljusare

Solsken och dagsljus påverkar vårt välbefinnande. Rätt typ av ljus vid rätt tillfälle hjälper oss att må bra och känna oss pigga.

Läs mer om hur ljus och Philips ljusterapilösningar kan hjälpa dig.

Vintertrötthet

Känner du dig trött och nedstämd på hösten och vintern?

Mer
stäng

I länder där vintrarna är långa är det många som känner sig trötta och nedstämda på grund av ljusbrist – det kallas vintertrötthet.

Cirka 1–3 % lider dessutom av nedstämdhet och vinterdepression, även känt som årstidsbunden depression (SAD).

Vakna på rätt sätt

Vill du vakna på ett naturligt sätt så att du känner dig pigg på morgonen?

Mer
stäng

Under de mörka höst- och vintermånaderna är det många som har problem med att vakna och känner sig sömniga på morgnarna.

Solljuset har en positiv inverkan på oss: när vi vaknar på sommaren känner vi oss piggare och är ofta på bättre humör. Philips Wake-up Light försöker återskapa den typen av ljus.

Energisvackor

Få du en energisvacka och känner att du skulle behöva mer energi vissa tider på dagen?

Mer
stäng

Många drabbas regelbundet av energisvackor och känner att de borde sova betydligt mer än vad deras liv och livsstil tillåter. Den tid på dagen när flest upplever en energisvacka är efter lunchen. Philips ljusterapiprodukter och energilampor kan användas för att motverka trötthet och energisvackor under dagen.

Sömnmönster

Vill du få hjälp med att skapa bra och regelbundna sömnmönster?

Mer
stäng

Man mår bättre om man är utvilad och i harmoni med sin egen naturliga rytm. En regelbunden växling mellan ljusa och mörka miljöer under varje 24-timmarsperiod har stor inverkan på vårt mönster för sömn och vakenhet.

Jetlag

Vill du motverka jetlag när du reser mellan olika tidszoner?

Mer
stäng

Om du reser över flera tidszoner kommer din biologiska klocka inte att vara synkad med den tidszon som destinationen ligger i. Detta kan inte bara ge upphov till sömnproblem, utan också påverka din sinnesstämning och energinivå.

Så kan ljusterapi underlätta: Resa österut

Antalet tidszoner som du reser över motsvarar antalet timmar som din biologiska klocka måste justeras. Om du bara ska resa över några få tidszoner räcker det med en dags förberedelser. Lägg till en dags ljusterapi för varje ytterligare två tidszoner som du ska resa över.

Vi rekommenderar goLITE BLU

Om du ska resa österut rekommenderar vi att du börjar använda goLITE BLU-energilampan på morgonen två till tre dagar innan du reser.

Genom att använda goLITE BLU-energilampan i 30–45 minuter hjälper du kroppen att förbereda sig inför justeringen av dess biologiska klocka.

Om du samtidigt förbereder dig inför resan genom att gå upp och gå och lägga dig tidigare kan du motverka eventuell jetlag. Komplettera med några doser från goLITE BLU-energilampan under förmiddagen när du har kommit fram, så får du en extra energikick.

Så kan ljusterapi underlätta: Resa västerut

De flesta människors biologiska klocka har lättare för att anpassa sig till senare tidszoner. Det betyder att vi inte påverkas lika mycket av att resa västerut. Om du ska resa över stora avstånd kan ljusterapi motverka jetlag och göra dig piggare.

Vi rekommenderar goLITE BLU

Om du reser över fler än tre tidszoner kan du använda goLITE BLU-energilampan för att motverka jetlag. Lampan ger dig den energikick du behöver efter en lång flygresa.

När du reser västerut bör det räcka med en dags förberedelser plus en extra dag för varje tre tidszoner.

När du är framme på destinationen bör du försöka gå och lägga dig vid samma tid som du brukar de första dagarna.

Så kan ljusterapi underlätta: Korta eller långa resor

Om du inte ska vara borta särskilt länge kan det vara bra att följa samma sovschema som hemma så långt det är möjligt. Det är också bra att försöka hålla ungefär samma mattider som hemma.

Om du ska vara borta i mer än några dagar kanske du vill anpassa din biologiska klocka efter den nya tidszonen så att du kan sova bättre, bli piggare och få mer energi när du behöver det.

Vi rekommenderar goLITE BLU

Eftersom en särskild typ av blått ljus är effektivt om man vill justera sin biologiska klocka kan goLITE BLU-energilampan hjälpa dig att anpassa din rytm efter den nya tidszonen.

En av de bästa metoderna för att motverka jetlag är att justera sin biologiska klocka en eller två dagar innan man åker. Eftersom goLITE BLU är liten och bärbar kan du enkelt ta med dig den och använda den när du kommer fram.

Så kan ljusterapi hjälpa dig

Med artificiellt ljus kan vi göra dagarna längre, och många av oss lever så hektiska liv att våra dagar ofta sträcker sig långt in på kvällen. Vi går och lägger oss senare och offrar sömn för att bli klara med jobb- eller skoluppgifter till dagen efter.

Sömnbrist påverkar hur vi klarar av vardagen, och ofta är det inte förrän till helgen som vi kan komma ikapp med sömnen.

Om man minskar mängden ljus under timmarna innan man går och lägger sig och använder en väckningslampa tidigt på morgonen somnar man lättare vid en lämplig tidpunkt och känner sig piggare och mer energisk på morgonen.

Man kan få en bra balans mellan vila och aktivitet genom att ha en regelbunden livsstil med någorlunda regelbundna sovtider. Tillräckligt med ljus under dagen, lite ljus på kvällen och mörker på natten är bra för hälsan.

Vi rekommenderar EnergyLight

Philips EnergyLight-produkter ger rätt sorts ljus i rätt mängd för att du ska kunna etablera och bibehålla mer regelbundna sovvanor. Om du börjar använda Philips EnergyLight och/eller Philips goLITE regelbundet på morgnarna kommer du genast att känna dig piggare, och på längre sikt kommer du att få bättre balans mellan din naturliga rytm och din livsstil.

EnergyLight ger ett behagligt, kvalitativt ljus med rätt intensitet, som efterliknar vanligt dagsljus och kan justeras efter vad du behöver och när du behöver det.

Så kan ljusterapi hjälpa dig

Det är kliniskt bevisat att man mår bättre och känner sig piggare på morgonen om man får vakna lite i taget med ljus. Vår kropp registrerar de svaga ljussignalerna och reagerar genom att påbörja uppvaknandet. Signalerna förbereder oss varsamt för morgonen och dagen som ligger framför oss och hjälper oss att känna oss utvilade och pigga.

Vi rekommenderar Wake-up Light

Genom det omfattande arbete som vi har bedrivit tillsammans med ledande ljusterapiexperter har vi upptäckt att man mår bättre och lättare kommer upp på morgonen om man får vakna till ett mjukt, gradvis ökande ljus.

Soluppgången är inspirationen till Philips Wake-up Light. Ljuset börjar gradvis att öka 30 minuter före det klockslag som du har ställt in. Det signalerar till din kropp att den ska påbörja uppvaknandet så att du vaknar naturligt med ljus. Vid det klockslag som du har ställt in spelas ljud från naturen upp som ett komplement till ljusupplevelsen.

Så kan ljusterapi hjälpa dig

Du kan motverka morgontrötthet genom att utsätta dig för starkt ljus. Då får du en energikick precis när du behöver den. Det är också bra att undvika starkt ljus på kvällen – särskilt kallt, blått ljus, som kan göra det svårare att somna, vilket i sin tur gör att du känner dig tröttare på morgonen.

Energisvackan på eftermiddagen är ett vanligt fenomen. En promenad i friska luften, nyttig kost och rätt mängd kvalitetssömn kan hjälpa till att dämpa eftermiddagssvackan. Starkt ljus under dagen kan ge dig mer energi.

Vi rekommenderar Wake-up Light

Använd en väckningslampa för att få mer energi på morgonen

Philips Wake-up Light kan hjälpa dig att vakna och komma igång snabbare på morgonen.

Om du använder Philips EnergyLight- och goLITE BLU-ljusterapi så fort du har vaknat på vardagarna får din kropp en ännu starkare signal och energikick. Vi rekommenderar en energilampa när det är flera timmars skillnad mellan den tid som du helst skulle vilja vakna och den tid som du behöver vakna. Regelbunden användning av EnergyLight kan underlätta.

För att bekämpa energisvackorna under dagen

Du kan använda Philips EnergyLight och goLITE BLU under dagen för att få mer energi och motverka trötthet.

Så kan ljusterapi hjälpa dig

Du kan dämpa effekterna av vintertrötthet genom att öka mängden ljus du får under dagen med hjälp av ljusterapi eller genom att åka på solsemester under den mörkare delen av året.

Det hjälper också att komma ut i friska luften, men ofta är det för molnigt för att man ska kunna få den mängd solljus som behövs för att lindra symptomen. För att slippa vintertrötthet är det viktigt att man får ljus av rätt kvalitet och intensitet.

Vi rekommenderar EnergyLight

Philips EnergyLight-produkter ger rätt sorts ljus i den mängd som behövs för att du ska må bättre och känna dig piggare under den mörkare delen av året. De är enkla och smidiga att använda hemma eller på jobbet.

Du kan ta ett ljusterapibad när som helst på dagen, men morgonen är den bästa tiden. Ljusterapibad rekommenderas inte på kvällen eller natten, eftersom de kan störa din sömn och påverka dina energinivåer dagen efter.

Hur påverkas du av ljusterapi?

Gör vårt vintertrötthetstest
En kvinna i morgonsolen

Ljusterapi: Vakna på ett bättre sätt

Soluppgången är inspirationen till Philips Wake-up Light, som väcker dig varsamt och naturligt med en unik kombination av ljus och ljud.

En kvinna på stranden

Ljusterapi: Få mer energi

Philips energilampor ger dig energi och hjälper till att motverka vintertrötthet på ett naturligt sätt.

Kliniskt bevisat

Philips har tillsammans med ledande ljusterapiexperter bedrivit omfattande forskning om effekterna av ljus, och det är kliniskt bevisat att våra ljusterapiprodukter fungerar.

Wake-up Light:

  • Gimenez et al. Chronobiol Int 27, 1 219–1 241 (2010)
  • van de WERKEN et al. J Sleep Res 19, 425–435 (2010)
  • Gabel et al. in prep.

EnergyLight:

  • Partonen et al. J Affect Disord 57(1–3), 55–61 (2000)
  • Avery et al. Acta Psychiatr Scand 103(4), 267–74 (2001)
  • Gordijn et al. J Affect Disord 136, 72–80 (2012)

goLITE BLU:

  • Anderson et al. Acta Psychiatr Scand 120, 203–12 (2009)
  • Meesters et al. in prep.
  • Glickman et al. Biol Psych 59, 502–507 (2006)
Philips-ljusterapiforskare

Börja varje dag utvilad och full av energi

Vakna på ett naturligt sätt

Soluppgången är inspirationen till Philips Wake-up Light, som väcker dig varsamt och naturligt med en unik kombination av ljus och ljud så att det blir lättare för dig att stiga upp och känna dig redo för en ny dag.

Hur fungerar Philips Wake-up Light?

Ljuset börjar gradvis att öka från mjukt gryningsrött via varmt orange till starkt, gult ljus 30 minuter innan det klockslag du har ställt in.

Det signalerar till din kropp att den ska gå från sömn till vaket tillstånd så att du vaknar på ett naturligt sätt. Vid det klockslag du har ställt in börjar ljud från naturen att spelas upp så att du garanterat vaknar.

Alla är olika ljuskänsliga. I allmänhet går det snabbare att vakna helt om ljusintensiteten är högre.

Wake-up Light har 20 olika ljusintensiteter, så du kan anpassa intensiteten efter dina behov. Du kan också komplettera med ljud från naturen, radio eller en favoritlåt från ditt iPhone-bibliotek (endast med HF3550). Vakna precis som du vill.

Wake-up Light

Kliniskt bevisat

Det är kliniskt bevisat att Philips Wake-up Light får dig att må bättre på morgonen. Flera studier visar att Philips Wake-up Light verkligen får dig att vakna på ett bättre sätt, förbättrar din sinnesstämning och får dig att känna dig piggare på morgonen.

Wake-up Light:
  • Gimenez et al. Chronobiol Int 27, 1 219–1 241 (2010)
  • van de WERKEN et al. J Sleep Res 19, 425–435 (2010)
  • Gabel et al. in prep.

Bevisade resultat

  • av användarna säger att Wake-up Light väcker dem på ett behagligt sätt*.
  • av användarna säger att Wake-up Light är en bättre uppvakningsmetod än den de använde tidigare*.
  • av de som använder Philips Wake-up Light säger att det är lättare att komma upp ur sängen**
  • *(Blauw Research 2008, N = 477 användare)
  • **(Metrixlab 2011, N = 209 användare)

Wake-up Light: Provad och testad

Vi har testat Wake-up Light i Arktis och i en hönsgård för att bevisa att vi kan väcka världen. Se hur det gick.

Philips Wake-up Light ger solen en match

Philips Wake-up Light-ljusterapi ger solen en match

Att vakna där solen inte går upp

Att väcka en stad: Philips ljusterapi i praktiken

Energin du behöver när du behöver den

öka välbefinnandet och få mer energi med ljusterapi

Under de ljusa sommarmånaderna känner vi oss naturligt fulla av liv och energi. Ljuset är viktigt för att vi ska hålla oss pigga hela dagen.

Philips har tillsammans med forskare och ljusterapiexperter tagit fram en serie med energilampor som gör dig piggare och hjälper till att motverka vintertrötthet och årstidsbunden depression (SAD) på ett naturligt sätt.

Hur påverkas du av ljusterapi?

Gör vårt vintertrötthetstest
Vinterskog

Hur fungerar ljusterapi?

Det är enkelt: ljuset måste vara riktat mot dina ögon, men du behöver inte stirra rakt in i det.

Det gör att du kan använda EnergyLight eller goLITE BLU för att få mer energi medan du till exempel äter, jobbar eller tittar på TV.

Om du börjar använda en av de här ljusterapiprodukterna från Philips kommer du att känna av fördelarna efter bara några dagar.

När ska man använda ljusterapi?

Att använda ljusterapi vid rätt tid på dagen kan innebära skillnaden mellan att få fantastiska resultat och att inte få några resultat alls. Vi rekommenderar att du använder Philips energilampor vid olika tider beroende på vad du vill uppnå.

Vintertrötthet

I länder där vintrarna är långa är det många som känner sig trötta och nedstämda på grund av ljusbrist – det kallas vintertrötthet eller årstidsbunden depression (SAD).

Ett ”ljusbad” från Philips EnergyLight kan ge dig den känsla av välbefinnande och energi som du har under sommaren.

Energisvackor

Får du energisvackor på morgonen, efter lunchen eller på eftermiddagen?

Philips EnergyLight-produkter kan hjälpa dig att piggna till och få mer energi precis när du behöver det. Använd goLITE BLU eller EnergyLight i upp till 20 minuter för att få en naturlig energikick.

Sömnmönster

Philips energilampor kan utgöra en del av en hälsosam livsstil.

Jetlag

När du reser mellan olika tidszoner kan du få svårt att sova och känna dig mindre pigg på dagen.

Philips goLITE BLU kan hjälpa kroppen att anpassa sig efter olika tidszoner och få dig att känna dig piggare när du behöver det.

Blå eller vit ljusterapi?

Philips EnergyLight- och Philips goLITE BLU-ljusterapiprodukter är båda lika effektiva när det gäller att motverka vintertrötthet och årstidsbunden depression (SAD).

Många uppskattar det vita EnergyLight-ljuset på 10 000 lux. Det har använts inom traditionell ljusterapi i mer än 25 år och tillför en känsla av naturligt dagsljus i hemmet.

Andra föredrar den kompakta, bärbara goLITE BLU med ljuset från en blå sommarhimmel. Forskning under de senaste 10 åren har visat att den färgen på ljus (som också finns i vitt ljus) är nödvändig för att en energilampa ska vara effektiv.

Säkerhet

Philips energilampor är medicinska enheter. De överensstämmer med Medical Device Directive: 2007/47/EC, MDD 93/42/EEC och följer alla nödvändiga säkerhetsstandarder.

Bevisade resultat

  • av användarna är nöjda med sin Philips-energilampprodukt.*
  • av användarna är nöjda med hur Philips goLITE hjälper dem att bekämpa vintertrötthet**
  • *(Metrix Lab 2010, N = 286 användare)
  • **(Metrix Lab 2011, N = 229 användare)
  • Oberoende forskning visar att Philips energilampprodukter ger det ljus din kropp behöver för att bekämpa vintertrötthet och öka dina energinivåer
  • EnergyLight: 
  • Partonen et al. J Affect Disord 57(1–3), 55–61 (2000)
  • Avery et al. Acta Psychiatr Scand 103(4), 267–74 (2001)
  • Gordijn et al. J Affect Disord 136, 72–80 (2012)
  • goLITE BLU: 
  • Anderson et al. Acta Psychiatr Scand 120, 203–12 (2009)
  • Glickman et al. Biol Psych 59, 502–507 (2006)
  • Meesters et al. in prep.

Se hur du använder Philips goLITE BLU

Video about using blue light | Philips VitaLight light therapy

Se hur du använder Philips EnergyLight

Video zur Anwendung einer Lichttherapie mit Philips EnergyLight

Så här tycker kunderna

Jeff Major

Tack för att ni tagit fram en så förträfflig produkt. Jag har den på skrivbordet på jobbet, så det är lätt att använda den under arbetsdagen. Jag märker att jag sover bättre och känner mig mycket piggare på kvällarna. Vintern har varit väldigt grå och lampan har hjälpt mig ut ur nedstämdheten. Tack igen.

Jeannie Locatelli

Redan första gången jag använde den lättade vintertröttheten. Min energinivå har förbättrats och jag blir inte alls sugen på sötsaker och skräpmat längre. Men jag måste se till att inte använda den efter klockan fem på eftermiddagen. Jag använder den en gång på morgonen i 15 minuter och en gång på eftermiddagen i 15 -20 minuter.

Erica Skyrman

Uppskattar verkligen bärbarheten. Jag har kunnat ta med den ut och har visat den för tre vänner.

Bernie Cherak

Mycket enkel att använda och resultaten är imponerande redan efter en kort tids användning.