Föräldrar och barn
Föräldrar och barn

Mat för små barn – en balanserad kost

Små barn förbrukar massor av energi, och behöver en bra balans mellan näringsämnen och protein. En varierad kost som består av de fem matgrupperna ger barnet en sund tillväxt.

1. Bröd, ris, potatis, pasta

Stärkelserik mat som detta är bra energikällor och bör utgöra den största delen av varje måltid. Sötpotatis är också ett bra alternativ. är bra energikällor och bör utgöra den största delen av varje måltid. Välj vitt och lite fullkorn.

2. Frukt och grönsaker

De innehåller vitaminer, mineraler och fibrer. Försök erbjuda frukt vid frukosten och grönsaker och frukt vid de andra två huvudmåltiderna. Precis som vuxna bör små barn äta minst fem portioner med färsk, fryst, konserverad eller torkad frukt varje dag.

3. Kött, fisk, ägg, bönor och andra mjölkfria proteinkällor

Det inbegriper även mat som nötter, linser, och tofu, som ger järn och zink. Lägg till mat från den här gruppen till måltiderna två gånger per dag och ge barnet fet fisk en eller två gånger i veckan.

4. Mjölk, ost och yoghurt

Ge barnet tre portioner om dagen med sådan här mat. Mjölk är fortfarande viktigt, men ett barn över ett år behöver mindre mjölk än en baby. Tre muggar mjölk om cirka en deciliter är tillräckligt. Men ge mindre mjölk om ditt barn äter yoghurt och ost. Flaskor med mjölk bör upphöra från 12 månader. Från ett års ålder kan du ge färsk, oskummad komjölk istället för ersättning, om du inte fortsätter att amma.

5. Mat som innehåller mycket fett och/eller socker

Små barn tycker naturligt om sådan mat, men försök att hålla intaget nere. Erbjud alltid en dessert efter de två huvudmåltiderna, men låt inte sådan mat ersätta annan näringsrik mat från de andra matgrupperna.

Mat att undvika

Var försiktig med mat som innehåller mycket fett och salt. Snabblagad mat och färdigrätter bör ges sparsamt, om de inte är tillagade speciellt för små barn.

Du ska inte ge barnet för kalorisnål mat. Mat med lågt kaloriinnehåll är inte lämplig för små barn eftersom de behöver extra kalorier för att växa.

Nyttiga familjemåltider är det bästa alternativet. Det är näringsrikt och ekonomiskt, och du kan laga stora satser som du lägger i kylen eller frysen i portioner. Philips Avent VIA-systemet är perfekt för förvaring och servering av mat.

Introducera nya smaker

Nyckeln är att göra maten intressant och varierad. Introducera ny mat i små portioner. Låt barnet smaka på några tuggor istället för en hel portion. Du kanske behöver ge barnet ny mat några gånger innan han/hon accepterar den. Det är ganska vanligt, så bli inte besviken, utan fortsätt att försöka. Erbjud mycket plockmat till barnet, och låt alltid barnet bestämma när det räcker.

Var medveten om att informationen i de här artiklarna endast är avsedda som allmän information och ska inte på något sätt ersätta råd från sjukvårdspersonal. Om du, din familj eller ditt barn har drabbats av symptom eller tillstånd som är allvarliga eller ihållande, eller om du behöver specifika medicinska råd ska du uppsöka sjukvården. Philips Avent kan inte hållas ansvariga för eventuella skador som kan uppstå på grund av användningen av informationen på den här webbplatsen.

Relaterade produkter

Relaterade råd

Tips om måltider för små barn

Tips om måltider för små barn

Enkla recept för barn

Enkla recept för barn