Föräldrar och barn
Föräldrar och barn

Bra tips för att hjälpa barnet att somna

Du har tur om ditt barn sover bra. Men det kan ändå hända att ditt lilla knyte behöver lite extra hjälp vid läggdags med sömnträning för småbarn.

Philips AVENT - Top tips for helping your baby sleep

Nyfödda

Nyfödda som är oroliga mår bra av hudkontakt och massor av gos.

För nyfödda är rörelser mycket lugnande. Om barnet är oroligt kan du vagga det i dina armar, i vagnen eller i en bärsjal eller bärsele. Sugning är också mycket lugnande, så prova med amning eller napp.

Babyvakter

Med en babyvakt kan du lyssna på barnet från ett annat rum. Då kan barnet sova lugnt utan att du kommer in och stör. Vissa babyvakter har inbyggda rumstermometrar så att du får veta om rummet är för varmt eller kallt. Det är viktigt att barnet inte blir för varmt när han/hon sover. Om barnet är äldre (och sover ljudligt) ska du titta efter en babyvakt med justerbar känslighet. Då hör du inte vartenda ljud, men du vet om barnet behöver dig.

Lugna ned sig på egen hand

Testa om du kan låta barnet lugna ned sig på egen hand efter de första veckorna. Lägg barnet i spjälsängen när han/hon är sömnig och avslappnad. Förhoppningsvis somnar barnet utan krångel. Om barnet somnar behöver du inte gå in igen förrän vid nästa matningstillfälle, men om barnet blir mycket oroligt kan du gå tillbaka och trösta.

Vaggvisor

Vaggvisor kan hjälpa barnet att somna om, och du kan sjunga dem eller spela upp dem på en föräldraenhet, om din babyvakt har en sådan. Svarsfunktionen gör att du kan lugna barnet utan att komma in i rummet. Det är verkligen praktiskt vid sömnträning för småbarn och låter barnet veta att du är på väg.

Nattlampor

En nattlampa är lugnande för många barn, och praktiskt när du tittar till barnet när det är mörkt. Du kan exempelvis använda nattlampan på din babyvakt eftersom det inte stör barnet.

Sovpåsar

En speciell sovpåse är ett mycket bra alternativ till lakan och filtar, eftersom barnet inte kan ta sig ur det. De är anpassade efter de olika årstiderna och hjälper barnet att hålla en jämn temperatur när han/hon sover.

Läggningsrutin

Barn och föräldrar har verkligen nytta av en läggningsrutin från två till tre månaders ålder och framåt. Tidigt på kvällen kan du prova med ett bad, en snabb massage, en matning med mjölk eller kanske en lugnande vaggvisa. Från cirka sex månaders ålder kan du börja med en saga och kanske ett gosedjur att ha på natten.

Måltider på dagtid

Uppmuntra barnet att sova mer på natten genom att mata det ordentligt och regelbundet under dagen. På natten ska du se till att det är mörkt, undvika för mycket stimulering och endast byta blöja om det behövs.

Var medveten om att informationen i de här artiklarna endast är avsedda som allmän information och ska inte på något sätt ersätta råd från sjukvårdspersonal. Om du, din familj eller ditt barn har drabbats av symptom eller tillstånd som är allvarliga eller ihållande, eller om du behöver specifika medicinska råd ska du uppsöka sjukvården. Philips Avent kan inte hållas ansvariga för eventuella skador som kan uppstå på grund av användningen av informationen på den här webbplatsen.

Relaterade produkter

Relaterade råd