Föräldrar och barn
Föräldrar och barn
Philips AVENT - The importance of sleep

Vikten av sömn

Philips AVENT - The importance of sleep

De första månaderna med ett nyfött barn kan vara utmattande, så det är viktigt att även föräldrarna får sin beskärda del av sömn.

Nyblivna föräldrar kan gå miste om 400 till 750 timmars sömn under barnets första år. Den goda nyheten är att det finns några saker du kan göra för att alla ska få lite mer vila.

De flesta nyblivna föräldrar har sitt barn nära sig under de första veckorna. En babykorg eller liten spjälsäng passar perfekt, och den går att flytta runt i huset så att barnet kan vara där du är.

Vi rekommenderar att barn sover i föräldrarnas sovrum under de första sex månaderna i en egen spjälsäng. Men redan efter de första veckorna kanske du börjar känna dig bekväm med att låta barnet sova i ett annat rum. Det är viktigt att du har kontakt med barnet när ni inte är tillsammans, och därför kan en babyvakt vara bra att ha.

Ha kontakt med barnet även när ni inte är tillsammans

Med en babyvakt kan du hålla ett öga på barnet även när du inte är i samma rum. Utbudet av babyvakter från Philips Avent ger föräldrarna lite extra lugn och ro. Du får inte bara veta när barnet gråter, utan du kan prata och lugna barnet med din röst.

Med en babyvakt kan du också få information om temperaturen och luftfuktigheten i barnets rum. Barnets sömn och avkoppling kan lätt påverkas av bara en liten klimatförändring, eftersom småbarn inte kan reglera sin kroppstemperatur effektivt. Med de senaste DECT-babyvakterna kan du hålla koll på temperaturen och luftfuktigheten varifrån som helst i hemmet och kontrollera att barnets rum är behagligt och sunt.

Introducera en rutin

För vissa barn är det lättare än för andra att vänja sig. Det kan verkligen hjälpa att introducera en läggningsrutin som ett mörkt rum, en speciell sång eller vaggvisa och en sovpåse istället för lakan och täcken. En napp kan också göra barnet nöjt. Småbarn har en stark suginstinkt, och sugningen är naturligt avslappnande.

Försök att få barnet sömnigt, men uppmuntra barnet att somna själv genom att säga god natt och tyst lämna rummet. Kom tillbaka och trösta om det behövs, men gå ut igen innan barnet har somnat helt. Stegvis blir det lättare för barnet att somna på egen hand. Ett barn som kan somna själv sover nästan alltid hela natten tidigare, eftersom det blir lättare att somna om. De flesta barn kan sova en hel natt på 10 till 12 timmar vid 6 till 7 månaders ålder.

Det kan ta lite tid att lära in bra sömnvanor, men var ihärdig så ser du snart resultat.

Var medveten om att informationen i de här artiklarna endast är avsedda som allmän information och ska inte på något sätt ersätta råd från sjukvårdspersonal. Om du, din familj eller ditt barn har drabbats av symptom eller tillstånd som är allvarliga eller ihållande, eller om du behöver specifika medicinska råd ska du uppsöka sjukvården. Philips Avent kan inte hållas ansvariga för eventuella skador som kan uppstå på grund av användningen av informationen på den här webbplatsen.

Relaterade råd

Tips om måltider för små barn

Tips om måltider för små barn

Småbarnsmat – en balanserad kost

Småbarnsmat – en balanserad kost