Känner du dig trött under hösten och vintern?

Vakna mer behagligt

Med Philips WakeUp Lights vaknar du successivt av ett långsamt stigande ljus.

Få energin tillbaka

När du använder Philips Energy Lights utsöndras samma ämnen i kroppen som du får av att vistas ute en solig sommardag.

4 av 5 svenskar känner sig tröttare på vintern

 

Vi människor är beroende av solljus. Vi är byggda för att vara aktiva under dagen och sova på natten. Vår naturliga dygnsrytm styrs till stor del av ljuset, men bristen på solljus under höst- och vintertid här i Norden ställer till det för kroppens naturliga system. Vi sover sämre, har svårare att vakna samt känner oss tröttare under vintern, allt för att kroppens naturliga samspel med dagsljuset rubbas. Philips har i samråd med forskare och specialister inom sjukvården tagit fram en serie ljusterapi-produkter som återskapar solljusets positiva effekt, ger dig energin tillbaka eller hjälper dig att vakna mer behagligt under vinterhalvåret.

Bristen på solljus under vintern påverkar oss i Norden

  • Varför blir vi tröttare på hösten och vintern?
    Vi människor har en biologisk klocka som ger en signal att sova när det blir mörkt och att vakna när det är ljust. Men här i Norden skiftar dygnets längd med årstiderna, och på vinterhalvåret finns det inte lika mycket naturligt dagsljus. När ljuset förändras efter årstider rubbas kroppens naturliga system. Vi får mindre ljus och melatoninhalten blir satt ur balans, vilket gör att vi blir tröttare än vanligt.

  • Vad kan jag göra för att motverka vintertrötthet?
    Försök att vara ute i dagsljuset så mycket som möjligt, även om det inte är soligt. När det råder stor brist på dagsljus är Philips Energy Lights ett substitut för naturligt ljus. När du använder Philips Energy Lights utsöndras samma ämnen i kroppen som du får av att vistas ute en solig sommardag, och du får energin tillbaka. Försök även att hålla en jämn dygnsrytm, gå och lägg dig ungefär samma tid varje kväll. Du motverkar även vintertröttheten genom att motionera eller ta raska promenader under dagtid.

  • Har du svårt att vakna på morgonen?
    Vi människor är byggda för att vakna med ljuset. Vi ska vara vakna på dagarna och sova på nätterna. Vi har därför en 24-timmars dygnsrytm som till stor del styrs av ljuset. Under höst- och vintertid gör bristen på ljus att vi sover sämre, och får en rubbad dygnsrytm vilket gör det svårare för oss att vakna på morgonen.
     
  • Vad händer i kroppen när ögat nås av ljus?
    När ögonen tar in ljus går en stoppsignal till hjärnan att sluta producera melatonin (sömnhormon). När melatoninhalten minskar blir kroppen och hjärnan pigg och redo för aktivitet. När det blir mörkt igen börjar kroppen åter att producera melatonin, och man känner sig tröttare och mer sömnig.  

Hur fungerar Philips produkter?

Philips Wake-up Light

Wake-Up Light
  • Hur fungerar Philips WakeUp lights?
    Ljuset från WakeUp Light stiger successivt under 30 minuter innan du ska vakna. Ljuset förbereder varsamt din kropp för att vakna upp när du fortfarande sover. Om du ställer alarmet på 07:00 börjar din WakeUp Light att lysa med svagt ljus 6:30. Ljuset ökar successivt i styrka, likt en vanlig soluppgång, och kl 7:00 skiner ljuset som starkast så du helt vaknar. Vid 7:00 så kommer det väckningsljud du valt att gå igång, för att säkerställa att du helt vaknar upp.
  • Hjälper WakeUp Light mot morgontrötthet?
    Ja, det fungerar. Klinisk forskning bevisar att det är mer behagligt att vakna upp med ljus än med enbart ett alarm. När vi frågar användare av Philips WakeUp Lights bekräftas även detta: 92 % av användarna anser att WakeUp Light är bättre än deras tidigare väckningsmetod*.

    *Blauw Research 2008, N = 447

Philips Energy Light

Energy Light
  • Hur använder jag Philips Energy Light?
    Det räcker med att du använder Philips Energy Light 20-30 minuter per dag. Det är dock helt ofarligt att använda produkten längre än så, men undvik att använda energilampan de fyra sista timmarna innan du ska sova eftersom det kan störa din sömn. Placera din Energy Light på en armlängds avstånd från ansiktet. Du behöver inte titta rakt in i energilampan utan kan fortsätta med dina vanliga aktiviteter som att jobba, läsa eller äta. Du kan märka av effekten direkt efter du börjat använda energilampan, men för vissa kan den dröja 1 till 2 veckor innan du känner dig piggare (vid av daglig användning).
  • Kan jag göra andra saker när jag använder Philips Energy Lights?
    Ja. Du behöver inte titta rakt in i energilampan utan kan fortsätta med dina vanliga aktiviteter som att jobba, läsa eller äta samtidigt som du använder Philips Energy Lights. Ljuset är helt UV-fritt, och det är helt ofarligt att titta rakt in i lampan.

Om du vill du veta mer om varför ljus är viktigt för oss, kan du ta del av forskning och studier under knappen nedan.

Ljusterapi