Ljusterapi
Vinter\nHöstdepression

Brukar du drabbas av depression på höst och vinter?

Vad är vinterdepression?

 

I länder med långa, mörka vintrar är det vanligt förekommande att känna sig trött och hängig när hösten kommer. I takt med att dagarna blir kortare blir det svårare att vakna och man känner sig märkbart tröttare både på morgonen och under dagen. Det som är annorlunda med just vinterdepression jämfört med ”vanlig” depression är att när solen återvänder på våren börjar symptomen att avta och senare på sommaren är de helt försvunna. Det finns alltså ett tydligt samband mellan symptomen och årstiden.

 

I länder vid högre latitud, det vill säga länder i norr, är andelen människor som drabbas av vinterdepression och vårdepression betydligt högre jämfört med i områden längre söderut. Problem av den här typen existerar knappt vid länder som ligger nära ekvatorn. Även om det inte finns en entydig orsak till varför problemen uppkommer är en förklaring den nordliga bristen på dagsljus under våra korta, mörka vinterdagar. Och med tanke på att ljusterapi gör så att vår trötthet minskar, är det mycket som talar för att det är vintertidens ljusbrist som gör att vi känner oss trötta och deprimerade.

Symptom på vinterdepression:

 

  • Konstant trött
  • Man känner sig ofta nedstämd och orolig
  • Sover mycket men är ändå trött, eller har svårt att sova
  • Morgontrött
  • Ökat sug efter godsaker (sockersug)

Vad är vårdepression?

 

Symptomen på vårdepression är egentligen samma som vinterdepression. Det som vår- och vinterdepression har gemensamt är att de båda tycks höra samman med skiftningar i dygnets längd samt skillnader i ljus och mörker. Både vår- och vinterdepression kallas ibland för årstidsbundna depressioner. Även termen höstdepression används för depressioner som har en koppling till en årstid, på samma sätt som vinter- och höstdepression. 

Vad kan jag göra för att motverka vinterdepression?


Försök att vara ute i dagsljuset så mycket som möjligt, även om det inte är soligt. När det råder stor brist på dagsljus är energilampan Philips EnergyLight ett substitut för naturligt ljus under dagtid. När du använder ljusterapilampor utsöndras samma ämnen i kroppen som du får av att vistas ute en solig sommardag, och du får energin tillbaka. Försök även att hålla en jämn dygnsrytm, gå och lägg dig ungefär samma tid varje kväll. Du motverkar även vintertröttheten genoma tt motionera eller ta raska promenader.

 

 

Är det skillnad på vårdepression och vinterdepression?

 

Symptomen på vårdepression är egentligen samma som vinterdepression. Det som vår- och vinterdepressionen har gemensamt är att de båda tycks höra samman med skiftningar i dygnets längd samt skillnader i ljus och mörker. Både vår- och vinterdepression kallas ibland för årstidsbundna depressioner. Även termen höstdepression används för depressioner som har en koppling till en årstid, på samma sätt som vinter- och höstdepression.

Kan ljusterapi hjälpa?

 

Ljusterapi motverkar säsongsbetonad trötthet eller energidippar och ger dig samma effekt som naturligt solljus. När du använder Philips Energy Light utsöndras samma ämnen i kroppen som du får av att vistas ute en solig sommardag, och du får energin tillbaka. Bara en enda session på 20–30 minuter har bevisats vara effektivt på välmåendet. Men i de fall där symptomen på vinterdepression är så pass allvarliga att de i hög grad påverkar det sociala livet och förmågan att utföra arbete på ett fullgott sätt ska man alltid kontakta läkare eller psykolog för diagnos och behandling.

Relaterad produkt