Nyhetscenter | Sverige

maj 07, 2014

Philips inleder samarbete med Stockholms läns landsting och Karolinska universitetssjukhuset för att möta framtida sjukvårdsbehov

• Karolinskas nya sjukhus i Solna kommer under 14 år att ha tillgång till toppmoderna bild- och funktionslösningar till en förutsägbar kostnad.
  • Avtalet innefattar också ett forsknings- och innovationssamarbete som förenar forskare från näringsliv, sjukvård och den akademiska världen.

Solna, Sverige – Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) meddelade idag att företaget har tecknat ett partnerskapsavtal med Stockholms läns landsting i syfte att gemensamt  skapa innovationer inom sjukvården. Avtalet omfattar forskning, utveckling och innovation samt utbildning, inköp, installation, underhåll och uppgradering av bild- och funktionsutrustningen för Nya Karolinska Solna. Avtalet löper över 14 år. Kontraktet tecknades efter en offentlig europeisk anbudsprocess och ger Stockholms läns landsting möjlighet att förlänga kontraktet med ytterligare sex år. De finansiella detaljerna kring avtalet kommer inte att delges.

Karolinskas nya sjukhus i Solna håller nu på att byggas, med planerad öppning i slutet av 2016. Karolinska universitetssjukhuset  är ett av de ledande akademiska sjukhusen i världen och med det nya sjukhuset vill man stärka sin position. Nya Karolinska Solna kommer att ha ett mycket patientcentrerat förhållningssätt till sjukvård och kommer att uveckla vårdflöden genom att integrera patientvård, klinisk forskning och utbildning. I egenskap av ett stort undervisningssjukhus är det här framtidens medicinska experter och sjukvårdspersonal kommer att utbildas.

I linje med den ambitionen har avtalet ett starkt fokus på innovationer och samarbete. Nya Karolinska Solna kommer under många år och till en förutsägbar kostnad att ha tillgång till toppmoderna bild- och funktionslösningar, även från andra underleverantörer. Det långtgående funktionsavtalet omfattar inköp, systemintegration och uppgraderingar, så att det nya sjukhuset får den bildfunktionalitet som avdelningarna behöver för att kunna tillhandahålla optimal vård. Philips kommer också att skapa ett forsknings- och innovationscentrum vid Nya Karolinska Solna där forskare från medicinteknikbranschen, sjukvården och den akademiska världen kan samlas för ett närmare samarbete mellan sjukvård och klinisk forskning. Detta förväntas bidra till att nya forskningsresultat snabbare omvandlas till effektivare diagnostik och behandlingsmetoder.

– Med detta innovativa avtal befäster Philips, Stockholms läns landsting och Karolinska universitetssjukhuset sitt engagemang för att gemensamt möjliggöra den höga innovationstakt som krävs för att möta sjukvårdens framtida utmaningar, säger Karen Sørensen, vd för Philips Nordic. Avtalet passar väl in i Philips strategi att tillhandahålla lösningar inom sjukvård, där vi arbetar tillsammans med våra kunder för att optimera sjukvården, i fleråriga samarbeten.

Bild- och funktionsutrustningen, exempelvis MR, CT, ultraljud och interventionella röntgensystem, kommer att ägas av Stockholms läns landsting och användas för både patientvård och klinisk forskning inom radiologi, kardiologi, neurologi, onkologi och pediatrik.

Nya Karolinska Solna kommer att drivas med minsta möjliga miljöpåverkan. Philips vill bidra till detta genom att tillhandahålla energibesparande bild- och funktionssystem, exempelvis MR-system med 20 procent lägre energiförbrukning än branschgenomsnittet.

Om Royal Philips

Royal Philips, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer inom hälsa, livsstil och ljus. Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 112 000 anställda i mer än 100 länder. Med en försäljning på 23,3 miljarder euro 2013, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som rakning och grooming för män, och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på www.philips.se/press.

Läs merLäs mindre

Lina Faye

Head of Communications

Tel: +46 708 322137

Dela på sociala medier

You are about to visit a Philips global content page

Continue

Vår webbplats visas bäst i senaste versionen av Microsoft Edge, Google Chrome eller Firefox.