maj 11, 2020

Philips levererar 510 patientmonitorer till Covid-19-vården

Under maj kommer Philips att leverera 510 IntelliVue X3-monitorer för att förstärka Covid-19-vården i Sverige. Patientmonitorerna levereras för att möta de extrema behov som uppstått i vården under de rådande omständigheterna. Monitorerna har levererats på beställning av hälso- och sjukvårdsföretaget OneMed, på uppdrag av Socialstyrelsen och FMV.

Stockholm, Sverige – Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA), de 510 monitorerna ska användas för att möta de behov som uppkommit i den svenska sjukvården till följd av Covid-19 och öka vårdkapaciteten på de svenska sjukhusen. Som en del av leveransen inkluderar Philips även kostnadsfritt en modul till monitorerna vilken gör att den lätt kan integreras i större system och därmed underlätta övergången till ett framtida normaliserat läge.

Philips har pressat leveranstiderna för monitorerna avsevärt och kommer att leverera de första monitorerna inom kort. Alla 510 enheter beräknas kunna levereras på mindre än halva den normala leveranstiden.

Sverige upplever precis som stora delar av världen, ett stort tryck på sjukvården. Det är en svår situation, men vi är nöjda med att ha lyckats korta våra leveranstider väsentligt för att bistå samhället med viktig vårdutrustning, säger Anna-Carin Strandberg, Sverigechef på Philips Health Systems.

Philips har samtidigt stöttat vården med att omplacera och uppgradera ett lika stort antal befintliga monitorer och system ute på sjukhusen. Det handlar både om system som konfigurerats om för att passa vården av Covid-patienter och om äldre monitorer som skulle ha fasats ut på olika platser i Sverige, men som nu får ett förlängt liv där de behövs, utan kostnad för vården

Det är i tider som dessa som vi alla måste bidra och göra vårt yttersta för att hjälpa sjukvården. Det känns mycket tillfredsställande att vi har kunnat bistå med att ställa om och komplettera med nödvändig utrustning.

Om IntelliVue X3

IntelliVue X3 är en patientmonitor som kan användas både som fristående enhet och som en del av ett större system. Monitorerna används för att effektivt avläsa vitala patientdata och parametrar som syremättnad, hjärtfrekvens, blodtryck, kroppstemperatur, EKG och CO2 i utandad luft. IntelliVue X3 är bärbar och kan laddas med både ström och batterier. Mångsidigheten gör att den fungerar såväl i vanlig sjukhusmiljö, som utomhus eller i tillfälliga fältsjukhus. Läs mer här.

For further information, please contact:

Anna-Carin Strandberg,
District Leader Health Systems Sweden, +46 70 874 54 10
Håkan Skytt, Team Lead Sales,
MA Sweden, +46 70 827 19 86

Evelyn Malzani

Communication Manager, Philips

Royal Philips är ett ledande företag inom hälsoteknik, som är inriktat på att förbättra människors hälsa och möjliggöra bättre resultat genom hela hälsokedjan från en hälsosam och förebyggande livsstil, till diagnos, behandling och vård i hemmet. Philips avancerade teknik i kombination med klinisk kompetens såväl som konsumentinsikter gör det möjligtatt leverera integrerade helhetslösningar. Philips är ledande inom bilddiagnostik, bildstyrd behandling,patientmonitorering och hälsoinformatik, såväl som inom personlig hälsa och vård i hemmet. Huvudkontoret ligger i Nederländerna och Philips har 81 000 anställda i mer än 100 länder. Med en omsättning på 19.5 miljarder euro 2019  är företaget marknadsledande inom bilddiagnostisk, bildstyrd behandling, patientövervakning och medicinsk informatik samt inom konsumenthälsa och hemvård. Nyheter om Philips finns på: https://www.philips.se/press

Läs merLäs mer

Media assets

Get our press releases by e-mail

Share on social media