1
0

Kundvagn

Just nu finns det inga artiklar i kundvagnen.

    Produkter

    Hur temperaturen kan påverka din sömn

     

    Nu när sommaren är här blir nätterna varmare. Det innebär att din sömn kan bli lite sämre. Om du märker att du inte sover lika bra bör du justera temperaturen i rummet. Rätt temperatur kan göra stor skillnad för sömnkvaliteten.

     

    Vilken är den idealiska sovtemperaturen?

    Den idealiska sovtemperaturen kan variera från person till person, men tumregeln är att ett svalare rum kan hjälpa dig att sova bättre. Din kroppstemperatur börjar sjunka naturligt sent på eftermiddagen och in på kvällen och förbereder kroppen för sömn. Det är en del av sömn- och vakenhetscykeln. En lägre temperatur signalerar att det är dags att sova, och en ökning av temperaturen signalerar till kroppen att det är dags att vakna. Om rummet är för varmt riskerar du att sova ytligare, drömma mindre och vakna oftare.

     

    Men att ha för kallt kan också vara skadligt. Extra kalla rum kan ,göra att kroppen måste arbeta hårdareenligt en studie, vilket kan vara anledningen till att andelen hjärtinfarkter kan vara högre på vintern. Om du dessutom sänker temperaturen i ett rum genom att öppna fönstret eller använda luftkonditionering kan det störa sömnen. Luft som blåser direkt på dig, även mycket svagt, kan leda till att du vaknar oftare och sover ytligare.

     

    Kontentan är att hålla rummet svalt men inte för kallt, och undvika att låta luften blåsa direkt på dig. Den idealiska sovtemperaturen ligger normalt någonstans mellan 16 och 19 grader, men kan variera från person till person.

     

    Så här skapar du en svalare sovmiljö

    Men vad gör du om du vill ha en svalare sovmiljö, men din partner tycker att det är för kallt? Du kan ju ge din partner filtar och varmare kläder så att du kan sänka luftkonditioneringen. Men det finns andra saker du kan göra också.

     

    Använd mörkläggningsgardiner för att förhindra att rummet blir för varmt och bär lättare material som andas när du sover. Träna inte strax innan du går och lägger dig eftersom det kan höja din kroppstemperatur i flera timmar och hålla dig pigg. Ta en dusch eller ett bad före sängdags. Använd sängkläder av material som håller sig svala längre.

     

    Du kan till och med skaffa en bäddmadrass som är fylld med vatten som kyls innan du går och lägger dig, ned till 16 grader eller lägre. Dessa är vanligtvis anpassade efter en enkelsäng, så det är bara du som sover på en svalare madrass. Vissa har till och med en funktion som värmer upp bäddmadrassen något på morgonen, så att du vaknar.

     

    Som du ser kan sömntemperaturen ha en överraskande inverkan på sömnkvaliteten. Men även om din partner inte vill ha rummet lika svalt som du gör finns det många alternativa lösningar som du kan använda för att kyla ned kroppen.