Situation
När jag startar SmartTV visas meddelandet ”Philips Server not found” (Philips-servern hittades inte)
Vad kan man göra när meddelandet "Philips servern hittades ej" kommer fram?
Checklista
Se till att:
• TV:n är ansluten till hemnätverket via kabel eller Wi-Fi (se TV:ns användarhandbok)
• Programvaran på TV-apparaten är uppdaterad
Svar
Meddelandet ” Philips-servern hittades inte” (Philips server not found) anger att anslutningen mellan TV:n och Smart TV-portalen måste kontrolleras.
Följande två steg kan lösa problemet. Försök att ansluta till SmartTV igen efter varje steg.
1. Starta om TV-apparaten
Detta uppdaterar SmartTV-anslutningen till internet
• Dra ur TV:ns kontakt från uttaget och vänta i minst en minut.
• När du har slagit på TV:n igen ska du vänta minst två minuter så att routern och SmartTV hinner upprätta en ny anslutning.
2. Radera Smart TV-apparatens minne
Tryck på hemknappen på TV-apparatens fjärrkontroll och välj:
Inställning > [Nätverksinställningar](Network Settings) > [Rensa appminnet](Clear Apps memory)
Obs! På TV-modeller före 2013 kan du även namnge den här menyn: [Rensa internetminne](Clear Internet Memory), [Rensa app-minnet](Clear Apps Memory) eller [Rensa Net TV-minne](Clear Net TV memory). Det visas ingen bekräftelse när processen har slutförts.
3. Kontrollera internet
• Tryck på knappen ”Home” (hem) på TV-apparatens fjärrkontroll och välj:
Inställningar > [Nätverksinställningar](Network settings) > [Visa nätverksinställningar](View network settings) > [IP-adress](IP Address)
IP-adressen börjar med 169 eller 0.0:
Anslutningen mellan TV:n och routern ska kontrolleras. Fortsätt till artikeln ”What to do when having difficulties establishing a wireless connection?” (Vad gör jag när jag har problem med att upprätta en trådlös anslutning?)
IP-adressen börjar med 192, 10 eller någonting annat:
Fortsätt med nästa steg
4. Kontrollera datuminställningar
Om den interna datuminställningen på TV:n är felaktig kan inte SmartTV ansluta till servern och felmeddelandet ” Philips-servern hittades inte”(Philips Server not found) visas.
Om du vill ändra TV:ns datum tycker du på knappen ”Home” (hem) på TV-apparatens fjärrkontroll och väljer:
• Inställning > [Tv-inställningar](TV Settings) > Egna inställningar > Klocka > Manuellt
• Främst datumet måste ändras – tiden kan vara fel på några minuter
5. Kontrollera styrkan för den trådlösa internetanslutningen
TV:n behöver en stark Wi-Fi-signal. Observera att en TV-apparats Wi-Fi-räckvidd kan skilja sig från mindre enheter, som t.ex. datorer. Så här kontrollerar du Wi-Fi-signalen:
• Tryck på knappen ”Hem” (Home) på TV-apparatens fjärrkontroll och välj:
Inställning > [Nätverksinställningar](Network settings) > [Visa trådlösa inställningar](View Wireless Settings)
• Signalstyrkan ska vara över 3 av 5 streck (60 %).
Försök att minska avståndet mellan TV:n och routern, eller prova helst en trådbunden anslutning, eftersom sådana är mer stabila.
6. Installera om TV:n
Var medveten om att inspelningar, inställningar och kanalinformation förloras under ominstallationen.
Tryck på knappen “Hem”(Home) på TV-apparatens fjärrkontroll och välj:
Inställning > [TV-inställningar](TV settings) > [Installera om tv](Reinstall TV)