Smörj kaffemaskinens bryggrupp så att de mekaniska delarna rör sig smidigt och maskinen fungerar optimalt. Använd smörjmedel från Philips/Saeco för smörjning. I filmen nedan visas vilka delar som ska smörjas. Så här smörjer du:
Smörjningsfrekvens för bryggruppen:
För att kunna sätta i kaffemaskinens bryggrupp måste den vara i neutralläge. Filmen nedan visar hur du gör det. Om du har problem med att sätta i kaffemaskinens bryggrupp:
För att kunna ta bort maskinens bryggrupp måste den vara i neutralläge.
Om du har problem med att ta bort kaffemaskinens bryggrupp:
Ta aldrig bort bryggruppen under avkalkning. Avsluta alltid avkalkningsprocessen först.
Ja, det är normalt att kaffemaskinens droppbricka blir full ganska fort och det innebär inte att maskinen inte fungerar som den ska. Vid användning sköljs de interna kretsarna med vatten som automatiskt hamnar på droppbrickan. Det syns inte utifrån och därför kan det upplevas som om droppbrickan fylls ganska snabbt. Tips! Du kan ställa en kopp under pipen för att samla upp vattnet som kommer ut ur röret under varje automatisk sköljning/självrengöringscykel.
Töm alltid behållaren för malet kaffe när kaffemaskinen är påslagen.
Om behållaren för malet kaffe töms medan maskinen är avstängd, återställs inte räknaren för kaffecykler och meddelandet försvinner inte.
Sätt inte tillbaka behållaren för malet kaffe för snabbt. Vänta cirka 5 sekunder innan du sätter tillbaka behållaren för malet kaffe i maskinen.
Det kommer bara ut vatten ur kaffemaskinen och/eller inga bönor mals om kaffetratten är blockerad.
Så här tar du bort blockeringen i kaffetratten.
Orsaker till att felkod 1, 3, 4, 5 eller 14 visas på kaffemaskinens display anges nedan. Om några andra felkoder visas, rekommenderar vi dig att kontakta vår kundtjänst.
E01
Kaffetratten är blockerad av malet kaffe.
Så här tar du bort blockeringen i kaffetratten:
E03
Bryggruppen är igentäppt eller så är den inte ordentligt smord.
E04: E05: E14:
Bryggruppen är igentäppt, är inte ordentligt smord eller är inte fastsatt i rätt läge.
Det finns flera möjliga orsaker till att det bara kommer ut några droppar kaffe ur kaffemaskinen. 1. Bryggruppen är igentäppt eller så är den inte ordentligt smord.
2. Kaffepipen är igentäppt.
3. Vattenfiltret (t.ex. AquaClean/Brita) har inte förberetts ordentligt eller är igentäppt.
4. Maskinen måste avkalkas.
Om kaffemaskinen brygger vattnigt kaffe kan det finnas flera orsaker och lösningar.
1. Under första användningen:
3. Kaffetratten är blockerad av malet kaffe. Ta bort blockeringen i kaffetratten:
Om mjölken inte skummas i mjölkkannan kan det finnas flera orsaker och lösningar. 1. Mjölkkannans delar är smutsiga. 2. Mjölkkannans pip är inte helt utdragen. 3. Mjölkröret är inte helt anslutet till skumenheten.
You are about to visit a Philips global content page
Continue