Nyhetscenter | Sverige

Egengjorda grönsaksjuicer bra för hälsan

Ett enkelt sätt att få i sig det rekommenderade dagsbehovet av grönt och frukt

Maj 23, 2016

Enligt Livsmedelsverkets kostråd, som grundar sig på Världshälsoorganisationens (WHO) rekommendationer, behöver vi äta minst fem knytnävsstora portioner grönt och frukt om dagen för att må bra. Det kan dock vara svårt att hitta sätt för att få i sig allt varje dag, inte minst för ovilliga barn, och då kan egengjorda juicer vara ett smidigt sätt. Näringsterapeut Marlene Gustawson har efter sin sjukdom ställt om sin diet helt, bland annat med juicer som är mer lättsmält.

– Grönsaksjuicer är inte bara bra ur förebyggande syfte för att vara säker på att få i sig de näringsämnen man behöver och därmed undvika kroniska sjukdomar, utan det är även ett bra lättsmält alternativ som passar särskilt bra för personer med magproblem.

Näringen tas upp enklare, in i levern och ända ut i ögonfransarna. Det pratas mycket om anti-aging för tillfället och det här är ett sätt att påverka sin kropp positivt, säger Marlene Gustawson, kostrådgivare och näringsterapeut på Optimal Hälsa.Marlene tipsar om att göra juice på kirskål, citron och ingefära, eller kirskål och nässlor som är fulla av vitaminer och mineraler. Ta gärna med max en frukt för att söta drycken något. Enligt Marlene Gustawson har varje grönsak sin specifika hälsoeffekt, som tex att broccoli motverkar cancer och är bra för lederna, och gör man sin egen juice kan man göra sin egna skräddarsydda hälsoshot.

Enligt Livsmedelsverkets kostrekommendationer behöver vi äta fem portioner med grönt och frukt om dagen för att hålla oss hälsosamma, vilket motsvarar 500 gram för vuxna och 400 gram för barn. För många är det svårt att hitta inspirationen för att få i sig så mycket. Livsmedelsverkets senaste nationella kostundersökning Riksmaten (2010-2011) visar att snittsvensken endast äter 300 till 350 gram frukt och grönt per dag.Att istället dricka den rätta kombinationen av färska grönsaker och frukter kan vara ett sätt att säkra sitt dagliga intag.

Egengjorda hälsosamma juicer

Det finns två olika metoder att göra färsk juice av frukt och grönsaker: råsaftcentrifugering och den relativt nya metoden slow juicing, som betyder att man kallpressar juicen. Båda metoderna ger lika näringsrika juicer som är fulla av vitaminer, enzymer och antioxidanter, men metoderna passar olika personer med olika behov: Råsaftcentrifugen är för familjen som på ett enkelt sätt vill kunna smyga i familjens alla medlemmar näringsrika grönsaker och frukter. Slow juicers är utformade för att extrahera saft, inte bara från grönsaker och frukt, utan även från blad, örter och nötter. Av den anledningen passar slow juicern den mer erfarne användaren som vill få ett hälsotillskott av ”super” ingredienser man normalt inte får i sig, såsom grönkål, vetegräs och mandelmjölk. Juicen från kallpressaren blir mer fiberrik då grönsakerna långsamt och under ett starkt tryck pressas ihop, vilket frigör fibrer, viktiga vitaminer, antioxidanter och enzymer.

Ny hälsoapp om näringslära och recept på näringsrika drycker

Hälsoappen Healthy Drinks är ett hjälpmedel där användaren kan se vilka näringsvärden och hälsoeffekter som varje grönsak och frukt har, utmana sig själv inom olika områden och hitta recept och inspiration.– För Philips är näringsrik mat en viktig del av en hälsosam livsstil som i längden förbättrar människors liv, och vi stödjer och erbjuder därför lösningar och hjälpmedel i hela hälsokedjan för att göra det enklare för människor i vardagen att leva sitt liv mer hälsosamt. Ett led i det arbetet är den här appen som både ger hälsosamma recept på näringsrika drycker och en överskådlig bild av det totala näringsinnehållet, säger Erica Lindhqvist, Nordisk Marknadsdirektör på Philips.Appen Healthy drinks by Philips går att ladda ner gratis och finns tillgänglig för både Iphone och Android.

För ytterligare information kontakta:

Marlene Gustawson

kostrådgivare

näringsterapeut och författare

E-post: marlene.g@optimal-halsa.se

Erica Lindhqvist

Nordisk Marknadsdirektör Philips

E-post: erica.lindhqvist@philips.com

Om Royal Philips

Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) är ett ledande företag med högteknologiska produkter och tjänster inom hälsa och sjukvård. Fokus är att förbättra människors hälsa och att möjliggöra bättre resultat för hela hälsokedjan från en sund livsstil och förebyggande, till diagnos, behandling och vård i hemmet. Philips avancerade teknik i kombination med kliniska kompetens såväl som konsumentinsikter gör det möjligt att leverera integrerade helhetslösningar. Philips är ledande inom bilddiagnostik, behandling via avancerad bildvisualisering, patientmonitorering, e-hälsa och informationsteknologi, såväl som inom personlig hälsa och vård i hemmet. Philips helägda dotterbolag Philips Lighting är världsledande inom belysningsprodukter, system och tjänster. Philips, med huvudkontor i Holland, hade 2015 en försäljning på 24,2 miljarder euro, cirka 105 000 anställda och försäljning och tjänster i mer än 100 länder. Nyheter från Philips återfinns på www.philips.se/press.

You are about to visit a Philips global content page

Continue

Vår webbplats visas bäst i senaste versionen av Microsoft Edge, Google Chrome eller Firefox.