mar 22, 2018

Philips stöder stiftelsen World Childhood Foundations arbete med barn

Alla barn har rätt till en god start i livet. Det är en gemensam grundvärdering som både Philips och Childhood delar.

Stockholm, Sverige – Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA). Childhood, som grundats av drottning Silvia, arbetar för att förhindra att barn utsätts för våld och sexuella övergrepp. Vi har nu inlett ett samarbete som bl a går ut på att nå ut med Childhoods budskap till föräldrar runt om i Norden genom Philips produktkategori Philips Avent och samtidigt samla in pengar till Childhoods verksamhet.

avent-toddler

Philips Avent är en produktserie med olika barnprodukter, som stödjer föräldrar med innovativa hjälpmedel som främjar barnets utveckling och hälsa. Det gäller bland annat möjligheten att se, höra och övervaka spädbarn med hjälp av avancerad teknik.

- Vi vill att alla barn och föräldrar ska kunna känna sig trygga. Det är viktigt, oavsett vilka de är och var de bor. Därför är det naturligt för oss att stödja Childhoods verksamhet för barns rätt till en säker och trygg barndom. Det är avgörande för en hälsosam utveckling, säger Matilda Åberg-Wennerholm på Philips Personal Health.

Philips Avent är global partner till EFCNI (European Foundation for the Care of Newborn Infants) som arbetar med att utveckla gemensamma standarder för omvårdnad av för tidigt födda och nyfödda barn. Philips är EFCNI:s enda partner inom amning, kost, nutrition och graviditet. Det arbetet sker i samarbete med hälsoexperter, hälsovårdsorganisationer, samhällsorganisationer, företrädare för nationella föräldraorganisationer, tredjepartsrådgivare och industriella partners.

- Samarbetet med Philips är ett viktigt bidrag till vårt arbete med att skydda och förebygga våld och övergrepp på barn både i Sverige och i världen, säger Ellika Mårtensson, ansvarig för företagsrelationer på World Childhood Foundation.

Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) är ett ledande företag med högteknologiska produkter och tjänster inom hälsa och sjukvård. Fokus är att förbättra människors hälsa och att möjliggöra bättre resultat för hela hälsokedjan från en sund livsstil och förebyggande, till diagnos, behandling och vård i hemmet. Philips avancerade teknik i kombination med kliniska kompetens såväl som konsumentinsikter gör det möjligt att leverera integrerade helhetslösningar. Philips är ledande inom bilddiagnostik, behandling via avancerad bildvisualisering, patientmonitorering, e-hälsa och informationsteknologi, såväl som inom personlig hälsa och vård i hemmet. Philips, med huvudkontor i Holland, hade 2016 en försäljning på 17,4 miljarder euro inom sin hälsoteknikportfölj och cirka 70 000 anställda med försäljning och tjänster i mer än 100 länder. Nyheter från Philips återfinns på www.philips.se/press.

Om World Childhood Foundation

Childhood grundades 1999 av Drottning Silvia. Vårt arbete utgår från FN:s konvention om barnets rättigheter och vi är religiöst och politiskt oberoende. Vår vision är att inget barn ska hamna i våldsamma och riskfyllda miljöer utan att alla ska få en trygg och kärleksfull barndom, fri från våld och sexuella övergrepp. Childhood får inget statligt stöd utan finansierar sin verksamhet enbart genom frivilliga bidrag. Läs mer på www.childhood.se