okt 22, 2018

Philips Avent samarbetar med Svenska Prematurförbundet gällande mjölkdonation

Amning är en av de viktigaste grunderna för att ett nyfött barn ska få en god och hälsosam start i sitt liv. Bröstmjölk ger barnet optimerad näring och stärker försvaret mot infektioner.

Stockholm, Sverige – Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA). Alla nyfödda kan dock inte få mjölk av sin mamma, utan måste istället kunna få donerad mjölk. Trots det finns det en stor brist på donerad bröstmjölk bland landets modersmjölkcentraler (MMC). Därför vill Philips Avent öka kännedomen om Nordiska amningsveckan i Sverige som även stöds av Svenska Prematurförbundet.

Karl Rombo

ordförande Svenska Prematurförbundet

Världshälsoorganisationen (WHO) rekommenderar att mammorna börjar amma sina barn inom en timme efter födseln och fortsätter med helamning i sex månader.  Eftersom varje mamma och varje barn är unikt finns det många skäl att det kan vara svårt att få amningen att fungera. Om barnen föds mycket tidigt händer det till exempel ofta att mammans mjölkproduktion inte kommit igång.

- Donerad bröstmjölk är ett mycket värdefullt tillskott för de mammor som av olika skäl har svårt att ge sitt barn tillräckligt mycket egen mjölk. Och varje droppe är viktig. De allra minsta prematurfödda barnen behöver bara några milliliter mjölk varje måltid, säger Anette Ekström, professor i omvårdnad vid Högskolan Väst.

Philips Avent

En färsk undersökning, gjord av Kantar Health på uppdrag av Philips, visar att många blivande mammor saknar eller har svårt att hitta information under graviditeten. Det gäller speciellt information om amning. Undersökningen bekräftar resultatet i en liknande undersökning förra året, där var femte tillfrågad sa att de var missnöjda med sjukvårdens stöd vid amning. Detta gäller även mammor som sedan får prematurfödda barn.

- Tillgång till bra information är en grundförutsättning för att känns sig trygg, vilket stärker anknytning men också amning om det är möjligt. Donerad bröstmjölk är oerhört uppskattad av många som inte kan amma och den som har ett överskott som kan doneras gör en stor och värdefull insats för barnhälsan, säger Karl Rombo, ordförande Svenska Prematurförbundet

Läs mer om samarbetet här:

Läs mer om hur du donerar bröstmjölk här:

Läs mer om Philips Avent här:

www.philips.se/avent/professional

eller på vår sida om amning:

Läs mer om Svenska Prematurförbundet här:

Läs mer om  World Alliance for Breastfeeding Action (WABA):

Fotnoter:

1. WHO. 01 August 2013. Available at: http://www.euro.who.int/en/health-topics/disease-prevention/nutrition/news/news/2013/08/breastfeeding-mothers-need-peer-counselling

2. UNICEF, October 2016 WHO. 01 August 2013. Available at: http://www.euro.who.int/en/health-topics/disease-prevention/nutrition/news/news/2013/08/breastfeeding-mothers-need-peer-counselling

Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) är ett ledande företag inom hälsoteknik fokuserat på att förbättra människors hälsa och att möjliggöra bättre resultat över hela hälsokedjan från en hälsosam livsstil och förebyggande, till diagnos, behandling och vård i hemmet. Philips avancerade teknik i kombination med kliniska kompetens såväl som konsumentinsikter gör det möjligt att leverera integrerade helhetslösningar. Philips är ledande inom bilddiagnostik, bildstyrd behandling, patientmonitorering och hälsoinformatik, såväl som inom personlig hälsa och vård i hemmet. Philips, med huvudkontor i Holland, hade 2017 en försäljning på 17,8 miljarder euro inom sin hälsoteknikportfölj och cirka 74 000 anställda med försäljning och tjänster i mer än 100 länder. Nyheter från Philips återfinns på www.philips.se/press.

Les merMindre informasjon

Anette Ekström