Nyhetscenter | Sverige

apr 23, 2018

Hjälp ditt barn att bekämpa sina allergier inför World Allergy Week

Philips samarbetar med Universitetet i Wien för att utöka Air Matters-appen med en ny pollenprognos.

Stockholm, Sweden – Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA). Det är viktigt att förstå all fakta för att kunna lindra ett barns allergisymptom. Tack vare samarbetet mellan Philips och Medicinska universitetet i Wien kan nu Air Matters-appen erbjuda en tredagars pollenprognos. Appen kontrollerar luftkvaliteten över hela världen och kan användas tillsammans med Philips uppkopplade luftrenare. World Allergy Week (22-28 april 2018) anordnas årligen av World Allergy Organisation (WAO) i syfte att öka medvetenheten om allergiska sjukdomar och relaterade problem. Philips hjälper föräldrar att hantera sina barns symptom genom planering och genom att förbättra inomhusluften som familjen andas in varje dag.

world-allergy-week-image-2

1 av 8 barn över hela världen lider av allergisk rinit (som t.ex. hösnuva)[i]. Det är den vanligaste barnsjukdomen som orsakas av allergier[ii] och den kan göra att barnen känner sig utmattade, illa till mods och ibland även arga. Föräldrarna vet att allergier gör det svårare för barnen att utföra även de enklaste aktiviteter. Faktum är att 61 procent av skolbarn med allergisk rinit upplever sömnproblem och barn med större näsbesvär, som gör att de inte kan vara med i olika aktiviteter, har sämre skolbetyg[iii].

Philips tror att det alltid finns ett sätt att underlätta livet för allergiker. Trots att vi inte kan göra någonting åt utomhusluften, kan föräldrar ta kontroll över kvaliteten på inomhusluften i sitt hem och konstant hålla sig uppdaterade om allergennivåerna utomhus. Genom att hålla koll på de rådande förhållandena, kan föräldrar ligga steget före och säkerställa en hälsosammare vardag.

Air Matters-appen har en pollenprognos som visar olika typer av pollen under de närmaste 3 dagarna för de vanligaste allergenerna som björk, gräs, gråbo, al m.fl. och finns för närvarande för den europeiska och amerikanska marknaden[iv].

world-allergy-week-image-1

Appen kan användas över hela världen och den visar information i realtid om föroreningar utomhus och ger en luftkvalitetsprognos för de kommande sju dagarna. Den använder information från mer än 10 000 övervakningsstationer i över 50 länder. Appen gör också att användaren kan justera inställningarna och hastigheten på Philips luftrenare och få information om statusen på filtren.

Philips samarbetar med globalt erkända experter – så som Universitetet i Bochum (Tyskland), AHAM, ECARF och Airmid Healthgroup samt utvecklar sin egen expertis inom andningshälsa. Philips utvecklar luftfuktare, avfuktare, renare och kombiprodukter (renare och luftfuktare i en enhet), varpå flera produkter är rekommenderade av svenska Astma- och Allergiförbundet. Philips hjälper föräldrarna att förbättra kvaliteten på inomhusluften i hemmet och lindra vissa av barnens allergisymtom.

Johan Lindwall, marknadschef på Philips sa, "Vi på Philips förstår de föräldrar som har barn med allergibesvär och vi vill hjälpa barnen att få ett normalt liv. Vårt sortiment av luftrenare och luftfuktare har utvecklats för att hjälpa föräldrarna att bättre hantera problem som kan förvärra barnens allergisymtom. Det kan handla om den information de behöver för att begränsa allergiproblemens påverkan på barnens dagliga aktiviteter eller förbättra den inomhusluft som barnen utsätts för. Vi vill att föräldrarna ska känna att de kan skapa en säker miljö för familjen så att de kan fokusera på det som är viktigt i livet."

[i] Pols DH et al. Interrelationships between Atopic Disorders in Children: A Meta-Analysis Based on ISAAC Questionnaires. 2015 2 juli;10(7)

[ii] http://acaai.org/allergies/who-has-allergies/children-allergies

[iii] Mir, Panjabi and Shah, Impact of allergic rhinitis in school going children. 2012 Apr; 2(2): 93–100

[iv] I USA är det pollen.com som tillhandahåller polleninformation och prognoser för Air Matters-appen. I Europa kommer polleninformation från det Medicinska universitet i Wien

Om Royal Philips

Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) är ett ledande företag inom hälsoteknik fokuserat på att förbättra människors hälsa och att möjliggöra bättre resultat över hela hälsokedjan från en hälsosam livsstil och förebyggande, till diagnos, behandling och vård i hemmet. Philips avancerade teknik i kombination med kliniska kompetens såväl som konsumentinsikter gör det möjligt att leverera integrerade helhetslösningar. Philips är ledande inom bilddiagnostik, bildstyrd behandling, patientmonitorering och hälsoinformatik, såväl som inom personlig hälsa och vård i hemmet. Philips, med huvudkontor i Holland, hade 2017 en försäljning på 17,8 miljarder euro inom sin hälsoteknikportfölj och cirka 74 000 anställda med försäljning och tjänster i mer än 100 länder. Nyheter från Philips återfinns på http://www.philips.se/press.

Läs merLäs mindre

Lina Faye

Head of Communications

Tel: +46 708 322137

Mediatillgångar

Dela på sociala medier

You are about to visit a Philips global content page

Continue

Vår webbplats visas bäst i senaste versionen av Microsoft Edge, Google Chrome eller Firefox.