Sekretessmeddelande
för NutriU
Syftet med detta sekretessmeddelande är att redogöra för de rutiner vi använder för att skydda din integritet när du använder våra Tjänster, bland annat vilka uppgifter vi samlar in, varför vi samlar in dem och vad vi gör med dem, samt dina individuella rättigheter. Detta sekretessmeddelande gäller personuppgifter som samlats in eller behandlats av Appen, som kontrolleras av eller står under kontroll av Philips Consumer Lifestyle B.V. eller något av dess dotterbolag (nedan kallade ”Philips”, ”vår”, ”vårt”, ”våra”, ”vi”, eller ”oss”).
Läs även våra användarvillkor, som beskriver villkoren som gäller för din användning av våra Tjänster.
Känsliga personuppgifter
När du samtycker till insamling av fenotypdata behandlar vi din vikt, längd, fysiska aktivitetsnivå och andra data för att kunna erbjuda dig personligt anpassade nutritionstjänster, bland annat råd och tips via pushmeddelanden och/eller meddelanden i Appen. Innan vi samlar in känsliga uppgifter informerar vi dig och ber om ditt uttryckliga samtycke i enlighet med artikel 9.2 a i förordning (EU) 2016/679.
Förutom det som anges ovan ber vi dig att inte skicka några känsliga personuppgifter (t.ex personnummer, information om etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös tillhörighet, filosofi eller annan trosuppfattning, hälsa, sexliv eller sexuell läggning, biometriska data eller genetiska egenskaper, kriminell bakgrund eller medlemskap i fackförbund) till oss, på eller genom Appen, eller med några andra medel.
Kontouppgifter
Vi samlar in dina personuppgifter när du skapar ett konto. Du kan logga in i Appen med MyPhilips-konto eller med din profil på sociala medier, bland annat ditt Apple-konto.
Eftersom vi använder dina kontouppgifter för att tillhandahålla tjänsterna anser vi denna behandling nödvändig för verkställandet av ett kontrakt som du är part till och som är lagligt enligt artikel 6.1 b i förordning (EU) 2016/679.Eftersom vi använder dina kontodata för att tillhandahålla tjänsterna anser vi att denna behandling är nödvändig för att fullfölja ett avtal i vilket du är part och lagenlig enligt artikel 6.1. (b) i förordning (EU) 2016/679.
Enhetsdata
När du väljer att para Appen med din Enhet samlar vi in enhetsspecifik information när du öppnar eller använder Enheten, bland annat det unika enhetsnumret och sessions- och användningsdata. Enheten registrerar dessutom recept och ingredienser och strömmar dem till Appen. Beroende på vilken enhetsmodell du använder kan vi använda insamlade data för att ge dig mer kontroll över Enheten och för att tillhandahålla personligt anpassade nutritionstjänster till dig, inklusive råd och tips via meddelanden i Appen och/eller pushmeddelanden.
Eftersom din Enhets eller dina Enheters data endast behandlas när du väljer att para din Enhet/dina Enheter med Appen för att använda Tjänsterna anser vi att denna behandling krävs för verkställande av det kontrakt som du är part till och som är lagligt enligt artikel 6.1 b i förordning (EU) nr 2016/679.
Övriga uppgifter som tillhandahålls
När du använder Appen kan du skapa en profil som består av ditt smeknamn, en kort beskrivning av dig själv, ditt hemland, ditt genererade innehåll, ditt föredragna innehåll och andra profiler du följer. Vi behandlar dessa data tillsammans med dina privata inställningar inklusive dina preferenser när det gäller kök, enhetssystem, enheter du äger och information vi observerar när du använder våra Tjänster.
Eftersom vi använder andra tillhandahållna uppgifter för att tillhandahålla tjänsterna anser vi denna behandling nödvändig för verkställandet av ett kontrakt som du är part till och som är lagligt enligt artikel 6.1 b i förordning (EU) 2016/679.
Cookies och analysverktyg
Vi använder cookies, taggar eller liknande teknologier (nedan kallade ”Cookies”) för att driva, tillhandahålla, förbättra, förstå och anpassa våra Tjänster. Cookies gör det möjligt för oss att känna igen din enhet och samla in information och personuppgifter, inklusive det unika numret på din enhet, dess IP-adress, vilken typ av webbläsare eller operativsystem du använder, sessions- och användningsdata eller tjänsterelaterad prestandainformation som är information om din användning av Appen. Vi visar dig även landsspecifikt innehåll (inklusive information på ditt språk) baserat på IP-adressen för din mobila enhet och SIM-kortsinformationen.
När du samtycker till att dela dina App-data för att bidra till att förbättra Appen och tar emot personligt anpassade tjänster samlar vi in och behandlar dina App-användningsdata enligt beskrivningen nedan. För att göra detta använder vi flera tjänsteleverantörer som behandlar dina App-data för vår räkning och enligt våra instruktioner. Våra tjänsteleverantörer använder Cookies för att hjälpa oss samla in information.
För att du ska få en upplevelse som är mer personligt anpassad behandlar vi dina Analytics-data för att kunna visa dig rätt innehåll och skicka rekommendationer, meddelanden i Appen och pushmeddelanden. Vi använder även information från cookies och analysverktyg för att ställa frågor till dig eller bjuda in dig att delta i enkäter eller forskningsprojekt. När du väljer att delta behandlar vi dina kontorättigheter, svar, synpunkter och erfarenheter. Vi använder dina personuppgifter för att förbättra Tjänsterna och utvecklar nya produkter åt dig inom området köksmaskiner. Lägg märke till att vi endast behandlar din Analytics-information efter att du har gett ditt samtycke i enlighet med artikel 6.1 a i förordning (EU) 2016/679.
Om du skriver en recension i appbutiken granskar vi och behandlar dina synpunkter för produktförbättring. Om du inte begär att vi ska göra det kopplar vi inte den informationen till dina kontorättigheter eller annan information vi har fått från dig. Vi ser bara användarnamnet på din appbutik och dina synpunkter. I detta fall anser vi att behandlingen av dina synpunkter bygger på ett legitimt intresse från Philips och är lagligt i enlighet med artikel 6.1 f i förordning (EU) nr 2016/679. När du behöver kundsupport vägleder vi dig genom supportprocessen i enlighet med avsnittet Kundsupport längre ner.
Kundsupport
När du behöver kundsupport kan du ge oss information kopplad till din användning av våra Tjänster, inklusive din interaktion med Philips och hur vi kan kontakta dig för att ge dig den support du behöver. Vi driver och erbjuder våra Tjänster, inklusive tillhandahåller kundsupport, och förbättrar, åtgärdar och anpassar våra Tjänster. Vi använder även dina uppgifter för att svara dig när du kontaktar oss.
Vi anser att behandlingen av dina kundsupportuppgifter är nödvändig för att verkställandet av ett kontrakt som du är part till och som är lagligt enligt artikel 6.1 b i förordning (EU) nr 2016/679. I detta fall anser vi att behandlingen av dina kundsupportdata bygger på ett legitimt intresse från Philips och är lagligt i enlighet med artikel 6.1 f i förordning (EU) nr 2016/679.
Kombinerade data
Vi kan komma att kombinera dina personuppgifter, inklusive kontouppgifter och andra uppgifter som du har tillhandahållit, enhetsdata och med data som samlats in i samband med din interaktion med och användning av Philips digitala kanaler såsom sociala medier, webbplatser, e-postmeddelanden, appar och anslutna mobila produkter, inklusive din IP-adress, cookies, enhetsinformation, meddelanden du klickar eller pekar på, platsuppgifter och webbplatser du besöker.
Vi använder dessa kombinerade data för att förbättra våra appars, enheters, produkters och Tjänsternas innehåll, funktionalitet och användbarhet samt för att utveckla nya produkter och tjänster. I detta fall anser vi att behandlingen av dina kombinerade data bygger på ett legitimt intresse från Philips och är lagligt i enlighet med artikel 6.1 f i förordning (EU) nr 2016/679.
Om du samtycker till att få reklammeddelanden om Philips produkter, tjänster, evenemang och kampanjer som kan vara relevanta för dig baserat på dina preferenser och ditt beteende online, kan vi skicka dig marknadsförings- och reklamkommunikation via e-post, din smartphone och andra digitala kanaler såsom appar och sociala medier. För att kunna skräddarsy meddelandena efter dina preferenser och ditt beteende och erbjuda dig en mer relevant och personanpassad upplevelse kan vi analysera dina kombinerade data. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke och ange att du inte längre önskar motta sådana meddelanden.
Tillstånd till åtkomst
Appen kan begära tillstånd från dig för att få åtkomst till dina mobila enheters lagringskapacitet, sensorer eller andra funktioner (t.ex. foton, agenda, kontakter, kamera, WiFi, geolokalisering eller bluetooth). Vi begär åtkomst när det är strikt nödvändigt för att tillhandahålla Tjänsterna enligt beskrivningen nedan.
Philips kan lämna ut dina personuppgifter till tredjepartstjänsteleverantörer, affärspartners eller andra tredje parter i enlighet med detta Sekretessmeddelande och/eller tillämplig lagstiftning.
IT Providers
These providers deliver the necessary hardware, software, networking, storage, transactional services and/or related technology required to run the App or the services provided.
Cloud Providers
These providers deliver data storage services. Philips is committed to store your personal data in your region, with cloud services in Europa, USA, Latinamerika, Tokyo eller Sydney och Kina.
NutriU service service Providers
These providers deliver specific services for NutriU service such ascalculating heart-age, providing coaching (only for apps that use coaching).
Payment
These providers handle financial data in relation to online purchases, your program fee.
IT Providers
These providers deliver the necessary hardware, software, networking, storage, transactional services and/or related technology required to run the App or the services provided.
Cloud Providers
These providers deliver data storage services. Philips is committed to store your personal data in your region, with cloud services in Europa, USA, Latinamerika, Tokyo eller Sydney och Kina.
NutriU service service Providers
These providers deliver specific services for NutriU service such ascalculating heart-age, providing coaching (only for apps that use coaching).
Payment
These providers handle financial data in relation to online purchases, your program fee.
IT Providers
These providers deliver the necessary hardware, software, networking, storage, transactional services and/or related technology required to run the App or the services provided.
Cloud Providers
These providers deliver data storage services. Philips is committed to store your personal data in your region, with cloud services in Europa, USA, Latinamerika, Tokyo eller Sydney och Kina.
NutriU service service Providers
These providers deliver specific services for NutriU service such ascalculating heart-age, providing coaching (only for apps that use coaching).
Payment
These providers handle financial data in relation to online purchases, your program fee.
IT Providers
These providers deliver the necessary hardware, software, networking, storage, transactional services and/or related technology required to run the App or the services provided.
Cloud Providers
These providers deliver data storage services. Philips is committed to store your personal data in your region, with cloud services in Europa, USA, Latinamerika, Tokyo eller Sydney och Kina.
NutriU service service Providers
These providers deliver specific services for NutriU service such ascalculating heart-age, providing coaching (only for apps that use coaching).
Payment
These providers handle financial data in relation to online purchases, your program fee.
IT Providers
These providers deliver the necessary hardware, software, networking, storage, transactional services and/or related technology required to run the App or the services provided.
Cloud Providers
These providers deliver data storage services. Philips is committed to store your personal data in your region, with cloud services in Europa, USA, Latinamerika, Tokyo eller Sydney och Kina.
NutriU service service Providers
These providers deliver specific services for NutriU service such ascalculating heart-age, providing coaching (only for apps that use coaching).
Payment
These providers handle financial data in relation to online purchases, your program fee.
IT Providers
These providers deliver the necessary hardware, software, networking, storage, transactional services and/or related technology required to run the App or the services provided.
Cloud Providers
These providers deliver data storage services. Philips is committed to store your personal data in your region, with cloud services in Europa, USA, Latinamerika, Tokyo eller Sydney och Kina.
NutriU service service Providers
These providers deliver specific services for NutriU service such ascalculating heart-age, providing coaching (only for apps that use coaching).
Payment
These providers handle financial data in relation to online purchases, your program fee.
NutriU service service Providers
These providers deliver specific services for NutriU service such ascalculating heart-age, providing coaching (only for apps that use coaching).
NutriU service service Providers
These providers deliver specific services for NutriU service such ascalculating heart-age, providing coaching (only for apps that use coaching).
Tjänsteleverantörer
Vi samarbetar med tredjepartstjänsteleverantörer som hjälper oss att driva, tillhandahålla, förbättra, förstå, anpassa, stödja och marknadsföra våra Tjänster.
Vi kan dela dina personuppgifter med följande tjänsteleverantörer:
Leverantörer av IT- och molntjänster
Dessa tjänsteleverantörer erbjuder maskinvara, programvara, nätverk, lagring, transaktionstjänster och/eller relaterad teknik som krävs för att driva Appen eller tillhandahålla Tjänsterna.
Leverantörer av analystjänster
Dessa tjänsteleverantörer tillhandahåller hårdvara, mjukvara, nätverk, lagring och/eller relaterad teknik som vi behöver för att utföra App-analyser.
Övriga tredje parter
Philips kan även samarbeta med tredje parter som behandlar dina personuppgifter för sina egna ändamål. Om Philips delar personuppgifter med tredje parter som använder dina personuppgifter för sina egna ändamål kommer Philips att se till att informera dig och/eller begära ditt samtycke i enlighet med gällande lagstiftning innan vi delar dina personuppgifter. I detta fall ska du läsa deras sekretessmeddelanden noggrant där de informerar om sina integritetsskyddsrutiner samt om vilken typ av personuppgifter de samlar in och hur de använder och skyddar dessa.
Det händer att Philips säljer en verksamhet eller del av verksamhet till ett annat företag. En sådan överföring av äganderätten kan komma att omfatta överföring till köparen av dina personuppgifter med direkt koppling till denna verksamhet. Philips har rätt att fritt tilldela alla våra rättigheter och skyldigheter i enlighet med vårt Sekretessmeddelande till alla våra dotterbolag i samband med sammanslagning, förvärv, omstrukturering, eller försäljning av tillgångar eller på grund av lag eller annat, och vi kan överföra dina personuppgifter till våra dotterbolag, de enheter som ersatt oss eller den nya ägaren.
Gränsöverskridande överföringar
Dina personuppgifter kan komma att sparas och behandlas i alla länder där vi har anläggningar eller anlitar tjänsteleverantörer, och genom att använda Tjänsterna bekräftar du att (en eventuell) överföring av information kan ske till länder utanför det land där du är bosatt, vilka kan ha dataskyddsprinciper som skiljer sig från dem som gäller i ditt land. Under vissa omständigheter kan domstolar, brottsbekämpande organ, tillsynsmyndigheter eller säkerhetsansvariga myndigheter i dessa andra länder ha rätt att få tillgång till dina personuppgifter.
Om du befinner dig inom EES kan dina personuppgifter överföras till våra dotterbolag eller tjänsteleverantörer i länder utanför EES vilka har godkänts av Europeiska kommissionen för att de anses erbjuda en tillräcklig nivå av dataskydd i enlighet med EES-standard (den fullständiga listan över sådana länder finns här http://ec.europa.eu/justice/data-protection/international-transfers/adequacy/index_en.htm). För överföringar från EES till länder som Europeiska kommissionen inte anser erbjuder en tillräcklig nivå av dataskydd, såsom USA, har vi infört adekvata åtgärder, såsom våra Bindande företagsregler för kund-, leverantörs- och affärspartnersdata och/eller standardavtalsklausuler antagna av Europeiska kommissionen för att skydda dina Personuppgifter. Du kan se vilka dessa åtgärder är genom att följa länken ovan eller genom att kontakta oss här.
Hur länge lagrar vi dina uppgifter?
Vi lagrar dina personuppgifter så länge det krävs eller är tillåtet för det eller de ändamål som uppgifterna har samlats in för. De kriterier vi använder för att fastställa hur länge vi lagrar uppgifter är bland annat: (i) hur länge du använder Appen och Tjänsterna, (ii) huruvida vi är ålagda en lagstadgad skyldighet att lagra uppgifterna eller (iii) om lagring är tillrådlig mot bakgrund av vår rättsliga ställning (till exempel med avseende på gällande preskriptionsregler, tvister eller tillsynsmyndigheters undersökningar).
Dina alternativ och rättigheter
Om du vill begära att få åtkomst till, rätta, radera, begränsa eller invända mot behandlingen av personuppgifter som du tidigare har tillhandahållit till oss eller om du vill begära en elektronisk kopia av dina personuppgifter i syfte att överföra dem till ett annat företag (i den mån denna rätt till portabilitet av uppgifter omfattar dig i enlighet med gällande lag), kan du framställa din begäran genom att mejla oss här. Vi kommer att behandla din begäran i enlighet med gällande lag.
Redogör tydligt i ditt mejl för vilka personuppgifter du begär åtkomst till alternativt vill rätta, radera, begränsa eller invända mot behandling av. För att skydda dig får vi endast tillmötesgå en sådan begäran när det gäller personuppgifter kopplade till ditt konto, din e-postadress eller annan kontoinformation som du använder för att skicka oss din begäran och vi kan behöva bekräfta din identitet innan vi tillmötesgår din begäran. Vi försöker att tillmötesgå din begäran så snart som det är praktiskt möjligt.
I de fall då vi behöver ditt samtycke för att samla in och/eller behandla dina personuppgifter kan du när som helst återkalla ditt samtycke utan att det påverkar lagligheten av den tidigare behandling som baserades på ditt samtycke före återkallandet.
Observera att om du använder dig av (vissa av) dina alternativ och rättigheter, kan det hända att du, helt eller delvis, inte längre kan använda våra Tjänster.
När vi behandlar dina personuppgifter baserat på en lagstadgad skyldighet vi är ålagda, bland annat när du interagerar med oss för att utöva dina rättigheter, anser vi att behandlingen är laglig i enlighet med artikel 6.1 c i förordning (EU) nr 2016/679.
När vi är beroende av ett avtal för att behandla dina personuppgifter för Tjänsterna kan det hända att vi inte kan tillhandahålla Tjänsterna om vi inte får dina uppgifter.
Philips tar vår skyldighet att skydda de uppgifter som du anförtror oss på största allvar, och vi skyddar dem mot oavsiktlig eller obehörig ändring, förlust, missbruk, spridning eller åtkomst. Philips använder en mängd säkerhetstekniker och tekniska och organisatoriska åtgärder för att hjälpa dig skydda dina uppgifter. För detta ändamål använder vi bland annat åtkomstkontroller, brandväggar och säkerhetsprotokoll.
Våra Tjänster kan med jämna mellanrum ändras utan föregående meddelande. Därför förbehåller vi oss rätten att då och då göra tillägg till eller uppdatera detta Sekretessmeddelande. När vi uppdaterar detta Sekretessmeddelande kommer vi även att uppdatera datumet längst upp i Sekretessmeddelandet.
Vi uppmanar dig att regelbundet gå igenom den senaste versionen av detta Sekretessmeddelande.
Det nya Sekretessmeddelandet är giltigt så snart det har publicerats. Om du inte samtycker till det ändrade meddelandet, bör du ändra dina inställningar eller överväga att sluta använda våra Tjänster. Genom att fortsätta besöka eller använda våra Tjänster efter att dessa ändringar har trätt i kraft, bekräftar du att du har informerats om det reviderade Sekretessmeddelandet.
Eftersom vi använder dina andra tillhandahållna uppgifter för att tillhandahålla tjänsterna anser vi att denna behandling är nödvändig för att fullfölja ett avtal i vilket du är part och lagenlig enligt artikel 6.1. (b) i förordning (EU) 2016/679.
Våra tjänster kan ändras emellanåt utan föregående meddelande. Av den anledningen förbehåller vi oss rätten att ändra eller uppdatera den här sekretesspolicyn från gång till gång. När vi uppdaterar den här sekretesspolicyn uppdaterar vi även datumet högst upp i sekretesspolicyn.
Vi uppmanar dig att regelbundet granska den senaste versionen av sekretesspolicyn.
Den nya sekretesspolicyn träder i kraft så snart den har publicerats. Om du inte godkänner den reviderade versionen bör du ändra dina inställningar eller överväga att sluta använda våra tjänster. Om du fortsätter att använda våra tjänster efter att ändringarna har trätt i kraft erkänner du att du har fått information om och godkänner den reviderade versionen av sekretesspolicyn.
Kontakta oss
Om du har frågor om detta Sekretessmeddelande eller om hur Philips använder dina personuppgifter, kontakta Philips och/eller vårt personuppgiftsombud här. Alternativt har du rätt att klaga till en tillsynsmyndighet som är behörig för ditt land eller din region
Philips Consumer Lifestyle B.V.
High Tech Campus 5, 5656 AE,
Eindhoven, Nederländerna